APUA GRADUN KANSSA pikaisesti! OV.
Olen tehnyt kyselytutkimuksen, jossa avoimet kysymykset ja luokiteltu kolmeen luokkaan. Kvalitatiivinen tutkimus siis kyseessä, analyysimenetelmä on sisällön analyysi!
Nyt olen saanut aineiston ja pitäisi alkaa analysoimaan! Ny kysyn: kumpaa kannattaa käyttää: Aineistolähtöinen sisällönanalyysi vai teorialähtöinen sisällönanalyysi???? Tarvisi saada PIKAISESTI tämä gradu nyt vain kansiin ennen kuin vauva syntyy :/ Joten vastauksista kiitos..
Tässä analyysimenetelmien erot: KUMPI SOPII TÄHÄN?
Aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin
kuuluvat
1) aineiston redusointi eli pelkistäminen
(esim. tiivistämällä tai pilkkomalla osiin),
2) klusterointi ja
3) abstrahointi
Aineiston klusteroinnissa eli
ryhmittelyssä koodattu
alkuperäisaineisto käydään tarkasti läpi
ja etsitään samankaltaisuuksia ja/tai
eroavaisuuksia kuvaavia käsitteitä
Samaa asiaa tarkoittavat käsitteet
ryhmitellään ja yhdistetään luokaksi
sekä nimetään luokan sisältöä
kuvaavalla nimikkeellä
Aineiston abstrahoinnissa erotetaan
tutkimuksen kannalta olleellinen tieto, jonka
perusteella muodostetaan teoreettinen
käsitteistö
Abstrahointia jatketaan yhdistelemällä
luokituksia niin kauan kuin se aineiston
näkökulmasta on mahdollista
Tutkija muodostaa yleiskäsitteiden avulla
kuvauksen tutkimuskohteesta ja vertaa
teoriaa ja johtopäätöksiä kokoajan
alkuperäisaineistoon uutta teoriaa
muodostaessaan
Tuloksissa esitetään empiirisestä aineistosta
muodostettu malli, käsitejärjestelmä, käsitteet
tai aineistoa kuvaavat teemat
Tuloksissa kuvataan myös luokittelujen
pohjalta muodostetut käsittet tai kategoriat ja
niiden sisällöt
Johtopäätöksissä tutkija pyrkii ymmärtämään
tutkittavia heidän omasta näkökulmastaan
Tuloksissa esitetään empiirisestä aineistosta
muodostettu malli, käsitejärjestelmä, käsitteet
tai aineistoa kuvaavat teemat
Tuloksissa kuvataan myös luokittelujen
pohjalta muodostetut käsittet tai kategoriat ja
niiden sisällöt
Johtopäätöksissä tutkija pyrkii ymmärtämään
tutkittavia heidän omasta näkökulmastaan
VAI
Teoriaohjaava ja teorialähtöinen
sisällönanalyysi
Teoriaohjaavassa sisällönanalyysissa
käsitteistö tulee valmiina, ilmiöstä jo
"tiedettynä"
Teorialähtöisessä sisällönanalyysissa
analyysin luokittelu perustuu aikaisempaan
viitekehykseen, joka voi olla teoria tai
käsitejärjestelmä
Teorialähtöisessä sisällönanalyysin
ensimmäinen vaihe on analyysirungon
muodostaminen
Analyysi runko voi olla hyvin väljä tai
vaikkapa strukturoitu
Strukturoidulla analyysirungolla
testataan yleensä aikaisempaa teoriaa
tai käsitejärjestelmää uudessa
kontekstissa
Analyysirungon sisälle muodostetaan
erilaisia luokituksia tai kategorioita
Aineistosta voidaan poimia 1)ne asiat,
jotka kuuluvat analyysirungon sisälle
sekä 2) sellaiset asiat, jotka jäävät
analyysirungon ulkopuolelle
Analyysirungon ulkopuolelle jäävistä
asioista muodostetaan uusia luokkia
Kommentit (8)
Toivon tosiaan vastauksia!
Kiitos
Ap
Itse en ole tehnyt kvalitatiivista tutkimusta, mutta kuvausten perusteella lähestymistapa riippuu tutkittavasta aiheesta. Onko siitä olemassa riittävä teoreettinen pohja analyysin tekemiseksi vai ei?
kirjoitan ilmiöstä, josta on säädetty lakeja suomeen, mutta näitä tapauksia ei käytännössä ole ollut vielä. Eli uudistuksesta tavallaan kyse. Aika abstrakti aihe, ja kyselyssä kartoitan siis eri toimijoiden käsityksiä tästä aiheesta Suomessa.
Kiitos sinulle.
ap
Mutta en ota vastuuta jos menee pieleen :). Tsemppiä.
Tee tuloksista jonkilainen runko, jonka sitten käyt esittämässä ohjaajillesi ensi viikolla. Samalla selviää, jos lähestymistapa oli pielessä. Toisaalta siinä vaiheessa on myös hyvä saada vinkkejä mitä tuloksille vielä pitää tehdä.
4
tsemppiä minulla on sama edessä keväällä. Gradun aihe on vielä hakusessa ja vauva syntyy toukokuussa.
letenkin, jos et nojaa mihinkään erityiseen teoreettiseen viitekehykseen.
eli jos arvosanallla ei niin väliä, niin ehdotan, että
a) luokittelet vastaajat luokkiin
sen jälkeen mietit mistä eri toimijoiden asennoitumisen johtuvat
TAI
b) luokittelet aineiston teemoihin, mietit miten nämä teemat suhteutuvat toisiinsa ja mitä taustoja näillä on.
noi oli tollasia heitoja, kun en tiedä mille laitokselle (oikeustiede, yhteiskuntatiede) teet ja mitä tutkimus käsittelee
ja kysyt siltä. En luottaisi meihin täällä. Paska homma jos tarkastusvaiheessa toteavat, että analyysi ei sovellu aineistoon ja saat tehdä työn uudelleen.
Ihmettelen kyllä että olet päässyt noinkin pitkälle ilman, että et ole vielä tietoinen siitä, kuinka aineiston analysoit.