Yh-äiti ja yövuoro töissä:
Voiko kotiin jättää keskenään 9v, 11v ja 13v:n kun äiti on töissä yövuorossa?
Naapurin kanssa on sovittu että pitää silmällä kotia ja lapsille sanottu että jos on jotain niin naapurissa voi käydä. Lapset ovat tehneet iltapesut ja ovat menossa sänkyihin lukemaan silloin kun äiti lähtee kotoa. Äidille voi soittaa töihin jos on ongelmaa.
Mutta onko tilanne ihan vastuuton, kommentoikaa ja perustelkaa.
Kommentit (27)
No, se riippuu vähän lasten luonteesta ja asuinpaikastanne. Eniten ehkä olisin huolissani siitä, osaavatko lapset toimia, jos vaikka syttyy tulipalo tai tapahtuu jotain muuta odottamatonta. En pidä tätä kovin pahana asiana, mutta ei tilanne mitenkään suotava tietysti ole.Onko 13-vuotiaasi luotettavaa sorttia? Ei kotibileitä tai muuta ylläriä siis tiedossa :)
Minä olen viettänyt öitä yksin 11-vuotiaasta saakka, mutta siitä on jo parikymmentä vuotta ja maailma oli erilainen.
Mjaa-a. Vähän tuossa kaatuu vastuuta kolmetoistavuotiaalle liikaa. Mitä jos syttyy tulipalo, ei se naapurikaan siihen keskellä yötä voi reagoida. Kolmetoistavuotiaan vastuulle jää pelastaa sisarukset.
Mutta sinänsä he varmasti oppivat nukahtamaan ja pärjäämään, jos mitään ei satu.
Ei siinä mitään, symppaan pakkorakoasi kyllä. Teen itsekin vuorotyötä, ja olen miettinyt joskus parisuhteen alhoissa, miten pärjäisin, jos ero todella tulisi eteen.
Eipä tuossa paljoa mahdollisuuksia ole. Noin isot eivät pääse kunnalliseen hoitoon ja tuskin työpaikkakaan antaa vuorotyöntekijälle erityisoikeutta kieltäytyä yövuoroista noin isojen lasten vuoksi.
Jos jotain odottamatonta sattuu, niin sille ei voi mitään. Mielellään ei tietysti vielä 9-vuotiasta jättäisi yksin sisarustensakaan kanssa mutta kuten sanottu, pakkohan se on.
Voihan se tulipalo sattua päivälläkin, ja aika monen pienet koululaiset ovat päivällä yksin kotona kun äiti on töissä.
Itselläni on 9v ja 12v lapset ja minun täytyy välillä käydä keskellä yötä työpaikalla jos tulee hälytys ja minä päivystän. Lapset tietävät, että äiti ei välttämättä ole kotona kun heräävät, jos hälytys on tullut loppuyöstä. Olen poissa 1-6 tuntia kerrallaan tilanteen mukaan. Kännykät on ja lasten kanssa on harjoiteltu erilaisia hätätilanteita varten.
6 (ap?), olet oikeassa, ei siinä kamalasti vaihtoehtoja ole, jollei ole ketään, jonka voisi pyytää yöksi kotiin lasten seuraksi. Vuorotyöläisten tarpeita ei ole kyllä tarpeeksi huomioitu yhteiskunnassa, vuoropäivähoitoonkin on vaikea päästä, saati sitten tosiaan koululaisten hoitoa ei vuorotyöläisten osalta ole noteerattu mitenkään, ikään kuin pienet koululaiset pärjäisivät yksin illat ja yöt. Ja samaan aikaan vuorotyön osuus palkkatyöstä taitaa lisääntyä koko ajan.
-5-
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:22"]
Voihan se tulipalo sattua päivälläkin, ja aika monen pienet koululaiset ovat päivällä yksin kotona kun äiti on töissä.
Itselläni on 9v ja 12v lapset ja minun täytyy välillä käydä keskellä yötä työpaikalla jos tulee hälytys ja minä päivystän. Lapset tietävät, että äiti ei välttämättä ole kotona kun heräävät, jos hälytys on tullut loppuyöstä. Olen poissa 1-6 tuntia kerrallaan tilanteen mukaan. Kännykät on ja lasten kanssa on harjoiteltu erilaisia hätätilanteita varten.
[/quote]
No voi, mutta silloin lapsetkin ovat hereillä ja pukeissa, joten pelastautumismahdollisuudet ovat paremmat kuin yöllä.
Ja edelleen ei ole tarkoitus paheksua ap:ta, kyllä hänkin varmasti on tätä ajatellut - jos vaihtoehtoja ei kerran ole, niin ei ole. Mutta ei se tietysti ratkaisusta silti ideaalia tee...
-5-
Aina unohtuu se, että kodin ulkopuolellakin voi sattua jotakin. Äidille sattua liikenneonnettomuus tai työtapaturma jne. Naapuri lähtee aamulla töihin ja äiti makaa tajuttomana sairaalassa on siinä lapset ihmeissään mitä sitten.
No miksei voisi? vittu mitä ämpärissä kasvamista taas.
Ymmärrän kyllä tilanteen.
Hoitaisin sinuna ap häkä- ja palovaroittimet kuntoon, ja parin lähellä asuvan henkilön yhteystiedot, johon voi ottaa yhteyttä, jos on hätä. Esim. sen naapurin ja vaikka toisenkin naapurin. Ja harjoittelisin sitä hätäpoistumista ja miten soitetaan apua, poliisi, ambulanssi tai palokunta. 2 vanhinta voisi opetella myös elvytystä. Miten toimitaan myrkytystilanteessa, miten sidotaan kun tulee paha haava ja miten toimitaan, tai kun joku meinaa tukehtua leivänpalaan tai syttyy tulipalo. Eli ensiavun antamista ja avun soittamista.
Ja onhan sulla kotona sammutuspeite ja se sammutin? Ja opetat lapset käyttämään niitä?
On ihan tutkittu juttu, että 13-vuotias muistaa alle puolet hänelle annetuista turvallisuus ohjeista.
Mutta tulipaloa todennäköisempää on, että valvotaan pitkään katsellaan televisiota, pelataan ja surffaillaan netissä ties missä sivuilla.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:32"]
Aina unohtuu se, että kodin ulkopuolellakin voi sattua jotakin. Äidille sattua liikenneonnettomuus tai työtapaturma jne. Naapuri lähtee aamulla töihin ja äiti makaa tajuttomana sairaalassa on siinä lapset ihmeissään mitä sitten.
[/quote]
Tuokin on totta. Mutta siitäkin voi jutella lapsien kanssa: mihin soitetaan, jos äiti ei olekaan aamulla tullut kotiin (yövuorosta pääsee kai kotiin - mitä? - kuudelta tai seitsemältä eli ennen lasten kouluunlähtöä).
-5-
Miksi tulipalo olisi ongelma? Varoittimia pitää olla tarpeeksi monta ja reagoivat jo palon alkuun. Katsokaas, kun lehdissä kirjoitetaan tulipalosta niin palovaroittimista ei mainita mitään. Tonikäiset osaa jo poistua huoneistosta, kun se jumalaton uikutus alkaa. Meillä 8v. osaa jo soittaa 112 ja kehitysvammainen poikamme osaa myös poistua ovesta ulos. Jos uunista tulee käryä niin palovaroitin käynnistyy.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:32"]
Aina unohtuu se, että kodin ulkopuolellakin voi sattua jotakin. Äidille sattua liikenneonnettomuus tai työtapaturma jne. Naapuri lähtee aamulla töihin ja äiti makaa tajuttomana sairaalassa on siinä lapset ihmeissään mitä sitten.
[/quote]
Tuokin on totta. Mutta siitäkin voi jutella lapsien kanssa: mihin soitetaan, jos äiti ei olekaan aamulla tullut kotiin (yövuorosta pääsee kai kotiin - mitä? - kuudelta tai seitsemältä eli ennen lasten kouluunlähtöä).
-5-
[/quote]
Niii-i. Mihin tosiaan soitetaan, jos ei ole edes ketään joka tulisi lasten kanssa kotiin, kun äiti on yövuorossa. Sosiaalipäivystyksen numero jääkaapin oveen?!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:32"]
Aina unohtuu se, että kodin ulkopuolellakin voi sattua jotakin. Äidille sattua liikenneonnettomuus tai työtapaturma jne. Naapuri lähtee aamulla töihin ja äiti makaa tajuttomana sairaalassa on siinä lapset ihmeissään mitä sitten.
[/quote]
Tuokin on totta. Mutta siitäkin voi jutella lapsien kanssa: mihin soitetaan, jos äiti ei olekaan aamulla tullut kotiin (yövuorosta pääsee kai kotiin - mitä? - kuudelta tai seitsemältä eli ennen lasten kouluunlähtöä).
-5-
[/quote]
Kolmivuorotyö harvemmin on ma-pe töitä, joten töitä voi olla myös viikonloppuisin. Jolloin ei tietääkseni ole koulua vai mitä?
Usein vanhempi ei edes ehdi kotiin ennen lasten kouluunlähtöä, sillä yövuorot loppuvat klo 6-8, ja monilla matkoihinkin voi mennä tunnin verran. Jos siis on vaikka hoitaja, jonka vuoro loppuu klo 7 aamulla ja matkoihin menee 45 minuuttia, hän ei todennäköisesti ehdi kotiin ennen lasten lähtöä aamulla. Harvemmin kai kouluunkaan alle 15 minuutissa ehtii?
-6-
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:32"]
Aina unohtuu se, että kodin ulkopuolellakin voi sattua jotakin. Äidille sattua liikenneonnettomuus tai työtapaturma jne. Naapuri lähtee aamulla töihin ja äiti makaa tajuttomana sairaalassa on siinä lapset ihmeissään mitä sitten.
[/quote]
Tuokin on totta. Mutta siitäkin voi jutella lapsien kanssa: mihin soitetaan, jos äiti ei olekaan aamulla tullut kotiin (yövuorosta pääsee kai kotiin - mitä? - kuudelta tai seitsemältä eli ennen lasten kouluunlähtöä).
-5-
[/quote]
Niii-i. Mihin tosiaan soitetaan, jos ei ole edes ketään joka tulisi lasten kanssa kotiin, kun äiti on yövuorossa. Sosiaalipäivystyksen numero jääkaapin oveen?!
[/quote]
Kaikilla ei asu suku lähellä. Harvemmin myöskään kauheasti löytyy kavereista/tuttavista henkilöitä aina nukkumaan toisen kotona lapsia valvoen. Niitä yövuoroja kun on yleensä enemmän kuin yksi vuodessa.
-6-
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:12"]
No, se riippuu vähän lasten luonteesta ja asuinpaikastanne. Eniten ehkä olisin huolissani siitä, osaavatko lapset toimia, jos vaikka syttyy tulipalo tai tapahtuu jotain muuta odottamatonta. En pidä tätä kovin pahana asiana, mutta ei tilanne mitenkään suotava tietysti ole.Onko 13-vuotiaasi luotettavaa sorttia? Ei kotibileitä tai muuta ylläriä siis tiedossa :)
Minä olen viettänyt öitä yksin 11-vuotiaasta saakka, mutta siitä on jo parikymmentä vuotta ja maailma oli erilainen.
[/quote]
Niinpä! Ei sitä ennen tulipaloja syttynyt. Voi tätä maailmanmenoa!
No, minä jouduin työni puolesta kysymään sosiaalipäivystäjältä, voiko 13- ja 14-vuotiaat jäädä yöllä keskenään -> ei voi, lastensuojeluilmoitus piti tehdä.
Kyllä mun mielestä voi jättää, jos asia on ok lapsille. Ja he pärjäävät.