Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "moi" mielestänne työväenluokkaisempi tervehdys kuin "hei"?

Vierailija
26.06.2026 |

Keskiluokkaisinta on tietysti toivottaa hyvää huomenta/päivää/iltaa, mutta jos vertaillaan noita kahta otsikossa mainittua. Suositko itse jompaakumpaa ja miksi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mutta aina tuntuu menevän väärin, sanon sitten kummin tahansa. Jos sanon ”hei”, niin vastapuoli sanoo ”moi”, ja jos sanon ”moi”, niin vastapuoli sanoo ”hei”.

Vierailija
2/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta on rennompi. Ei tervehdykset mihinkään luokkaan liity.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heil on työväenluokkaisempi.

Vierailija
4/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, mutta aina tuntuu menevän väärin, sanon sitten kummin tahansa. Jos sanon ”hei”, niin vastapuoli sanoo ”moi”, ja jos sanon ”moi”, niin vastapuoli sanoo ”hei”.

Ei se väärin ole. Itse yleensä sanon jollain toisella tavalla takaisin. Saman toistaminen on jotenkin laiskan tuntuista.

Vierailija
5/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve Naaapuri!!!! 

 

Tolleen mä sanon.

Vierailija
6/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

penskana tervehdin tuntemattomia ystävällisesti "terska!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi on kai enemmän pk-seudulla käytössä kuin muualla. Itse olen tottunut moikkailemaan, hei ei yhtä luontevasti tule suusta. Mutta olen huomannut, että kun ikää on pian 60, niin asiakaspalvelijoiden mielestä tämän ikäiselle kuuluu sanoa hei. Seuraavalle muoremmalle sitten taas moi! 

Vierailija
8/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.

Tampereella sanovat "terve"

Jyväskylässä "hei"

Pääkaupunkiseudulla "moi"

Vierailija
10/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet sanoo moi, naiset hei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.

Missä päin sanotaan "terve"? 

Vierailija
12/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Itse helsinkiläisenä käytän kumpaakin. 

Mutta vaistomaisesti vanhemmille ihmisille sanon yleensä hei. Vastaavasti nuoremmille moi.

Eli ikäkysymys pikemminkin kuin sosaliluokka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.

Missä päin sanotaan "terve"? 

Ihan joka puolella Suomea. 

Viimeksi tänään sanoi naapuri terve. Olemme helsinkiläisiä. 

Vierailija
14/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI! SINÄ SIELLÄ! 🗣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, mutta aina tuntuu menevän väärin, sanon sitten kummin tahansa. Jos sanon ”hei”, niin vastapuoli sanoo ”moi”, ja jos sanon ”moi”, niin vastapuoli sanoo ”hei”.

Kerran sanoin vahingossa hoi. Meni jotenkin sekaisin moi ja hei.

Vierailija
16/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos moi ja hei olisi miehiä, niin moi olisi lippispäinen vähän tukeva autonrassaaja ja hei olisi vähän ujo laiha toimistorotta.

Vierailija
17/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta homman Pirre sanoo aina terse. 

Vierailija
18/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsau ja moro on työväenluokkaista, halipatsuipa boomeria, hej sitten ankkalammikolla.

Vierailija
19/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri puolilla Suomea kuulee erilaisia tervehdyksiä. Moi ehkä enemmän etelässä käytössä.

Tampereella sanovat "terve"

Jyväskylässä "hei"

Pääkaupunkiseudulla "moi"

Eikö Tampereella sanotakaan "moro"? 

Vierailija
20/20 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi = työvaatteet, Tokmanni, kahvi termarista ja “kyllä se siitä”.
Hei = Aesop-saippua, joogatunti, arjen kuormitus ja lapsen nimi on joku Eppu-Olavi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan