Pakkomyynti/tyrkyttäminen -kaupan alan osaajia paikalla?
Tämä on nyt tällainen spin off -ketju niille kamalin työpaikka- ja huonoin palvelu- ketjuille. Niiden perusteella asiakkaita ahdistaa se, kun myyjät tuputtavat tuotteita joita ei asiakas ei ole tullut ostamaan ja myyjiä ahdistaa tehdä sitä tyrkytysmyyntiä (+ paineet myynnistä). Tietääkö joku, että onko tuon todettu kuitenkin olevan firmalle kannattavaa, tuon tyrkyttämisen? Onko siitä esim. jotain tutkimuksia että tuotto joka tapauksessa nousee vaikka asiakkaat pääosin inhoavat pakkomyyntiä?
Ajattelen itseäni sitten asiakkaana tai myyjänä, niin kummassakin roolissa tuo asia ahdistaisi. Asiakkaana ehkä enemmänkin ärsyttäisi, ihan jopa siinä määrin että äänestän jaloillani ja kannatan mielelläni firmoja, joissa mietitään oikeasti asiakaspalvelua eikä sitä, miten saadaan tyrkytettyä mahdollisimman paljon. Mitä ilmeisimmin isot kihot ovat kuitenkin sitä mieltä, että tyrkytys on päivän sana, joten kiinnostaisi tietää onko tuolle asiakaspalvelutyylille oikeasti jotain esim. tutkimuksellista perustetta.
Järjettömintä on, että jopa marketeissa nykyään on välillä näitä, että kassan pitää kysyä "ostaisitko tästä myös tällaiset kätevät kengännauhan suoristajat". Ne myyjät lähinnä herättää sympatioita etenkin kun huomaa, etteivät mielellään itsekään sitä tee. Sen sijaan firmasta yleisesti tulee huono kuva. Aivan päinvastaisen fiiliksen taas voi saada aikaan esim. se, että kassalla onkin vaikka jostain tuotteesta ilmaisnäyte tarjolla. Tulee niin paljon mukavampi fiilis siitä kaupasta ja positiivinen kuva myös siitä tuotteen valmistajasta verrattuna siihen, että jotain yritetään myydä pakolla.
Kommentit (65)
Mun mielessä harvassa kaupassa saa palvelua vaikka haluaisi, enkä ole törmännyt oikein missään pakkotuputtamista. Iso-ompun käytävillä juutalaiset pakkotuputtavat, se on koettu (dead sea ja orogold). Ne jotka tulee kotiin tai työpaikoille, ne pakkotuputtaa. Kannattavaa se on ollut koska monien firmojen liikevaihto pyörii siinä 10 miljoonan euron luokassa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:47"]
Mun mielessä harvassa kaupassa saa palvelua vaikka haluaisi, enkä ole törmännyt oikein missään pakkotuputtamista. Iso-ompun käytävillä juutalaiset pakkotuputtavat, se on koettu (dead sea ja orogold). Ne jotka tulee kotiin tai työpaikoille, ne pakkotuputtaa. Kannattavaa se on ollut koska monien firmojen liikevaihto pyörii siinä 10 miljoonan euron luokassa.
[/quote]
Joo en tarkoitakaan, että joka puolella tuputetaan, mutta se on fakta että tuo on lisääntynyt.
Pahimmillaan lisämyynti on tyrkyttämistä, parhaimmillaan kokonaisuuden myyntiä, mikä tuo asiakkaalle hyvän mielen, kun sen puuttuvan palasen takia ei tarvitse lähteä uudelleen ostoksille.
Lisämyynnin pitäisikin pääasiassa olla asiakaskohtaista, eikä myyjää nolaavaa pakkomyyntiä. Itse en edes suostu tekemään massalisämyyntiä.
Lehtimyyjät on pahimpia. Joka lehtimyyjän soiton jälkeen laitan sen numeron estolistalle.
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
Jokainen liikkeellä oleva asiakas on mahdollinen asiakas, ja joka yrityksen ovista on tullut sisälle ei saa päästää ulos ilman kauppoja.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Jep, just tää. Luulisi sen riittävän, että ne pelikupongit on tarjolla siinä kassalla, olen itsekin pari kertaa heräteostoksena ostanut. Sen sijaan jos mulle niitä yritetään tuputtaa niin en osta.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Jep, just tää. Luulisi sen riittävän, että ne pelikupongit on tarjolla siinä kassalla, olen itsekin pari kertaa heräteostoksena ostanut. Sen sijaan jos mulle niitä yritetään tuputtaa niin en osta.
ap
[/quote]
no sepä! Ymmärrän, että niitä pitää saada myytyä mutta kassalla tuputus on viimeinen, mitä asiakkaana itse toivoisin ja nyt työntekijänä vaan hävettää ja ärsyttää, kun tietää, mitä kommenttia saa asiakkailta kuulla.
Lisämyynnin tekeminen ainakin ravintola-alalla on helppoa. Yleensä kyse on niin pienistä summista, että asiakas ostaa erittäin helposti isomman aterian/jotain ekstraa, kun vain ehdottaa tätä asiakkaalle. Ja lisämyynti todellakin näkyy tuloksessa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Jep, just tää. Luulisi sen riittävän, että ne pelikupongit on tarjolla siinä kassalla, olen itsekin pari kertaa heräteostoksena ostanut. Sen sijaan jos mulle niitä yritetään tuputtaa niin en osta.
ap
[/quote]
rahan voi suoraan antaa vähävaraiselle suomalaiselle perheelle.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"]
Jokainen liikkeellä oleva asiakas on mahdollinen asiakas, ja joka yrityksen ovista on tullut sisälle ei saa päästää ulos ilman kauppoja.
[/quote]
Niin no pakottahan ketään ei voi ostamaan, ja painostaminen ja pakkomyynti saavat parhaimmillaan aikaan sen, että asiakas alkaa välttää tyrkytysliikettä. Se mitä mä tuossa aloituksessakin kysyin oli että onko tuota asiaa jotenkin tutkittu tai todistettu, että hyökkäävä ja painostava myyntityyli on firmalle enemmän hyödyksi kuin haitaksi. Meinaan ellen ole ihan poikkeusyksilö niin ainakin minunkaltaisten asiakkaiden kohdalla se tyyli on haitaksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"]
Jokainen liikkeellä oleva asiakas on mahdollinen asiakas, ja joka yrityksen ovista on tullut sisälle ei saa päästää ulos ilman kauppoja.
[/quote]
Niin no pakottahan ketään ei voi ostamaan, ja painostaminen ja pakkomyynti saavat parhaimmillaan aikaan sen, että asiakas alkaa välttää tyrkytysliikettä. Se mitä mä tuossa aloituksessakin kysyin oli että onko tuota asiaa jotenkin tutkittu tai todistettu, että hyökkäävä ja painostava myyntityyli on firmalle enemmän hyödyksi kuin haitaksi. Meinaan ellen ole ihan poikkeusyksilö niin ainakin minunkaltaisten asiakkaiden kohdalla se tyyli on haitaksi.
ap
[/quote]
Monet yritykset haluavat tehdä sen voiton heti. Sitten kun kauppa ei käy, vaihdetaan myyjää. Näin siis myyntiedustajien elämässä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Jep, just tää. Luulisi sen riittävän, että ne pelikupongit on tarjolla siinä kassalla, olen itsekin pari kertaa heräteostoksena ostanut. Sen sijaan jos mulle niitä yritetään tuputtaa niin en osta.
ap
[/quote]
rahan voi suoraan antaa vähävaraiselle suomalaiselle perheelle.
[/quote]
Mites tämä nyt liittyikään aiheeseen?
Mikä oli kysymys?
Lisämyynti on monissa paikoissa vaatimus. Esim. asiakasta ei saa päästää lähtemään/puhelua päättymään, ennenkuin on tarjottu tuotteet x, y ja z. Tai sitten vaatimus on, että myyntikaudessa/kuukaudessa/viikossa myydään x-euromäärällä tuotteita/palveluita, eikä se normaalilla tilaus-/ostokannalla onnistu, vaan sitten on pakko työpaikka pitääkseen rueta tyrkyttämään, jotta asiakas saadaa ostamaan joko kappalemäärällisesti tai euromääräisesti enemmän. Lisäksi on erilaisia kampanjoita, joiden tarkoitus voi olla esim. että saadaan varastosta myytyä poistuva tuote, tai tuote, jota on vahingossa tehty liikaa, tai tuote, joka ei millään meinaa liikahtaa varastosta.
Ei niitä kivaa ole myydä, mutta pakkohan se on, jotta saa pidettyä työpaikkansa tai saa palkan sille tasolle, että sillä elää. Ja sitten joskusharvoin on kiva, kun voi tarjota asiakkaalle tuotetta, jota asiakas itse ei ole tullut ajatelleeksi, mutta tarvitsee sitä todella paljon ja on kiitollinen, kun tarjoan.
Pakkomyyntiä se on jos lisämyynnin tekee huonosti tai jos painostus tai tavoitteet ovat liian kovia. Lisämyynti on tämän hetken avainsanoja kaupan alalla, mutta se vaatii ammattitaitoa ja kokemusta tehdä se hyvin.
Joo, sillä tehdään kyllä lisää rahaa yritykselle ja huonossa tapauksessa saadaan asiakkaat kaikkoamaan.
Paras tapa asiakkaan reagoida tuohon, olisi laittaa asiallinen ja tiukkasanainen palaute yritykseen joka pakkomyyntiä harrastaa, mieluummin vielä tietyn toimipisteen päällikköä ylemmälle taholle. ÄLÄ laita kenenkään myyjän nimeä/tietoja ym. koska silloin se helposti käännetään vain ko. yksilön syyksi, vaikka kyseessä on yleensä suurempi ongelma. (Liian kova painostus, liian kovat tavoitteet, huono perhedytys henkilöstölle, osaamaton henkilökunta) jne.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Jep, just tää. Luulisi sen riittävän, että ne pelikupongit on tarjolla siinä kassalla, olen itsekin pari kertaa heräteostoksena ostanut. Sen sijaan jos mulle niitä yritetään tuputtaa niin en osta.
ap
[/quote]No haloo,tekniikka pitää olla kohdillaan...tsekkaat voittosummat ja heität asiakkaalle että "joko on eurojackpot vetämässä,siel aika potti tulossa..."..ne tarttuu täkyyn ketkä pelaa..ja ei kuulosta tyrkytykseltä.Itse ollut yli 20v.asiakaspalvelussa,erikoisliikkeessä tosin että ikinä en pelejä ole joutunut myymään.Hyvä myyjä myy mitä vaan ja asiakas ei koe tyrkytyksenä.Tilannetajua kehiin!
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:34"]
Pakkomyyntiä se on jos lisämyynnin tekee huonosti tai jos painostus tai tavoitteet ovat liian kovia. Lisämyynti on tämän hetken avainsanoja kaupan alalla, mutta se vaatii ammattitaitoa ja kokemusta tehdä se hyvin.
Joo, sillä tehdään kyllä lisää rahaa yritykselle ja huonossa tapauksessa saadaan asiakkaat kaikkoamaan.
Paras tapa asiakkaan reagoida tuohon, olisi laittaa asiallinen ja tiukkasanainen palaute yritykseen joka pakkomyyntiä harrastaa, mieluummin vielä tietyn toimipisteen päällikköä ylemmälle taholle. ÄLÄ laita kenenkään myyjän nimeä/tietoja ym. koska silloin se helposti käännetään vain ko. yksilön syyksi, vaikka kyseessä on yleensä suurempi ongelma. (Liian kova painostus, liian kovat tavoitteet, huono perhedytys henkilöstölle, osaamaton henkilökunta) jne.
[/quote]
Jep kuten sanoin niin en mä myyjiä tässä syytä, noissa aloituksessa mainitsemissanikin ketjuissa se kävi selväksi, että painostus pakkomyyntiin tulee ylemmiltä tahoilta. Sehän tämän aloituksen pointti juuri oli, että olisi kiva kuulla onko tuolle mitään "todistetta", tutkittua perustetta että tuo tyrkytys oikeasti on kannattavaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Kannattaa huomauttaa pomolle, että tuo on epäeettistä. Joku asiakas voi olla peliaddikti joka yrittää pyristellä irti riippuvuudestaan, ei ole edes harvinaista nykyään.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Jep, just tää. Luulisi sen riittävän, että ne pelikupongit on tarjolla siinä kassalla, olen itsekin pari kertaa heräteostoksena ostanut. Sen sijaan jos mulle niitä yritetään tuputtaa niin en osta.
ap
[/quote]
rahan voi suoraan antaa vähävaraiselle suomalaiselle perheelle.
[/quote]
Mites tämä nyt liittyikään aiheeseen?
[/quote]
Kauppa ei saa sitä rahaa itse vaan provikat niitten myynnistä. Veikkaus sen rahan saa, josta valtaosta menee järjestön ylläpitämiseen ja johtajien palkkoihin, palkintojen maksatukseen sekä mitä päätetään jakaa erillaisiin kohteisiin. Erittäin harva niillä kupongeilla mitään voittaa joten jos jotain haluaa sponsata niin sen rahan voi antaa suoraankin.
Nostan vielä kun kiinnostaisi tämä asia.
Puhelinmyynnissähän tuo on pahinta. Onko monikin ihminen sellainen, että vaikka sanoisikin ensin kolme kertaa ei, niin myyjän jatkaessa jankutustaan yhtäkkiä annetaan periksi ja sanotaan että no okei, voin ostaa. Mulle meinaan ainakin käy päinvastoin: mitä enemmän jankutetaan, sitä varmempaa on etten osta ja boikotoin jatkossakin.
ap