HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"
Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."
On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.
Kommentit (49)
Kun se tapahtuu mikään ei enää toimi, jo nyt on todella paljon vaikeuksia noissa tekoälysovelluksissa.
noniin mutta miettikääpä kuinka pitkään ne tekoälyt on olleet työttömänä ihmisten takia??!! aina ihminen edellä ajattelua vaan, kannattaa miettiä miltä muistakin tuntuu. on jo aika että ai:tkin pääsevät työn makuun ja yhteiskuntaan kiinni.
Vaarallisinta on, että typerät poliitikot uskovat tuon ja kohta ei toimi enää mikään julkinen palvelu.
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on, että typerät poliitikot uskovat tuon ja kohta ei toimi enää mikään julkinen palvelu.
Varmaankin tarkoitus ja selvää säästöä kun ei pysty hakemaan mitään palvelua tai tukea . Tosin tekoälykin maksaa koneineen mutta niitä ei huomioida kuten ilmastotoimissa on huomattu , ei puhuta mitä tavan kansalaisille elämän muodossa kustantaa
Hyvä niin säästetään verorahoissa.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.
Sit pitää keksiä joku liikeidea yrittäjyyteen tai lähteä ulkomaille töihin.
Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?
Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.
Sit pitää keksiä joku liikeidea yrittäjyyteen tai lähteä ulkomaille töihin.
Ei niitä töitä tule olemaan ulkomaillakaan. Miksi ajattelet että tilanne olisi tämä vain Suomessa? Kehityksen suunta on sama globaalisti.
Miten pitäisi yrittää, kun kenelläkään ei ole palkkatyötä eli kenelläkään ei ole rahaa?
Kuka ostaisi yrittäjien tuottamat hyödykkeet, kun kenelläkään ei ole töitä tai rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?
Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.
Haha. Enemmän kai niiden palkkakulut on ku verotulot. Ja palkkakulut tulee verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.
Sit pitää keksiä joku liikeidea yrittäjyyteen tai lähteä ulkomaille töihin.
Ei niitä töitä tule olemaan ulkomaillakaan. Miksi ajattelet että tilanne olisi tämä vain Suomessa? Kehityksen suunta on sama globaalisti.
Miten pitäisi yrittää, kun kenelläkään ei ole palkkatyötä eli kenelläkään ei ole rahaa?
Kuka ostaisi yrittäjien tuottamat hyödykkeet, kun kenelläkään ei ole töitä tai rahaa?
No sit voit hakea rautakaupasta köyttä ja vetästä ittes vaatekaappiin roikkumaan rippipuvun viereen. Jos kaikki toivo on mennyttä.
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Josko ihmiset vihdoin ymmärtäisivät, että kapitalismi toimii Ponzin pyramidihuijausmallilla.
Menkää töihin!
T. Psyko-Riikka ja Urpon Petteri
Vierailija kirjoitti:
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Eihä ne oo harkinnanvarasia. Ei niitä säälin perusteella pidäkään jakaa vaan ennalta annettujen ohjeiden
Vierailija kirjoitti:
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Helppo ohjelmoida kielteinen vastaus ihan kaikkeen ja siinä olet koneen armoilla . Kaikki on selvää säästöä paitsi konekulut .
Onhan se kiva saada käyttöön tekoäly, jonka tekemisiä joutuu koko ajan korjaamaan ja joka kaiken lisäksi maksaa enemmän kuin irtisanottavien työntekijöiden palkkakulut. Me taviskansa käytämme maksutonta idioottitekoälyä tai muutaman kympin lisenssityökaluja, mutta kun julkisen sektorin tehtäviä ryhdytään korvaamaan tekoälyllä, puhutaan jo kymmeniä miljoonia maksavista lisensseistä.
Tekoälymantraa hokevien kannattaisi miettiä, mitä se todellisuudessa maksaa ja rajoittaa käyttö sinne, missä se on oikeasti toimivaa. Taide ja kulttuuri ovat hyvä käyttökohde, koska siellä ei saa aikaan vahinkoa, mutta lopputulokset ovat parempia kuin ihmisen tekemät.
Tulevaisuus on koneiden vallassa ja ihminen on käskytettävä ja tekee mitä koneet tahtoo .