ei saada as.tukea mutta TT-tukea kyllä???
Siis tilanne on tämä; molemmat pienipalkkaisessa duunissa (alle 2000/kk molemmilla), lapsia 4 joista 1. 17v (ei siis lapsilisää kuin 3:sta lapsesta), kahdesta lapsesta maksetaan vielä tarhamaksut.
Asutaan kaupunginvuokra-asunnossa jossa vuokra nousee yli 30€ ensi vuonna (on sitten hieman yli 1000€) . Menohin laskin lisäksi matkakulut paikallisliikenteen mukaan (vaikka auolla joudummekin kulkemaan) sekä sähkölaskun / kk ja ulosottoon maksamani summan.
Asumistukea ei siis saada (bruttotulot liian korkeat, hehe heh ja omavastuuosuus on just ja just yli vuokran), mutta toimeetulotukilaskurin mukaan saisimme tt-tukea yli 600€/kk!!!! Mitä helvettiä?
Eihän tuossa ole mitään järkeä! Kun eikös tt-tuki ole SE viimeinen tuki?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:08"]
ihan hyvät tulothan teillä on.
[/quote]
Juu onhan ne, paremmat kuin työttömänä.. tai siis ainakin maksetaan ITSE menot....
Mietin vaan, että onko tosiaan nuo tuet oikein "laskettu"? Siis lainsäätäjien puolelta? Tiedän, että ei tt-tuella mitenkään herroiksi elellä, varsinkaan vähänkään isommassa kaupungissa, mutta silti? Jos 2 työssäkäyvää on oikeutettuja tt-tukeen niin jossainhan mättää?
Mättää siinä,että teillä on liian suuret asumismenot.
..Liian suuret asumismenot, huh huh.. kuudella hengellä 1000/kk. se on vähän! Helsingissä tuollainen perhe saa maksaa vuokraa ainakin 1500 kk yksityisellä. Kaupungilta todella harvoin asuntoa saa.
Suomessa on kallista tämä asuminen.
Asumistuki on aikansa elänyt suurta uudistusta vailla oleva tukimuoto. Samoin palkat ovat aivan surkeat jos niillä pitäisi vielä lapsia elättää.
Jos palkalla aikoo pärjäillä, ei kannata lisääntyä, mikä on aivan järjetöntä, seikka joka kertoo maan arvoista.
Itsekin elättänyt lapsiaan toimeentulotuen rajamailla 10v. ei kuule työnteko oikeasti kannata, hullu kun vielä ammattiini opiskelin 5v. ja maksan opintolainoja.. juttua kyllä aiheesta riittäs!
T.Ison perheen yh
..Liian suuret asumismenot, huh huh.. kuudella hengellä 1000/kk. se on vähän! Helsingissä tuollainen perhe saa maksaa vuokraa ainakin 1500 kk yksityisellä. Kaupungilta todella harvoin asuntoa saa.
Suomessa on kallista tämä asuminen.
Asumistuki on aikansa elänyt suurta uudistusta vailla oleva tukimuoto. Samoin palkat ovat aivan surkeat jos niillä pitäisi vielä lapsia elättää.
Jos palkalla aikoo pärjäillä, ei kannata lisääntyä, mikä on aivan järjetöntä, seikka joka kertoo maan arvoista.
Itsekin elättänyt lapsiaan toimeentulotuen rajamailla 10v. ei kuule työnteko oikeasti kannata, hullu kun vielä ammattiini opiskelin 5v. ja maksan opintolainoja.. juttua kyllä aiheesta riittäs!
T.Ison perheen yh
Onhan se se viimeinen tuki, mutta saatat ehkä yllättyä, jos ja kun haet sitä tt-tukea, ettete taidakaan saada noin paljoa kuin se laskuri näyttää nyt.
no mutta mikä sulla on ongelma---samahan se millä nimellä ne sussun rahat tulevat kunhan saatte jotain
miten voitte noin paljon saada,jos kumpikin töissä? Ja kahdesta lapsesta saatte kuitenkin lapsilisät?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:03"]
miten voitte noin paljon saada,jos kumpikin töissä? Ja kahdesta lapsesta saatte kuitenkin lapsilisät?
[/quote]
EI ne saakaan, mutta ap luulee sen laskurin takia näin, ei ole edes hakeneet tt-tukea, virheellinen otsikko, jälleen kerran.
Siis aadaan 3 lapsesta lapsilisät...
Juu en tajua tätä... Tuntuu ihan hölmöltä..
Ja miten ne maksut ja tulot yms muuttuu siitä jos hakee tukea kuin mitä laskuri näyttää?
ap
Eikö sulta mene ulosottoon aika paljon palkasta? Kun etuisuudet lasketaan bruttotulojen mukaan niin voi olla että ei saa mitään Kelan tukea mutta sossun toimeentulotukea saa koska siinä otetaan huomioon ihan reaali nettotulot mitä henkilölle tulee tilille huomioiden myös ulosotettu osa.
Itsellä oli vuosia sitten sama tilanne. Asumistukea sain tosi vähän ja päivähoitomaksut oli tosi korkeat koska kaikki ne laskettiin bruttotulojen mukaan. Mutta kun palkasta otettiin verot ja ulosottoon iso siivu niin sain sitten toimeentulotukea kun kätettävissä olevat varat oli alle toimeentulotuen.
Aika hassua että osa siitä mitä ulosotetaan kunta sitten korvaa toimeentulotuen muodossa. Toinen ratkaisu olisi se että ulosottovirasto ottaisi pienemmän siivun jotta henkilölle jäisi elämiseen sen verran että ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen mutta näin he eivät toimi. Toisaalta velallisellehan tuo nykyinen systeemi on parempi kun velka lyhenee nopeammin kun ulosottoon otetaan paljon ja korvataan osa otetusta sitten toimeentulotuella.
Sun pittää ottaa huomioon että toimeentulotukea saadakssenne ei saa olla omaisuutta taI säästöjä. Myöskin auto on omaisuutta joka pitäisi realisoid jos erte ehdottomasti sitä työssäkäyntiin tartte.
Onko nuo tulot brutto vai netto? Kai se on mahdollista että jotain saisitte sossutsa, ainakin silloin jos tulee yllättäviä menoja esim pyykkikone hajoaa tai tulee korkeita lääkekuluja/sairaalamaksuja tms
Mä maksan ihan vapaaehtoisesti tuonne UO:oon, eivät siis ulosmittaa palkasta... Kun ei ole mistä ottaa suojaosuuden jälkeen....
Ja maksan koska haluan sen velan pois!
Silti en tajua, että miten niin ei muka saatais tukea? Tiedän ,että tuo laskuri on suuntaa antava, mutta ei kai se 600€ voi heittää?????
ap
siis tota 2000eur tuloilla netto on 1500. Eli 2* 1500 + lapsilisät tekee siis 3300E/kk.
Tuosta vuokraan tonni, niin miten te sen 2 tonnia tuhlaatte niin että tt-tukea pitäis vielä saada
Nuo palkkasummat on BRUTTO. Käteen jää siis n. 1400 mulla ja ukolla hitusen enempi....
Työmatkaan on pakko käyttää autoa koska julkisella ei pääse töihin niihin aikoihin kun olis tarve.
Meillä oli aikanaan vähän sama tilanne, koska TT-tuki lasketaan sen perusteella, mitä tilille napsahtaa, mutta asumistuki bruttojen mukaan. Mä olin kotona lasten (vauva ja alle kaksivuotias esikoinen) kanssa, mies teki töitä ja maksoi palkastaan ulosottojuttujaan. Sai bruttona n. 2100 euroa kuukaudessa, siitä vero ja uo pois ja taskuun noin 1200. :| Sossusta saatiin kuukaudessa muutama kymppi ja maksoivat sähköt ja sairaalakulut mm. nuoremman synnytysreissulta. Asumistukea ei tippunut. En tiedä, toimisiko noin enää nykyään enkä kyllä välitä selvittääkään, sen verran otti itsetunnolle "sossun luukulta" rahaa hakea.
Kuule pistä tähän teidän perheen kaikki tulot nettona (eli verojen jälkeen) eriteltynä ja voin laskea saatko sitä tukea ja minkä verran. (tarkempi summa pitäisi olla tiedossa kun se että tienaatte kumpikin alle 2000€) Vuokra taisi olla tonnin. Vapaaehtoista maksua ulosottoon et voi laittaa kuluksi. Ulosotettu osa otetaan huomioon vain jos se on ulosotettu väkisin palkasta tai etuudesta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:12"]
siis tota 2000eur tuloilla netto on 1500. Eli 2* 1500 + lapsilisät tekee siis 3300E/kk.
Tuosta vuokraan tonni, niin miten te sen 2 tonnia tuhlaatte niin että tt-tukea pitäis vielä saada
[/quote]
Unohdat, että on muitakin laskuja kuin vuokra, ja ihan sellaisia laskuja mitä sos. tsto ottaa huomioon, kuten päivähoitomaksut. työmatkat (julkisen mukaan vaikka omaa autoa joutuukin käyttämään), kotivakuutus sekä lämmitys- ja vesikulut...
Asuntoa ei saada vaihdettua, on kyllä koitettu. Tääkin on hitusen liian pieni, 95m2.... tuo 17v "asuu" vaatehuoneesa koska ei muuten olisi omaa rauhaa....
ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 22:55"]
Saako tuo 17vuotias opintotukea tms.?Sillä nekin lasketaan tuloiksi.
[/quote]
Ei ole vielä päätöstä tullut tuosta opintotuesta. Kelan laskurin mukaan saisi noinkin huiman summan.
Ja vaikka tuokin summa otetaan mukaan niin silti olisimme miinuksella....
ap
Ps olen tässä hieman ihmetellyt, että miten me olemme tulleet toimeen noilla tuloilla, mutta nälkää ei olla nähty eikä lapsilta ole puuttunut mitään . Teinillä on oma läppäri ja hyvä älypuhelin ( ei ole ostettu osarilla). Vaatteita on riittänyt kaikille samoin kuin kenkiä....
Luulen, että en jaksa mitään hakurumbaa tuonne sos.tstoon tehdä. Olkoon...