Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeva ja laskeva lapsi eka luokalla on ihan yleistä

Vierailija
30.05.2013 |

Otetaan ihan oma aloitus Tuntuu, että nykyään 90 % tuttujen lapsista osaa lukea ja laskea ennen kouluikää. Yksi sellainen ekaluokan aloittava lapsi on tullut vastaan, joka ei osannut lukea, mutta osasi yhteen- ja vähennyslaskun. Miksi vanhemmat pitävät omaa lukevaa alla kouluikäistä lastaan ihmelapsena, vaikka se on ihan yleistä? Tunnen montakin, joka on lukenut 5-v ja muutaman nelivuotiaana lukemaan oppineen. Oma lapsen oppi alle 4-v, eikä ole mikään ihmelapsi, vaan ollut aina kiinnostunut kirjoista ja lukemisesta. Koulumenestys on hyvä, mutta ei mikää häkellyttävän loistava. Kai nuo opettajat ovat sellaisiin lapsiin tottuneet jo. Monella vanhemmalla on ihme käsitys, että se oma lukeva lapsi on jotain erikoista  ja jännittää kovasti, tiedoksi vaan, ettei se ole mitenkään erikoista. Oman poikani ope sanoi ekaluokan alkaessa, että siltä luokalta osaa puolet lukea ja lukevat lapset saavat pulpettikirjan koulun kirjastosta äidinkielen tunneille; kirjasta voi sitten halutessaan kertoa tarinan, jos taidot ovat sillä tasolla. Vilkkailla lapsilla ei vain kärsivällisyys riitä lukea itsenäisesti. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on myös, että kaikki alkuopettajat eivät osaa/halua/jaksa eriyttää opetusta millään tavalla. Oma tyttöni osasi sujuvasti sekä lukea, kirjoittaa että laskea ennen kouluikää ja luokalla oli muitakin jotka jo lukivat ja laskivat. Niin vain hekin joutuivat ekaluokalla tankkaamaan kirjaimia ja niitä AU UI EI OI -tavuharjoitteluja eikä kukaan saanut opettajalta mitään oman tason tehtäviä/pulpettikirjaa tai vastaavaa. Oma lapseni on kuitenkin sellainen kiltti 10 tyttö, joten oli nätisti aloillaan tunneilla ja antoi muille työrauhan.

Syksyllä meiltä lähtee uusi oppilas ekalle, osaa myös lukea ja laskea. Toivottavasti hänen opettajallaan on eriyttäminen paremmin hallussa.

Vierailija
2/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan eskariopen arvio (tehnyt ko hommia 20 vuotta, että luulisi olevan jotain perspektiiviä asiaan) on, että noin puolet osaa lukea koulun alkaessa ikäluokasta. Kirjoittaa osaa harvempi ja alle 10:nne yhteen- ja vähennyslaskuja joku kolmasosa.

Eli kyllä siellä ekanluokan syksyllä menee aika paljon aikaa siihen, että saadaan kaikki 24 lukemaan, kirjoittamaan tikkukirjaimilla ja tekemään noita yksinkertaisia laskutoimituksia. Niin se lapsi, joka nuo jo osaa, ihan varmasti turhautuu ja kyllästyy. Ja sitten se on sitä kuuluisaa opetuksen eriyttämistä (= opettajan ammattitaitoa), että saadaan homma pysymään kasassa. Ei rakenneta vanerikoppeja. Helpoimmalla ois päässyt, kun olisi ope laittanut Kaapolle pulpettiin kirjan (Harry Potterin kanssa olisi varmaan Kaapollakin mennyt muutama tunti), jota lukea kun omat hommat on tehty ja vaikka matikasta syventävä oppikirja (meillä kulkee Timanttivihon nimellä) käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ja olen paljon huolestuneempi lapsista jotka eivät osaa lukea ekalle mennessään. Oma lapseni oli ja on tällainen ja hän sattui joutumaan luokkaan, jossa 95% osasi lukea. Lopputulos on se, että lapseni ei ole saanut koulusta riittävää tukea harjoitteluunsa, koska muut etenevät hirveää vauhtia, ja nyt meidän vanhempien vastuulla on harjoittaa lasta kesän ajan, jotta hän pysyy ikäluokkansa tahdissa. Lapsi osaa nyt lukea siis, mutta tarvitsee apua, tavuttaa edelleen, eikä lukeminen ole sujuvaa.

Vierailija
4/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai monet muistelee omia kouluaikoja, silloin koulu aloittavista n. 20:sta osasi lukea ehkä 3-4. Nykyään suhde on toisinpäin, n. 80 % osaa lukea.

Vierailija
5/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään? Mistä tämä johtuu, että nykyään osataan, ennen ei, vaan oli hyvin harvinaista osata lukea saati laskea ennen kouluunmenoa.

Vierailija
6/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:31"]

Nykyään? Mistä tämä johtuu, että nykyään osataan, ennen ei, vaan oli hyvin harvinaista osata lukea saati laskea ennen kouluunmenoa.

[/quote]

Omalla luokallani 7 osasi ja se oli siihen aikaan iso luku. Johtuu siitä, että ennen ei ollut eskaria eikä sellaista kilpailua lasten osaamisten kesken kuin nykyään; nykyään vanhemmatkin opettavat kilpailuhengen vuoksi. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kanssa lapsilla on paljon kannustimia lukemiseen kuin "joskus ennen". Esim. ihan vaikka tietokonepelit tai mitä ne muksut nyt netissä tekeekään on kivempia jos osaa lukea. Tai tekstitetyt lastenohjelmat.

Vierailija
8/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavuharjoittelu on erinomaisen tärkeää myös niille, jotka jo osaavat lukea. Nykymukulat kun eivät todellakaan osaa tavuttaa sanoja oikeista kohdista. Siinä kohtaa, kun harjoitellaan kirjainten tunnistamista, pitäisi kyllä saada jotain muuta toimintaa, jos jo tuntee kirjaimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:31"]

Nykyään? Mistä tämä johtuu, että nykyään osataan, ennen ei, vaan oli hyvin harvinaista osata lukea saati laskea ennen kouluunmenoa.

[/quote]

Tekstien yleistymisestä. Telkkari, tietokone, mainokset ulkona jne.

Vierailija
10/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:31"]

Nykyään? Mistä tämä johtuu, että nykyään osataan, ennen ei, vaan oli hyvin harvinaista osata lukea saati laskea ennen kouluunmenoa.

[/quote]

Tekstien yleistymisestä. Telkkari, tietokone, mainokset ulkona jne.

[/quote]

Oletko syntynyt 90-luvulla? Elämää oli sitä ennenkin. Oli tekstitykset telkkarissa, ulkomainoksia ja jopa sellaisia asioita kuin kirjoja. Silloin ei juuri tietokoneita ollut, mutta sen sijaan lapset lukivat kirjoja. Kuvakirjoja, tavukirjoja, satukirjoja... Koteihin tilattiin sanoma-, aikakaus-, sarjakuva- ja ties mitä lehtiä. Lukeminen oli paljon yleisempää silloin kuin nykyään. Käytiin jopa kirjastossa. Nykylapsilla ei ole välttämättä edes kirjastokorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla ailti hyvä, että lapsi ei osaa ihan kaikkea tarvittavaa kouluun mennessään. Kolmesta lapsestani nuorin oli tällainen, ja oppi ahkeraksi ja sitkeäksi oppilaaksi, päihittää aiemmin lukemaan ja laskemaan oppineet sisaruksensa nyt yläkoulussa mennen tullen. Aina ei ole hedelmällistä olla "hyvä" oppilas, se voi olla myös ansa lapselle.

Vierailija
12/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihme, jos suurin osa lapsista osaa lukea ennen koulun alkua, jos päiväkodeissa on samanlaista kun meidän lapsiilla. Isompi ei ole edes eskarissa (menee syksyllä), ja tuon ikäisille ja lasten vanhemmille kiukutellaan siitä, ettei lapsi piirrä numeroa oikein tai kirjoita omassa nimessään jotain kirjainta oikeinpäin tai aina oikeassa järjestyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on naurettavaa kun vanhemmat mollaa lasta joka osaa lukea yms. kun menee ekalle. Haukutaan lapsen vanhempien kilpailuhenkisyydestä .

Jos palstalaiset ja rivimammat kehtaisivat tutustua lapsen kehityspsykologiaan niin hekin ymmärtäisivät miksi jotkut lapset osaa lukea ja toiset ei.

Lapsilla on erilaisia herkkyyskausia koko lapsuutensa ajan ja oppivat helposti herkkyyskauden ollessa  "päällä"

 

Lapsella on luonnostaa halu oppia uutta ja hankkia tietoa lisää. Kun lapsi kiinnostuu kirjaimista ja niiden lukemisista on minusta aika antaa mahdollisuus oppia : lapsi on itse halukas ja valmis siihen. Oppiminen käy vaivatta ja lapsella säilyy mielenkiinto kyseiseen aiheeseen.

Jo ekaluokkalainen on ohittanut usein herkkyyden oppia lukemaan sujuvasti ja ilman suurempia ongelmia. Suomen koulujärjestelmä on jäljessä kehitystä jossa suositaan lapsen herkkyyskausia.

 

Muistakaa silti, että vaikka lapsi lukee ja kirjoittaa ekalle mennessä on hänellä edelleen opittavaa. Sosiaalisettaidot vaativat aina hiomista, kauniinkäsialan oppiminen, lukemisen ymmärtämisen taitaminen yms muita asioita joita tarvitsemme elämässä.

Ensimmäiset luokat valmentaa ja auttaa lasta valmistumaan tuleviin luokkiin jossa tietoa alkaa tulemaan useasta eri aineesta.

 

Älkää mollatko vanhempia joitten lapset lukee vaan keskittykää oman lapsenne positiivisiin asioihin ja muistakaa , että kaikilla lapsilla on paljon asioita opittavana ekaluokalla, luki tai ei.

Vierailija
14/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kysyin ihan vilpittömästi "nykyään", koska olin päiväkodissa töissä 80-luvulla ja eskari silloinkin oli. Tai itse olin eskarissa 70-luvulla. Esikoulu, tarkoitettu vain 6-vuotiaille ja ihan oli sekin tyypillistä eskarimeininkiä. Silti luokallani oli vain pari, kolme, jotka osasivat lukea. Tekstitykset oli telkkarissa ja ulkomainoksia oli ja lukemaan teki mieli kaikkia ihania Eemeli- ja Lotta-kirjoja, kun sen ajan vanhemmilla ei juuri ollut aikaa lapsilleen. Mietin sii syytä , miten nykyään opitaan noin aikaisin, kun maailma ei ole siltä osin muuttunut sitten 80-luvun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanoi tulevan ekaluokkalaisen rehtori viime viikolla, että älkaa vaan opettako lapsia tavuttamaan, sitä ei koulussa enää tehdä vaan liuutetaan. Kun joku tuossa tavaamisesta jutteli.

Vierailija
16/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:26"]

Meille sanoi tulevan ekaluokkalaisen rehtori viime viikolla, että älkaa vaan opettako lapsia tavuttamaan, sitä ei koulussa enää tehdä vaan liuutetaan. Kun joku tuossa tavaamisesta jutteli.

[/quote]

Joo, ja sen huomaa. Sanat katkaistaan ihan just siitä kohtaa, mihin rivi päättyy, oli siinä sitten tavuraja tai ei.

Vierailija
17/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:26"]

Meille sanoi tulevan ekaluokkalaisen rehtori viime viikolla, että älkaa vaan opettako lapsia tavuttamaan, sitä ei koulussa enää tehdä vaan liuutetaan. Kun joku tuossa tavaamisesta jutteli.

[/quote]

Mitä ihmettä on liuuttaminen? Kysyy lapseton.

Vierailija
18/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 16:01"]

Joskus voi olla ailti hyvä, että lapsi ei osaa ihan kaikkea tarvittavaa kouluun mennessään. Kolmesta lapsestani nuorin oli tällainen, ja oppi ahkeraksi ja sitkeäksi oppilaaksi, päihittää aiemmin lukemaan ja laskemaan oppineet sisaruksensa nyt yläkoulussa mennen tullen. Aina ei ole hedelmällistä olla "hyvä" oppilas, se voi olla myös ansa lapselle.

[/quote]

Oma poikani on kyllä aina ollut laiska tekemään läksyjä. Nyt on päässyt ilman pääsykoetta suoravalinnassa yliopistoon ja vähän kyllä jännittää, miten pärjää, kun siellä varmaan pitää jo rueta lukemaan. Vähällä sai ällää ja ämmää ylioppilastodistukseen, max viikon per aine luki. 

 

Vierailija
19/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity mitenkään tähän, mutta olen ainakin viisi kertaa lukenut otsikoksi " tukeva ja laiska".

 Minkäänlaista lukihäiriötä en omaa, eli kertonee jotain jostain muusta...

Vierailija
20/44 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:21"]

Ei liity mitenkään tähän, mutta olen ainakin viisi kertaa lukenut otsikoksi " tukeva ja laiska".

 Minkäänlaista lukihäiriötä en omaa, eli kertonee jotain jostain muusta...

[/quote]

Luultavasti sekin on ihan yleistä...tp ap.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi