Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruoka on suomessa niin kallista?

Vierailija
24.06.2026 |

Ei ole varaa kuin Hk lihapulliin, ranskalaisiin ja pikanuudeleihin. 

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tuottaa oma ruokasi niin asia selviää sinulle.

Vierailija
2/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile tuottaa oma ruokasi niin asia selviää sinulle.

?? niin tuottaako tanskalaiset, saksalaiset, ranskalaiset jne jne oman ruokansa ? EI. Muualla on halpaa suomessa EI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs niitä syitä on ollut; korona, energia, sodat ja palkat. Nyt en tiedä mikä aiheuttaa hinnannousua tällä hetkellä? Varmaan ahneus.

Vierailija
4/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin tai kerää pulloja.

Vierailija
5/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti

2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas

3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.

Vierailija
6/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Alle 100€/kk ei tarvitse minun katsoa hintoja kaupassa ja syön joka päivä lihaa/kalaa/puoli kiloa kasviksia ja juon kahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa käyttämistäni elintarvikkeista on kilohinnalta alle 3e. Ja ravintoarvot on hyvät. Ei siinä kauppakassille paljon hintaa tule. Köyhän on aika typerää laittaa rahaa pikanuudeleihin. Kilohinta on kova eikä siitä saa mitään ravintoa. 

Vierailija
8/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs niitä syitä on ollut; korona, energia, sodat ja palkat. Nyt en tiedä mikä aiheuttaa hinnannousua tällä hetkellä? Varmaan ahneu

 

Nuo kaikki ovat vaikuttaneet jokaiseen Euroopan maahan eikä silti ruoka ole niin sikahintaista kuin Suomessa, millä sen selität??

Ostovoima Euroopan heikoin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Alle 100€/kk ei tarvitse minun katsoa hintoja kaupassa ja syön joka päivä lihaa/kalaa/puoli kiloa kasviksia ja juon kahvia.

 

Ihan varmasti!! 

Olen hyvin pieniruokainen, syön 3 ateriaa päivässä, erittäin hinta- ja laatutietoinen, teen kaiken itse ja kerään/kasvatan osan, en osta limuja/mehuja/sidukkaa/sipukkaa/namuja tms höttöä enkä pääse alle 5e/pvä mitenkään. No toki meillä käy ruokavieraita joka vkl mutta silloin menee enemmän rahaakin

Soijarehusta kieltäydyn, siinä menee raja. 

Kerroppa ostoslista ja kuukauden ruuat??

Vierailija
10/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on Euroopan korkeimmat kansalliset maataloustuet ja ruoka lähes Euroopan kalleinta, Norjan kanssa liki tasoissa. Mikä on mennyt pieleen? Miksi Ruotsi ei ole tässä(kään) asiassa niin epäonnistunut maa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostat tavarasi K kaupasta?

Vierailija
12/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta duopolista ruokaa. Osta kilpailijalta. Lidl on pelastanut Suomen. Ilman Lidliä Suomessa olisi vieläkin korkeammat hinnat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä 10 - 15 vuotta sitten ruoka oli halpaa verrattuna tähän riistoon.. Ja hei oli niitä sotia ennenkin että se veruke EI VAAN nyt enään päde ja toimi..

Vierailija
14/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti

2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas

3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.

 

Eipä tuossa ole mitään mitä ei olisi muuallakin??

Miksi on logistisesti halvempaa tuoda kalaa Norjasta Thaimaan kautta Suomeen kuin Helsingin edustalta vaikka Kirkkonummelle?? Mikään ei selitä sitä.

Kaupat ovat auki joka päivä ympäri Eurooppaa

Eipä nuo "kotimaiset juurekset ja kasvikset" mitään halpaa ole! Perus kesäkeitto tuoreista kauden kasviksista (herneet pakkasesta, litra tuoreita maksaa 8e!?) 4 annosta, hintaa tulee 8,24e ilman Koskenlaskija juustoa. Eli 2,06e per annos! Todella kallista!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs niitä syitä on ollut; korona, energia, sodat ja palkat. Nyt en tiedä mikä aiheuttaa hinnannousua tällä hetkellä? Varmaan ahneus.

Ahneus on aina ollut korotusten taustalla. Mainitsemasi olivat vain tekosyitä. Kauppiaat ovat huomanneet, että lampaat hyväksyvät aivan kaiken, joten nostavat hintoja nyt ilman edes tekosyytä ihan muuten vain.

Vierailija
16/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Vierailija
17/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta duopolista ruokaa. Osta kilpailijalta. Lidl on pelastanut Suomen. Ilman Lidliä Suomessa olisi vieläkin korkeammat hinnat. 

Ite oon käynyt jo 5 vuotta melkein tyystin Lidlissä.

Vierailija
18/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just Ruotsissa ruokakaupassa. Suurin osa tutuista tuotteista oli 30-40% halvempia.

Vierailija
19/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Vierailija
20/65 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti

2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas

3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.

Niin, lyhyt ruotsi hyötyy 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme