Pakkomyynti/tyrkyttäminen -kaupan alan osaajia paikalla?
Tämä on nyt tällainen spin off -ketju niille kamalin työpaikka- ja huonoin palvelu- ketjuille. Niiden perusteella asiakkaita ahdistaa se, kun myyjät tuputtavat tuotteita joita ei asiakas ei ole tullut ostamaan ja myyjiä ahdistaa tehdä sitä tyrkytysmyyntiä (+ paineet myynnistä). Tietääkö joku, että onko tuon todettu kuitenkin olevan firmalle kannattavaa, tuon tyrkyttämisen? Onko siitä esim. jotain tutkimuksia että tuotto joka tapauksessa nousee vaikka asiakkaat pääosin inhoavat pakkomyyntiä?
Ajattelen itseäni sitten asiakkaana tai myyjänä, niin kummassakin roolissa tuo asia ahdistaisi. Asiakkaana ehkä enemmänkin ärsyttäisi, ihan jopa siinä määrin että äänestän jaloillani ja kannatan mielelläni firmoja, joissa mietitään oikeasti asiakaspalvelua eikä sitä, miten saadaan tyrkytettyä mahdollisimman paljon. Mitä ilmeisimmin isot kihot ovat kuitenkin sitä mieltä, että tyrkytys on päivän sana, joten kiinnostaisi tietää onko tuolle asiakaspalvelutyylille oikeasti jotain esim. tutkimuksellista perustetta.
Järjettömintä on, että jopa marketeissa nykyään on välillä näitä, että kassan pitää kysyä "ostaisitko tästä myös tällaiset kätevät kengännauhan suoristajat". Ne myyjät lähinnä herättää sympatioita etenkin kun huomaa, etteivät mielellään itsekään sitä tee. Sen sijaan firmasta yleisesti tulee huono kuva. Aivan päinvastaisen fiiliksen taas voi saada aikaan esim. se, että kassalla onkin vaikka jostain tuotteesta ilmaisnäyte tarjolla. Tulee niin paljon mukavampi fiilis siitä kaupasta ja positiivinen kuva myös siitä tuotteen valmistajasta verrattuna siihen, että jotain yritetään myydä pakolla.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:12"]
Kyllä se lisämyynti todella kannattaa vaikkei ärsyyntyneenä asiakkaana uskoisi. Ystäväni oli ennen juurikin Bestsellerin liikkeessä töissä, ja siellä tuo "tyrkytys" oli ihan ehdoton edellytys. Yllättävän moni ostaa extraa kun myyjä tekee lisämyynnin ammattimaisesti.
Tällä hetkellä tuo samainen ystävän on erään vaateketjun liikkeen myymäläpäällikkö, ja kertonut useasti miten on myynyt vaikka farkkuja ostamaan tulleelle asiakkaalle kahdet farkut, paitoja ja takin. Ja kyse ei todellakaan ole mistään pakkotyrkyttämisestä, vaan nämä samat asiakkaat tulevat uudestaan ja uudestaan ja kysyvät nimenomaan tätä ystävääni palvelemaan. Hänen liikkeensä ei todennäköisesti olisi pystyssä ilman lisämyyntejä (on itse sanonut).
Mutta joo, tiedän juurikin nuo (erityisesti Vilan) rasittavat myyjät jotka ahdistelevat pukukopeilla, myymälät on myös suunniteltu niin että "karkuun" ei oikein pääse :D en nyt suorastaan boikotoi niitä mutta välttelen kyllä.
[/quote]
EN USKO. Nuo Vilat ovatmenettäneet tuhansia ja tuhansia asiakkait akun kukaan ei halua tulla kauppaan. Asiasta keskustellaann useilla keskustelupalstoilla ja kaikki ovat sitä mieltä ja se on ahdistavaa. Tilannetta kuvaa hyvin " katson ikkunasta ja jos kaupassa on tungosta ja menen vain siinä tapauksessa sisään"
Jos ne idiootit myyjät ovat saaneet muutamat ihmelegginsit myytyä tyrkyttämällä niin entäs ne tuhannet menetetyt asiakkaat ?
Keskeistä tuossa onnistuneessa lisämyynnissä lienee juuri tuo, että se ekstrana kaupiteltava tuote liittyy jotenkin niihin aiempiin ostoksiin. Ei muakaan sellainen ärsyttäisi, jos pölynimuria ostaessani kysyttäisiin tarvitsenko pölypusseja tai postikorttia ostaessani kysyttäisiin, tarvitsenko postimerkkejä. Ja nimenomaan kysyttäisiin. Jos kysytään (ja sitten uskotaan vastausta), niin jää vielä ihan miellyttävä kuva, mutta mä en pidä sellaisesta, että kysymättä suurin piirtein isketään ne pölypussit mukaan ja sanotaan, että "pistetäänpä tästä vielä pölypussit mukaan!". Mä en voi sietää sellaista yli-itsevarmaa ja ylikävelevää myyntityyliä.
Tosiaan nämä mun kokemukseni vaatekaupoista tai marketeista ovat sellaisia, että se tuote ihan jokin random, sellainen joka on kassalla tai kassan lähellä ja jota tyrkytetään jokaiselle ostajalle. Siitä en tykkää yhtään. Mä kyllä itsekin näen siinä kassalla ollessani sen tuotteen ja voin ostaa sen halutessani, ei sitä tarvitse erikseen tuputtaa.
Täytynee jatkossa aina tuputusta kohdatessani laittaa palautetta johonkin ylemmälle taholle. En tosiaan myyjiä syytä tuosta, hehän vain tekevät mitä käsketään.
ap
En usko että tälläinen tyrkkymyynti olisi pitkän päälle tuottoisaa sivuvaikutustensa takia, en kyllä oo mitään tilastoja nähnyt... Hyvä, reilu tai voisiko sanoa oikea lisämyynti lisää kassavirtaa ja parantaa asiakkaan palvelukokemusta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 20:13"]
Teen töitä opintojen ohessa. Nyt on tullut Veikkauksen pelit kassalle ja työnantajalta ohje, että väh. 3 pitää myydä per työvuoro. Ahdistaa jo valmiiksi mennä tarjoamaan uhkapelejä. En tosiaan ostaisi jos joku mulle tuputtais.
[/quote]
Mikä kauppaketju kyseessä?
Lisämyynti on ilman muuta kannattavaa, ei kai sitä muuten harjoitettaisi. Hyvä lisämyyntiartikkeli on joku joka liittyy jotenkin ostettavan tuotteeseen. Kenkäkaupassa joskus töissä ollessani oli siellä oli vyö, sukka, laukku ym. myyntikampanjoita, myyntiä sai lisättyä merkittävästi esittelemällä ko tuotteita asiakkaille. Meillä oli työnantajan järjestämiä kilpailuja kuka saa esimerkiksi eniten myytyä laukkuja kuukauden aikana, eniten myynyt sai aika mukavia palkintoja. Kyseessä oli aika kalliita merkkikenkiä myyvä ketju ja palveluun panostettiin paljon, henkilökunnalle järjestettiin usein kursseja eri aiheista.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:12"]
Kyllä se lisämyynti todella kannattaa vaikkei ärsyyntyneenä asiakkaana uskoisi. Ystäväni oli ennen juurikin Bestsellerin liikkeessä töissä, ja siellä tuo "tyrkytys" oli ihan ehdoton edellytys. Yllättävän moni ostaa extraa kun myyjä tekee lisämyynnin ammattimaisesti.
Tällä hetkellä tuo samainen ystävän on erään vaateketjun liikkeen myymäläpäällikkö, ja kertonut useasti miten on myynyt vaikka farkkuja ostamaan tulleelle asiakkaalle kahdet farkut, paitoja ja takin. Ja kyse ei todellakaan ole mistään pakkotyrkyttämisestä, vaan nämä samat asiakkaat tulevat uudestaan ja uudestaan ja kysyvät nimenomaan tätä ystävääni palvelemaan. Hänen liikkeensä ei todennäköisesti olisi pystyssä ilman lisämyyntejä (on itse sanonut).
Mutta joo, tiedän juurikin nuo (erityisesti Vilan) rasittavat myyjät jotka ahdistelevat pukukopeilla, myymälät on myös suunniteltu niin että "karkuun" ei oikein pääse :D en nyt suorastaan boikotoi niitä mutta välttelen kyllä.
[/quote]
EN USKO. Nuo Vilat ovatmenettäneet tuhansia ja tuhansia asiakkait akun kukaan ei halua tulla kauppaan. Asiasta keskustellaann useilla keskustelupalstoilla ja kaikki ovat sitä mieltä ja se on ahdistavaa. Tilannetta kuvaa hyvin " katson ikkunasta ja jos kaupassa on tungosta ja menen vain siinä tapauksessa sisään"
Jos ne idiootit myyjät ovat saaneet muutamat ihmelegginsit myytyä tyrkyttämällä niin entäs ne tuhannet menetetyt asiakkaat ?
[/quote]
Mitä et usko? Ystäväni ei ole ikinä ollut Vilassa töissä jos noihin sen kokemuksiin viittasit :D Bestseller omistaa Vilan lisäksi myös mm. Vero Modan, Onlyn, Selectedin ja Jack & Jonesin. Tällä hetkellä on aivan toisella yrityksellä.
T: 41
Feissarit ja kauppakeskuksissa vaanivat liittymämyyjät on kanssa aika ahdistavia tapauksia. Vaikka kaikin tavoin viestittäisi non-verbaalisesti jo hyvissä ajoin, että en halua että minua pysäytetään, niin silti hyökätään kimppuun.
ap
Ai Vero Modakin kuuluu tähän tyrkytysketjuun, ilmankos. Toisaalta siellä on kyllä tosi palvelualtista ja ystävällistä porukkaa töissä, mutta toisaalta inhoan sitä kun tullaan suurin piirtein sovituskoppiin kurkkimaan että miten menee (vaikka menisit toiselle puolelle myymälää sovittamaan niin jotenkin se "tuttu" myyjä sut löytää vaikka olet kopissa :D), ja kassalla yritetään myydä jotain pakollisia ekstratuotteita.
ap
Gigantti: menet ostamiaan mitä tahansa, niin väksin halutaan myydä muuta.
Lähdin hakemaan 32" televisiota kun vanha sanoi poks.... myyjän mielestä kukaan ei voi haluta sellaista, kaikki ostavat tämän upean 40" jne... Sanoin etten halua isoa, niin puhe vaan kiihtyy. Sanon kiitos, katselen näitä muita ja käännän selkäni.
Sama puhelinosastolla: etsin tavallista näppäimellistä puhelinta. Kaikki kuulemma haluavat älyluurin 5" näytöllä. No, ei halua. Mun mies nimenomaan halusi pienen taskuun sopivan luurin.
Lopputulos: ostin 32" töllön ja puhelimen tilasin netistä muualta.
Itse tilaan elektroniikan nykyään netin kautta. Vertailen netin avulla mikä olisi minulle paras, samalla voi verrata hinnat ja monesti noissa Giganteissa sun muissa on vielä tarjouksia kotiinkuljetuksesta (kaupan päälle tai esim. 5€). Ja ei tarvii kuunnella myyjien vittuilua ja vähättelyä :)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:36"]
Hyvä myyjä saa lisämyynnin näyttämään "kokonaisuudelta" , huono tyrkyttää. Kyllä myyjällä pitäisi olla pelisilmää siihen mitä kenellekin tarjoaa. Kaupan alan ihmiset ainakin tietää termin tarvekartoitus, vasta tämän jälkeen voii päättää mitä sille asiakkaalle tarjoaa lisäksi.
[/quote]
Juuri näin. Asiakas pääsee helpommalla kun ostaa kokonaisuuden ja ammattitaitoinen myyjä löytää oikeat tuotteet. Kumpikin voittaa; asiakas saa koko setin ja myyjä saa hyvän myynnin tehtyä.
Olen ollut alalla kauan, osaan lukea ihmisiä aika hyvin. Koskaan en tyrkytä/ahdistele, tarjoan silti aina apua koska useimmat sitä kuitenkin haluaa. Ja se on mielestäni hyvää palvelua että asiakas huomioidaan.
Lisämyynti on tämän päivän edellytys, koska asiakkaita on vähemmän kuin ennen ( osa on siirtynyt nettiin, huono taloustilanne). Hyvä palvelu+ lisämyynti on kaiken A ja O, näin keskiostos saadaan ylemmäs.
T. myyjä
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:12"]
Hyvä myyjä saa lisämyynnin näyttämään "kokonaisuudelta" , huono tyrkyttää. Kyllä myyjällä pitäisi olla pelisilmää siihen mitä kenellekin tarjoaa. Kaupan alan ihmiset ainakin tietää termin tarvekartoitus, vasta tämän jälkeen voii päättää mitä sille asiakkaalle tarjoaa lisäksi.
[/quote]
Juuri näin. Asiakas pääsee helpommalla kun ostaa kokonaisuuden ja ammattitaitoinen myyjä löytää oikeat tuotteet. Kumpikin voittaa; asiakas saa koko setin ja myyjä saa hyvän myynnin tehtyä.
Olen ollut alalla kauan, osaan lukea ihmisiä aika hyvin. Koskaan en tyrkytä/ahdistele, tarjoan silti aina apua koska useimmat sitä kuitenkin haluaa. Ja se on mielestäni hyvää palvelua että asiakas huomioidaan.
Lisämyynti on tämän päivän edellytys, koska asiakkaita on vähemmän kuin ennen ( osa on siirtynyt nettiin, huono taloustilanne). Hyvä palvelu+ lisämyynti on kaiken A ja O, näin keskiostos saadaan ylemmäs.
T. myyjä
[/quote]
Onko se sitten hyvää ja tuottoisaa lisämyyntiä, että tuputetaan niitä kassalla olevia sukkia joka ostajalle? Voisin kuvitella, että ehkä enemmän tulee myytyäkin, mutta kuinka kauan kun osa asiakkaista inhoaa tuollaista ja välttää paikkoja joissa tuputetaan sellaista mitä ei ole itse tullut hakemaan.
Mua kiinnostaisi juuri se, että onko tuon tyyppisen myynnin vaikutuksista pidemmällä aikavälillä mitään faktaa. Vai onko se niin, että hetkellisesti saadaan myytyä enemmän mutta asia kostautuu vähenevinä asiakkaina, mm. juuri siten että yhä useampi siirtyy nettiin.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:12"]
[/quote]
T. myyjä
[/quote]
Onko se sitten hyvää ja tuottoisaa lisämyyntiä, että tuputetaan niitä kassalla olevia sukkia joka ostajalle? Voisin kuvitella, että ehkä enemmän tulee myytyäkin, mutta kuinka kauan kun osa asiakkaista inhoaa tuollaista ja välttää paikkoja joissa tuputetaan sellaista mitä ei ole itse tullut hakemaan.
Mua kiinnostaisi juuri se, että onko tuon tyyppisen myynnin vaikutuksista pidemmällä aikavälillä mitään faktaa. Vai onko se niin, että hetkellisesti saadaan myytyä enemmän mutta asia kostautuu vähenevinä asiakkaina, mm. juuri siten että yhä useampi siirtyy nettiin.
ap
[/quote]
Osalle toimii tuputus, osalle ei? Varmasti toimii joillekin tuo kysely, ei kai sitä muuten harrastettais?
Vaikea sanoa, koska meillä ei myydä kassalla sukkia tms muutakaan sälää. En ole siis Bestsellerillä töissä.
T.myyjä
Juu tuo mua juuri tosiaan kiinnostaisi, että voisiko kuitenkin olla niin että isommalle osalle ihmisistä tuo tuputus toimisi ja siten tuputus tuottaisi hyvin. Vaikka osa asiakkaista alkaisikin välttää liikettä. Vai onko niin, ettei pidemmän aikavälin vaikutuksista ole tietoa.
No, ehkä av ei ole paras paikka yrittää saada tietoa tuosta. Ehkä vaate- tai markettiketjujen johtajat tai ne, jotka myyntistrategioista päättävät eivät tule tätä lukeneeksi.
ap
Onhan ns. pakkomyyntiä jatkuvasti, varsinkin näiden kolme kympillä -tyyppisten tarjousten kanssa. Mun käsittääkseni mikäli asiakas ei halua ostaa kuin yhden tuotteen tarjotusta, niin sen hinnan pitäisi olla 1/3 osa kimppatarjouksen hinnasta, mutta useammassa kuin yhdessä kaupassa saa kuulla "ei, jos otat vain yhden, niin se on normaalihintainen" ja jos mainitsee, että laitonta, niin vastaus "voi olla, mutta näin se on meillä" jne. Mun mielestä tuo on jonkun kauppalain/hyvän kauppatavan vastaista, mutta NIIN, NIIN yleistä. Pakkomyyntiä kaikki tyynni. Onko joku kauppalain asiantuntija paikalla, joka tietää mikä kauppalaki tuossa rikkoutuu ja miten pitäisi/voi toimia kaupassa, kun tilanne taas toistuu?
Oli pakko nostaa tää, kun rupesi taas ärsyttämään asiointi Suomalaisessa Kirjakaupassa! :D Siel on joku pahuksen tarjouskampanja meneillään ja jotain askartelukrääsää ym. kaupitellaan semmosissa punasissa muovilaareissa. Etisin liikkeestä yhtä tiettyä tuotetta, ja kun sitä ei löytynyt, varsin päsmäröivästi käyttäytyvä myyjä vei minut puoliväkisin pällistelemään näitä tarjouslaarien tilpehöörejä. "Mennnäämpäss nyt vielä kattomaan mitäs näistä tarjoustuotteista löytyy!!!!" Hiton ärsyttävää :D
Luojan kiitos mun ei tarvitse enää IKINÄ tyrkyttää kenellekään yhtään mitään!
t. entinen myyjä, joka vaihtoi rahakkaampiin hommiin, joissa vieläpä saa paljon helpommalla sen tilipussinsa tienattua kuin tiskin takana
Veikkaisin, että aiheesta ei ole riittävää tutkimusta, että siihen voisi perustaa yrityksen strategiaa. Niinpä herrat ja rouvat pääkonttorilla pyörittelee laskelmiaan siitä, miten paljon kertakäyttösadetakkien tyrkyttäminen jokaiselle asiakkaalle kasvattaa keskiostosta ja tuo sitä kautta lisää bonuksia. Kukaan ei ymmärrä, että tyrkyttämisellä ja asiakkaiden katoamisella voisi olla jotain tekemistä keskenään. Tyrkytetään vaan, sama miten paljon asiakkaita häviää. Järkevä lisämyynti on tietysti aivan eri asia ja se on hyvää asiakaspalvelua, että kartoitetaan asiakkaiden tarpeita laajemminkin. Sen sijaan se, että jokaiselle asiakkaalle kaupan kassalle kerrotaan innostuneesti, että nyt on lotossa kolmesataa tonnia potissa, ei ole mitenkään hyvää asiakaspalvelua, ainoastaan mautonta tyrkyttämistä.
Oletteko muuten huomanneet että joissain verkkokaupoissakin ponnahtaa chatti-ikkuna jossa myyjä tarjoaa apua. Ärsyttävää kun ei enää netissäkään saa vain rauhassa katsella =)