Voiko ope laittaa luokassa eri pituiset koealueet eri
Kommentit (12)
No mitä jos kysyisit vaikkapa siltä opettajalta niitä perusteita? Turha kai täällä on niitä arvuutella Ja päivitellä. Veikkaukseni on että opettaja pystyy syyt sinulle hyvin perustelemaan.
Millä perusteilla koealueet on jaettu? Yleisesti ei voi toimia niin, että jakaa luokan puoliksi vaikka niin, että vasemmalla istuvat saavat 30 sivun koealueen ja oikealla istuvat 150 sivun koealueen.
Vain yksi mahdollisuus tulee mieleeni. Joku oppilas on ollut pois koulusta ehkä vähän pidempään eikä ole suorittanut edellistä koetta, mutta haluaa suorittaa sen. Silloin ko. oppilaan koealue voi olla pidempi kuin muilla. Yleensä siitä vanhasta slueesta valitaan vain keskeisimmät asiat, ettei alue kasva liian pitkäksi oppilaan ikä huomioonottaen.
Normaalitapauksessa kaikilla on tietysti sama koealue.
Myös siinä tapauksessa o mahdollista (toki yleensä kysytään oppilaan/vanhemman mielipide myös) jos oppilas on vaihtanut koulua, ja on asioita joita ei ole opiskellut tmv. että voiko tehdä samalla esim. syyslukukaudenkin kokeen.
Mahdollista myös silloin, jos opettaja ei tykkää jostain oppilaasta tai hänen vanhemmistaan. Silloin voi laittaa pidemmän koealueen rangaistukseksi.
Osalla luokkaa ei ollut mukana tunnilla monistetta, ope laittoi heille lisäsivuja kokeeseen kolminkertaisesti. Onko ok?
Minkähän ikäiset oppilaat? Ja onko jollekulle tehty yksilöllinen opetussuunnitelma? Onko jollain lukihäiriö ja hän kuittaa osan koealueesta jotenkin muuten esim tutkielmana? Kaikenlaista voi olla ja niillä voi olla hyvät perustelut. Ei kannata riehua jos ei tiedä sen enempää kuin mitä otsikossa oli. Sitä 2:n esimerkkiä puolesta luokasta ei nyt tietysti voi olla.
Spekulaatiota: Jos oppilas on eriytetty esim. kehityshäiriö ja siitä seuraavien huomattavien oppivaikeuksien takia, hänellä voi olla yksilöllistetty oppimäärä tietyssä tai kaikissa oppiaineissa, eli koealue voi olla erilainen, sillä oppialuekin on. Tällöin hän todennäköisesti opiskelisi eriytetyssä ryhmässä tai edes osan näistä tunneista. Silloin todistukseen myös tulee tähtimerkintä oppiaineen kohdalle.
En tosin tiedä, paljonko tätä tehdään.
Jos oppilaalla on jokin tietty aine mukautettu mutta hän on integroituna tavalliseen luokkaan. Eli oppimistavoitteet ja -suunnitelmat tehdään kyseiselle oppilaalle henkilökohtaisesti.
Lyhyempi koealue (tai helpompi koe) voi olla oppilaalla, jolle on tehty erityisen tuen päätös tai esimerkiksi suomi toisena kielenä -oppilaalla. Kokeen kun on tarkoitus mitata opiskeltavien asioiden hallintaa, ei esimerkiksi kielitaitoa. Myöskään esimerkiksi lukihäiriö on otettava huomioon niin, ettei se itsessään vaikuta arvosteluun.
Mutta pidempää koealuetta ei tietenkään saa käyttää rangaistuskeinona!
Lyhyempi koealue voi olla oppilaalla, jolla on mukautettu oppivelvollisuus.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:50"]
Lyhyempi koealue voi olla oppilaalla, jolla on mukautettu oppivelvollisuus.
[/quote]
Kyllä. Ja vastaavasti pidempi koealue voi olla oppilailla, joilla on jäänyt jotain muita töitä tekemättä. Jos on vaikka sairastelujen takia jäänyt projekteja ym. väliin, voidaan ne kuitata kokeella, koealue kattaa sitten nekin alueet. Jos monisteella on tarkoitus ollut kuitata osa koealueesta ja osa porukasta ei ole sitä tehnyt, niin siinä tapauksessa voisin ymmärtää erilaiset koealueet. Muuten vaikuttaa aika erikoiselta...