Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun yksi ryhmän jäsen ei osaa kirjoittaa?

Vierailija
13.10.2014 |

Meillä on ryhmätyö, jossa joudumme palauttamaan muutaman raportin. Ongelma on, että yksi ryhmämme jäsen kirjoittaa suomea todella huonosti. Jopa lyhyimmässä virkkeessä on jokin yhdyssana- tai pilkkuvirhe. Kirjoitamme jokainen osion raportista, joten on tyhmää jos jokin teksti hyppää silmille huonon kirjoitustavan / virheiden vuoksi. Osiot ovat sen verran pitkät, että ei meistä kukaan jaksa alkaa yhden ihmisen tekstistä korjaamaan jokaisen lauseen virheitä. Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Olen miettinyt, josko sanoisimme tälle henkilölle, että hänen tulee kirjoittaa paremmin. Mutta toisaalta liekö hän edes osaisi korjata niitä, vaikka tokihan hän voisi kielioppisäännöt kerrata. En kuitenkaan haluaisi loukata tätä henkilöä, koska hän on muuten ihan mukava tyyppi. Mutta jotenkin vain ärsyttää, että miten joku voi edes palauttaa noin luokatonta tekstiä. Asiasisältö on ihan ok, mutta kirjoitusvirheitä on yksinkertaisesti liikaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut tilanteessa, jossa ryhmän jäsen kirjoittaa huonosti. Kielinatsin silmäni eivät yksinkertaisesti kestäneet katsoa sitä tekstiä, joten korjasin virheet. Kuvailemasi kuulostaa kyllä pahemmalta kuin minun ryhmäläiseni. Jos toinen on ihan pälli kirjoittamisen kanssa, niin siinä menee ikä ja terveys, jos joku alkaa kielioppivirheitä korjata.

Vaikuttaako tyyppi siltä, että pystyisi kirjoittamaan paremminkin jos haluaisi, vai onko kyse lukihäiriöstä? Onko hänen äidinkielensä suomi? Jos kyse on välinpitämättömyydestä, niin voittehan sanoa ystävällisesti, että oikolukisi itse tekstinsä ja kiinnittäisi kirjoittaessa huomiota virheisiin. Jos tyyppi ei itse osaa virheitään korjata, niin sitten teidän muiden on pakko oikolukea se teksti. Yhteisen edun mukaistahan se kuitenkin on, että raportin kieli on mahdollisimman virheetöntä ja luettavaa.

Vierailija
2/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samanlaisessa tilanteessa vain röyhkeästi korjasin tekstin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:15"]

Mutta toisaalta liekö hän edes osaisi korjata niitä, vaikka tokihan hän voisi kielioppisäännöt kerrata. 

[/quote]

"Kömpelöä yrittämistä: ”lienee on”

On melko tavallista käyttää sanaa ”lienee” suunnilleen merkityksessä ’kai’, esimerkiksi il­mai­sus­sa ”lienee on”. Tämä on kielen normien mukaan virhe, sillä niiden mukaan ”lienee” on itsessään teonsana, olla-sanan muoto.

Taustalla on luultavasti se, että epävarmuutta ilmaisevat adverbit kuten ”kai”, ”luultavasti” tai ”todennäköisesti” koetaan liian arkisiksi – ja epävarmuutta ilmaiseviksi. Kirjakielisen oloinen ”lienee” saattaa tuntua sopivalta, mutta sitä tulisi kielen sääntöjen mukaan käyttää verbinä, ei adverbina.

Joidenkin puhdaskielisyysmiesten mielestä myös ”kai lienee” on virheellinen, koska siinä ilmaistaan epävarmuus kahteen kertaa. Tämä on kuitenkin eri tason asia kuin potentiaalimuodon käyttö adverbina.

Sana ”lie” on sanan ”lienee” lyhyempi muoto, jota käytetään vanhastaan lähinnä runol­li­ses­sa kielessä, mutta myös puhekielessä. Tämän takia se sopii asiatekstiin huonosti silloinkin, kun potentiaalia sinänsä voisi käyttää."

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.1.html

Vierailija
4/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö tokikaan mahdollista sopia yksi ryhmän jäsenistä oikolukijaksi, toinen sisällöntuottajaksi ja kolmas puhtaaksikirjoittajaksi ja pilkunviilaajaksi. Lienee kyseessä lähäriopisjelijoiden elämää suurempi ongelma, sallinette hypotetisoida.

Vierailija
5/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 02:36"]

Liekö tokikaan mahdollista sopia yksi ryhmän jäsenistä oikolukijaksi, toinen sisällöntuottajaksi ja kolmas puhtaaksikirjoittajaksi ja pilkunviilaajaksi. Lienee kyseessä lähäriopisjelijoiden elämää suurempi ongelma, sallinette hypotetisoida.

[/quote]

Ei liene mahdollista, on epäreilu jako koska sisällöntuottaja tehnee eniten töitä.

Vierailija
6/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko vaihvikaa korjaat teksin tai lähetätte sen sellaisenaan. varmasti opettajilla tiedossa että kyseinen henkilö on mahdollisesti lukihäiriöinen? kai teillä yksilötehtäviäkin on. luulisi että fiksu opettaja pitää sisältöä tärkeämpänä kuin virheellistä kielioppia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttänette jokaisen tuottamaa sisältöä materiaaliana, hyödyntänette ryhmässä työskentelyn taitojanne kootaksenne siitä yhtenäisen kokonaisuuden ja muokannette sen parhaan oikeinkirjoitustaitoisen.jäsenenne avulla optimaaliseen lopputulokseen. Ryhmätyö on ryhmätyö, ei irrallisia palasia.

Vierailija
8/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 02:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 02:36"]

Liekö tokikaan mahdollista sopia yksi ryhmän jäsenistä oikolukijaksi, toinen sisällöntuottajaksi ja kolmas puhtaaksikirjoittajaksi ja pilkunviilaajaksi. Lienee kyseessä lähäriopisjelijoiden elämää suurempi ongelma, sallinette hypotetisoida.

[/quote]

Ei liene mahdollista, on epäreilu jako koska sisällöntuottaja tehnee eniten töitä.

[/quote]

Älkäätte alapeukuttako faktaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä