Saako sairaslomalla bilettää yms? Raivostuttava työkaveri!
Mitä mieltä olette, onko sairaslomalla "sallittua" käydä baarissa ryyppäämässä jne?
Työkaverini kehuskelee töissä ihan avoimesti, miten hän on sairaslomapäiviensä iltoina käynyt juhlimassa. Saikulla siis esim flunssan takia. Omasta mielestään hän on työpäivän aikana sairaslomalla ja esim klo 16 jälkeen saa tehdä, mitä haluaa, onhan se hänen vapaa-aikaansa. Kertoo siis näistä saikun aikaisista baariseikkailuistaan ihan avoimesti. Jopa esimies on sitä mieltä, ettei voi tuohon puuttua.
Tyypiltä vaaditaan lääkärintodistusta jo heti ekasta sairaspäivästä lähtien, yksityiseltä on saanut sen joka kerta, jos terveyskeskuksesta ei ole myönnetty. Esimies ei voi tehdä mitään, kun lääkärintodistus on. Vaikka tyyppi ihan avoimesti kertoo näitä saikkupäivien biletysjuttujaan.
Ärsyttää! Jos olet niin kipeä, ettet töihin kykene, niin ei se flunssa taianomaisesti katoa aina klo 16 jälkeen ja ala seuraavana päivänä uudestaan...
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 07:58"]Ei kai se "oikein" ole. Riippuu sairaslomanlaadusta. Mut lääkäri määräs elokuviin pitkällä sairaslomalla.
[/quote]
Pitkän sairasloman ymmärrän. Esim masentuneelle on varmasti hyvä, jos käy vaikka juuri elokuvissa. Kyseisen työkaverin kohdalla aina on kyse kuitenkin flunssasta.
Ap
Jos jää kiinni, muutetaan saikkupäivä palkattomaksi. Täällä näin.
Ei ole oikein jos on flunssan takia ollut poissa. Flunssaisena ei lähdetä bailaamaan.
Itse olin muutaman päivän saikulla naamassani olevan tarttuvan märkäruven vuoksi. Olen asiakaspalvelutyössä, ja en voinut työskennellä, sillä asiakkaat olisivat voineet saada tartunnan. Kävin saikkuaikana kuitenkin esimerkiksi kaverini kanssa golfaamassa, enkä kokenut tekeväni mitään väärää. Golfkentällä en ole lähikontaktissa tuntemattomien kanssa, ja ystävälläni oli mahdollisuus kieltäytyä seurastani.
Jos kykenee liikkumaan ja rellestämään, silloin on hyvä selvittää, minkä takia työnantajan kuuluu maksaa sellaiselta päivältä palkkaa. Ei se lääkärintodistus tarkoita automaattisesti palkallista vapaata, vaan työnantaja sen käytännössä ratkaisee lain mukaisesti.
Työnantajan pitäisi tuossa tilanteessa tehdä niin, että vain oman työterveyslääkärin kirjoittama sairaslomalappu kelpaa. Näinkin voi tehdä.
Jos on niin flunssainen, että ei töihin kykene, niin ei silloin kykene baariinkaan. Toki muuten riippuu sairauden laadusta, mitä kaikkea voi tehdä. Jos on vaikkapa masennuksen takia saikulla, niin uskon, että vaikkapa liikuntaa ihan suositellaan, jos vaan yhtään jaksaa. Eli aina sairasloma ei tarkoita sitä, että pitäisi maata vain kotona.
Lääkärin määräämä sairausloma on vain suositus, että kyseinen työntekijä on sairas eikä kykene hoitamaan töitään. Työnantaja voi hyvin kuullessaan bilettämisestä ilmoittaa että työntekijä onkin ollut terve eikä maksa palkka ko ajalta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:07"]Työnantajan pitäisi tuossa tilanteessa tehdä niin, että vain oman työterveyslääkärin kirjoittama sairaslomalappu kelpaa. Näinkin voi tehdä.
Jos on niin flunssainen, että ei töihin kykene, niin ei silloin kykene baariinkaan. Toki muuten riippuu sairauden laadusta, mitä kaikkea voi tehdä. Jos on vaikkapa masennuksen takia saikulla, niin uskon, että vaikkapa liikuntaa ihan suositellaan, jos vaan yhtään jaksaa. Eli aina sairasloma ei tarkoita sitä, että pitäisi maata vain kotona.
[/quote]
Jep, samaa olin tulossa sanomaan. Työnantaja voi vaatia että hänen osoittamaltaan lääkäriltä pitää saada sloma lappunen eikä keneltä tahansa
Ei kai se "oikein" ole. Riippuu sairaslomanlaadusta. Mut lääkäri määräs elokuviin pitkällä sairaslomalla.