Onko "moi" mielestänne työväenluokkaisempi tervehdys kuin "hei"?
Keskiluokkaisinta on tietysti toivottaa hyvää huomenta/päivää/iltaa, mutta jos vertaillaan noita kahta otsikossa mainittua. Suositko itse jompaakumpaa ja miksi?
Kommentit (52)
Kyse on alueellisesta erosta. Etelä-Suomessa sanotaan moi, ja muualla maassa esim. hei tai terve.
Asiakaspalvelussa ainakin moi sopii paremmin lapsille kuin aikuisille.
Moi on rennompi mutta täällä päin sitä kyllä käytetään kaiken ikäisille ja myös muodollisessa asiakaspalvelussa. Etelä-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pahalta tuntuu, kun nuori kaupan kassa sanoo vanhalle asiakkaalle kuin hyvällekin tutulle vaan moi. Sanoisi vain Hei, joka on vähän muodollisempi.
Moi on tosiaan jotenkin liian tuttavallinen asiakaspalvelussa. Sopii tuttujen kesken tai lapsille. Hei on paljon neutraalimpi ja toimii sekä suomeksi, että ruotsiksi.
Hei:hin ehdottomasti vähän jiimäistä äännettä loppuun, niin ei kuulosta millekään wt-morjestelulle.
Sellaistakin olen kuullut, kun keski-ikäiset miehet kohtaavat kadulla, niin tervehdys on: "Kato saatana!" Minusta kuulostaa todella typerältä ja loukkaavaltakin.
Kuinka paljon itse käytätte kiroilua tervehdyksissä?
"Moi" on ihan jees tervehdys vaikka Ärrällä tai tietysti ihan kavereiden kesken, mutta esim. apteekissa, lääkärissä tai vaikka veroneuvonnassa se ei todellakaan ole okei, vaikka sitä kuulee. Ei se ole oikeastaan ok edes kaupan kassalle. "Hei" antaa sivistyneen, osaavan, ammatillisen ja asiallisen vaikutelman. Tosin noissa edellämainituissa viranomaiskohtaamisissa tulisi sano "päivää, kuinka voin olla avuksi", mutta voi olla liian vaikeaa Suomessa. Suomalainen kun kokee heti olonsa alistetuksi, jos joutuu olemaan kohtelias ja käyttäytymään hyvin.
Hyvää päivää kaikille naapureille...🤭
Vierailija kirjoitti:
Heil on paras.
- Antti
Korjaan: Wille.
Minusta "hei" sanotaan tai kirjoitetaan useammin silloin kun on jotan asiaa. "Hei, siitä eilisestä vielä....", "Hei sinä siellä, pysähdy!".
Moi on sellainen rennompi ja löysempi, voi sanoa "moi" tai lyhyesti "mo" ilman että päässä liikkuu mitään.
T. Viestintäalalla työskentelevä