Korreloku mielestänne keskenään Wilman käyttö ja opettajan ammattitato/luonne?
Eli todella pikkutarkat ja nuivat opet laittavat vain negatiivista palautetta joka risauksesta "vihko unohtnut, pyyhe unohtunut". Ja ne rennot, ammattitaitoiset kivat opet laittaa positiivista palautetta ja ei nyt heti silmät kiiluen laita Wilmaan jos oppilaalla on unohtnut kumi kotiin.
Kommentit (8)
No kyllähän se varmasti opettajaa ärsyttää jos jollakin on koko ajan vihko kotona/pyyhe kotona/kumi hukassa. Miksei voi vaan pitää mukana niitä tavaroita niin olis kaikilla helpompaa.
Ei. Mulla on 3 lasta wilman piirissä ja ihan tasaisesti tulee kehuja ja unohduksia. Se ärsyttää, jos joku ei laita sinne wilmaan mitään. Yksikin opettaja ei saanut lukujärjestystä millään sinne, kesti usemman kuukauden, kun taas kahdelle muulle lukkari tuli jo kuukautta ennen koulun alkua.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:10"]
No kyllähän se varmasti opettajaa ärsyttää jos jollakin on koko ajan vihko kotona/pyyhe kotona/kumi hukassa. Miksei voi vaan pitää mukana niitä tavaroita niin olis kaikilla helpompaa.
[/quote]
Kai muistuttajaopettaja laittaa sitä positiivistakin viestiä vastapainoksi.
Meillä ei Wilmasta löydy ikinä oikeastaan mitään. Ope laittaa sinne viestiä tapahtumista tai muuten lukujärjestyksestä poikkeavista koulupäivistä.
Mitä tuo nyt sitten kertoo opettajasta?
No kyllä huomaa eroja opettajissa. Jotkut opet ei koskaan laita positiivista, mutta heti laittavat negatiiviista jos vähönkin aihetta. Toiset opet laittaa kehuja, mutta jos kirja unohtunut ei laita mitään. Ja tuo muuten korreloi lapsen juttujen kanssa, siis ne kivat opet ei heti laita huonoa palautetta ja nipot laittaa jne.
Kyllä mun mielestä. Ne jotka viitsivät ja ymmärtävät käyttää wilmaa monipuolisesti ovat parempia opettajia, kuin ne jotka eivät vaivaudu kuin ihan välttämättömimmät sinne laittamaan.
Meillä eron huomaa selvästi, kun kaksi lasta käy naapurikaupungissa Turussa koulussa ja yksi lapsi toisessa kunnassa. Turun koulussa ei toimi oikein mikään. (ja samaa olen kuullut muiltakin) Wilmaan merkitään kyllä läksyjen unohdukset mutta ei juuri muuta. Unohduksissakaan (eikä kyllä mistään muustakaan merkinnästä) ei juuri koskaan lue tarkempaa selitystä.
Ihan eri meininki on sen lapsen koulussa, joka ei käy Turussa. Wilmamerkinnät ovat monipuolisempia ja aina on kirjoitettu muutakin kuin pelkkä merkintä unohduksesta, myöhästymisestä, positiivisesta palautuksesta ja ihan kaikesta mahdollisesta. Muutenkin opettajat ja koko koulun toiminta vaikuttaa paljon paremmalta ja eron huomaa kyllä siitäkin miten lapset oppivat. (toki tähän vaikuttaa oppilas itsekin, mutta silti eron huomaa.)
Pätee myös vanhempiin ja vanhemmuuteen. Hyvät vanhemmat, joilla on ote lapsiinsa, kehuvat ja kannustavat lapsia ja auttavat heitä kasvamaan positiivisen kautta, mutta he, joilla on vanhemmuus hukassa, turvautuvat jatkuvaan moittimiseen ja komentamiseen.
Kyllä se näin on aika pitkälti.