Jos jo eskariin menevät osaavat ensimmäisen kouluvuoden opetustavoitteen asiat
Niin, siis mitä siellä eskarissa sitten tehdään, ja varsinkin mitä tehdään ekalla luokalla, jos oppilaat ovat jo vuosia lukeneet ja laskeneet?
Kommentit (8)
No sitä sietäisi tosiaan opetusministeriön miettiä että laitetaan opetustavoitteet ja opetuksen sisältö kokonaan uusiksi. Mahtaa olla opettajasta turhauttavaa opettaa kuin ekaluokan 23 oppilaasta 23 osaa lukea jo sujuvasti. Lapset oppivat asioita nykyisin aikaisemmin, ihan hyvin voisi aloittaa koulunkäynnin Suomessakin 5-vuotiaana.
eihän kouluun ole pakko mennä ollenkaan. suomessa on oppivelvollisuus, ei läsnäolopakko.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 16:21"]
Opetellaan sosiaalisia taitoja ja itsenäistä toimintaa, paikallaan istumista, ryhmätyötaitoja...
paljonpaljonpaljon muuta kuin lukemista tai laskemista. se matemaattisesti ja kirjallisesti lahjakas lapsi voi olla ihan surkea sosiaalisilta taidoiltaan tai ei ehkä osaa keskittyä pitkään samaan asiaan.
[/quote]
höpönlöpön, suurin osa osa lapsista on ihan tavallisia jotka osaavat lukea ja laskea eka luokalle tullessaan
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 16:23"]
No sitä sietäisi tosiaan opetusministeriön miettiä että laitetaan opetustavoitteet ja opetuksen sisältö kokonaan uusiksi. Mahtaa olla opettajasta turhauttavaa opettaa kuin ekaluokan 23 oppilaasta 23 osaa lukea jo sujuvasti.
[/quote]
Kuulostaa tosiaan siltä. ap
No eipä sillä mekaanisella lukutaidolla vielä pitkälle pötkitä jos sellainen on. Lukutaitoa ja nimenomaan ymmärtävää lukutaitoa opetelllaan koko kuoluikä ja monille siitä olisi hyötyä vielä aikuisiässäkin! Samoin on kirjoitustaidon kanssa. Kirjoittamisen osaaminen ei tarkoita sitä, että osataan tuottaa sanoja paperille. Sekin on taito, mikä vaatii monien vuosien opettelua. Kumpaakin taitoa voi opetella koulussa omalla kehitystasollaan, ainakin jos opettaja osaa eriyttää opetusta. Ja motoristen taitojen sekä ajattelun ja ilmaisun taitojen kehittäminen taidekasvatuksen avulla on asia, missä ei koskaan kehity loppuunsa.
Meillä Espoon koulussa on tasoryhmät ekaluokalla sen mukaan, miten osaa tai ei. Eli jotka sujuvasti lukevat, lukevat kirjoja ja juttelevat niistä, samalla kuin ei osaavat, opettelevat lukemista ja vielä on väliryhmäkin. Näin ei turhauduta. Aapisessakin oli lukemaan opettelevien sivujen jälkeen aina teksti eli siinäkin oli kaikki huomioitu. Täällä nämä ei osaavat käyvät lisäksi erityisopen luona, jotta oppinen tapahtuisi nopeammi. Sinänsä onhan se ikävää, ettei lasten luontaista oppimisenhalua oteta aiemmin jo käyttööön.
Tällä hetkellä puhutaan paljon oppimisen taitojen kehittämisestä ja tutkivasta oppimisesta, ja jo varhaiskasvatuksessa ja eskarissa näitä taitoja harjoitellaan: miten rakennetaan tietoa eri asioista tutkimalla ja havainnoimalla, kokeilemalla, mittaamalla ja vertailemalla ja miten tätä hankittua tietoa esitetään visuaalisesti tms. Tarkoitus on myös tottua yhteistoiminnalliseen oppimiseen - miten toimitaan pienryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Hyvässä eskariopetuksessa näitä taitoja kehitetään ja ohjataan ja samalla siis opetetaan lapselle ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja. Se on paljon laajempi kokonaisuus kuin lukemisen perustaidon harjoittelu. En jaksa uskoa, että eskari tai alkuopetus ei lapselle opettaisi mitään, jos hänellä on lukutaito (sitä tosiaan on monenasteista!) ja kyky yhteen- ja vähennyslaskuun. Matemaattinen ajattelu ja sen kehittyminen pitää sisällään enemmän kuin aritmeettisten operaatioiden hallinnan. 7
Opetellaan sosiaalisia taitoja ja itsenäistä toimintaa, paikallaan istumista, ryhmätyötaitoja...
paljonpaljonpaljon muuta kuin lukemista tai laskemista. se matemaattisesti ja kirjallisesti lahjakas lapsi voi olla ihan surkea sosiaalisilta taidoiltaan tai ei ehkä osaa keskittyä pitkään samaan asiaan.