Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Olen maaltamuuttaja, muutin pois heti kun pystyin enkä kaipaa takas siihen ankeuteen. Toki jossain Kouvolassa asuminen olisi ihan yhä ankeaa kuin maallakin.
Täällä maalla asumme ja me käytämme juurikin kaupungin palveluita kaikkeen. Katsos kun maalla ei ole palveluja.
Menemme asioimaan kaikissa asioissa juurikin sinne kaupunkiin. Ruoka, apteekki, lääkäri, virastot jne palvelut. Harrastuksia ovat koirat, linnut , hyönteiset, geokätköily, marjastus, hiihto esim.
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ilmeisesti Ap asuu jossain pikkukaupungissa, koska Helsingissä ei voi asua niin, että matkaa satamaan, lentokentälle ja yliopistolle olisi muutama kilometri.
Pikkukaupungit taas ovat asia erikseen. Melko yhdentekevää, asuuko niissä vai maalla. Aika valikoivasti niitä palveluita kuitenkin käytetään.
En asu maalla, mutta en myöskään juokse missään tapahtumissa tai ravintoloissa. Jokainen elää itselleen mieleistä elämää ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Nelonen jatkaa; hyvin tärkeä harrastus puolisolla on vielä nikkarointi ja rakentelu/remppaus kotiin.
Ei pikkukaupungissa ole mitään minulle kiinnostavaa aktiviteettia.
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
Minä kaipaa aina kaupungissa maaseudun luontoa ja rauhaa. Kulttuuri yms rientoja ja palveluja voi käydä nauttimassa lähikapungissa halutessaan. Maalla on myös kirjastoja, näyttelyjä ja muuta kulttuuria esim kesäteatteria ja musatapahtumia... Asuin kaupungissa 20 vuotta ja enää en ole kiinnostnut.
Vaikka Helsingissä suuret tulot ( noin 2-3 kertaa suuremmat) niin en muuttaisi sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Ap asuu jossain pikkukaupungissa, koska Helsingissä ei voi asua niin, että matkaa satamaan, lentokentälle ja yliopistolle olisi muutama kilometri.
Pikkukaupungit taas ovat asia erikseen. Melko yhdentekevää, asuuko niissä vai maalla. Aika valikoivasti niitä palveluita kuitenkin käytetään.
Turku? Oulu? Lentokentät toki ovat vähän kauempana. Mutta se on totta että pikkukaupunki voi olla jopa maaseutua maalaisempaa aluetta.
Itse en ole pääkaupunkiseudulle muuton jälkeen hyödyntänyt kulttuurimahdollisuuksia yhtään sen enempää kuin maalla asuessanikaan. Maalla toki pitää olla suunnitelmallisempi, mutta jos harvakseltaan käy kulttuuririennoissa, niin voi järjestää viikonloppureissun kaupunkiin (asuminen on maalla sen verran halvempaa, että jää rahaa satunnaisiin hotelliyöpymisiin). Ravintoloissa käyminen on enemmän tottumiskysymys, jonkin verran tulee nykyään käytyä mutta en kaivannut niitä maalla. Tällä hetkellä työ on ainoa asia, jonka takia asun pääkaupunkiseudulla, oman alan töitä on vaikea pienemmistä kaupungeista tai maalta löytää.
Minulla on kädessäni sellainen laite, jolla saan ne palvelut tähän kotikalliolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Kun perheessä on neljä autoa niin ei se ihan hirveän vaikeaksi mene. Jonkilaista säätöä toki autojen kanssa välillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Ei mullakaan ole autoa. Vuokraan sellaisen tarvittaessa.
Kuinka moni kaupunkilainen ramppaa yhtenään teattereissa, uusissa näyttelyissä ym. kulttuuririennoissa. Yliopistoissakin on nykyään mahdollisuus etätyöhön, ja monessa paikassa tunnetaan matkalaukkuprofessorit. Ihan sama, matkaavatko he yliopistopaikkakunnalle Lontoosta vai Muoniosta.
Maaseutu ei todellakaan sovi sellaiselle, joka tykkää istuskella kahviloissa eikä eksoottiseksi ruuaksi riitä paikallinen kebab, kiinalainen ja sushi. Kulttuuria täällä joutuu tekemään ihan itse.
Sellaiselle sopii, joka viihtyy luonnossa, muutenkin enimmäkseen itsekseen ja perheen parissa ja harrastaa sellaista, joka ei vaadi kaupunkiympäristöä ja paljon ihmisiä.
No aloittaja asuu itselleen sopivassa ympäristössä. Maaseututaajamassa asujana voin sanoa, että tämä rauhallinen ympäristö sopii paremmin omaan elämäntapaani. Jodkus ppipahdan kaupungissa näyttelyssä tai syömässä ja iloiten palaan maalle takaisin. Maalla sielu lepää.
Itse olen asunut vähän kaikkialla ja kyllähän kaikessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Itselläni ympäristö vaikuttaa paljon omaan olotilaan, maalla tunnen rauhoittuvani kun taas kaupungissa tunnen olevani koko ajan aktiivinen.
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.