Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruoka on suomessa niin kallista?

Vierailija
24.06.2026 |

Ei ole varaa kuin Hk lihapulliin, ranskalaisiin ja pikanuudeleihin. 

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailun puute S ja K pitävät hinnat pilvissä kun kartellia ei voi todistaa, edes Lidl vähän auttoi mutta on pelattu sivulle parhaista paikoista

Vierailija
22/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti

2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas

3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.

 

Eipä tuossa ole mitään mitä ei olisi muuallakin??

Miksi on logistisesti halvempaa tuoda kalaa Norjasta Thaimaan kautta Suomeen kuin Helsingin edustalta vaikka Kirkkonummelle?? Mikään ei selitä sitä.

Kaupat ovat auki joka päivä ympäri Eurooppaa

Eipä nuo "kotimaiset juurekset ja kasvikset" mitään halpaa ole! Perus kesäkeitto tuoreista kauden kasviksista (herneet pakkasesta, litra tuoreita maksaa 8e!?) 4 annosta, hintaa tulee 8,24e ilman Koskenlaskija juustoa. Eli 2,06e per annos! Todella kallista!!

Saksassa ei ole kaupat auki ollenkaan sunnuntaisin. Näin yhtenä esimerkkinä. 24h kaupat ovat yleensä hyvin pieniä putiikkeja, kun taas Suomessa isokin kauppa voi olla auki vuorokauden ympäri.

Mikä muu Euroopan maa on näin hajanaisesti asuttu? Muualla Euroopassa asutaan paljon tiiviimmin, ja kauppaketjujakin on useampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias nostaa hintoja, jos :

-on sota

-ei ole sotaa

 

-jos aurinko paistaa

-jos sataa

-jos tuulee 

-jos ei tuule

Vierailija
24/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan ekonomit lausuivat että Suomalaisten ostovoima on parantunut kun palkat nousevat enemmän kuin ruoan hinta, ilmeisesti vertasi ruoan korotuksia omiin palkkohinsa..

Vierailija
25/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Tuolla on toki suuri merkitys.

Vierailija
26/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Tuolla on toki suuri merkitys.

Tätä ei saa sanoa ääneen, kun syrjäseutujen pakastepizzaa popsivat peräkammarin pojat pahoittavat mielensä. 

Vierailija
28/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.

Vinkki: Polttoaineiden hinnat eivät olleet ennen näin kovia. Tietysti hinnan nousu näkyy nyt ruoassakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.

Jos markkinarakoa olisi, niin kilpailu olisi jo syntynyt. Vaan kun ei ole saumaa kilpailla. Lidl vei sen ohuen pienen siivun, joka saatavilla oli eikä neljättä ketjua markkinoille mahdu.

Vierailija
30/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu vähäisempää kuin isoissa maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S, K  sekä muutkin kartellit. 

Syöminen on etu joka on veronalaista. 

Esim. kahvi rahvaalle vain elitistinen nautinta-aine. 

Voin syönnistä rangaistava ns. talisakolla.

 Ahneet ruuantuottajatkin vaativat palkan vaivoistaan :( PYH !

Luulisi maatalous-sosiaalitukien riittävän.

Vierailija
32/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska täällä ei ole oikeaa kilpailua ruokakaupoilla. Se on ainoa todellinen syy, kaikki muu on pelkkää selittelyä ja kuluttajan k_settamista.

Jommassakummassa iltasonnassa joku kaupanliiton tyyppi väitti hiljattain, että kyllä on kilpailua, kun saman ketjun eri tasoiset liikkeet kilpailevat keskenään. Sain siitä viikon naurut. Eihän se mitään kilpailua ole, kun ketjun sisällä päätetään alin hintataso, joka on sekin ihan hitokseen korkea ja siihen sitten kauppiaat lyövät katetta päälle kukin röyhkeytensä mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta duopolista ruokaa. Osta kilpailijalta. Lidl on pelastanut Suomen. Ilman Lidliä Suomessa olisi vieläkin korkeammat hinnat. 

Ite oon käynyt jo 5 vuotta melkein tyystin Lidlissä.

Kutakuinkin sama. Pihassa on kivenheiton päässä k- ja s-market, mutta minä suhautan kilometrien päähän Lidl:n ja myös töistä palatessa.

Lidl <3

Vierailija
34/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta perunaa, porkkanaa, sipulia, kaalia, kananmunia, kanankoipia ja jauhelihaa. Syöt kympillä viikon jos aivosi pystyvät kokkaamaan ruokaa alusta lähtien. 95% suomalaisista ei enää siihen pysty...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.

Vinkki: Polttoaineiden hinnat eivät olleet ennen näin kovia. Tietysti hinnan nousu näkyy nyt ruoassakin.

 

Ja mikä pitää polttoainiden hinnat korkeina VAIN Suomessa, selitä??

Muualla tehtiin alennukset ja hintakatot jo kuukausia sitten ilman ongelmia.

Olisko taas - ahneus??

Vierailija
36/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.

Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä. 

Tuolla on toki suuri merkitys.

Tätä ei saa sanoa ääneen, kun syrjäseutujen pakastepizzaa popsivat peräkammarin pojat pahoittavat mielensä. 

Tämä "peräkammarinpoika" on kokannut itse jo 14-vuotiaasta lähtien. Joka päivä.

Vierailija
37/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti

2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas

3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.

Niin, lyhyt ruotsi hyötyy 

 

Samoin lyhyet Norja ja Italia! 

Vierailija
38/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Alle 100€/kk ei tarvitse minun katsoa hintoja kaupassa ja syön joka päivä lihaa/kalaa/puoli kiloa kasviksia ja juon kahvia.

Nyt on niin ilmiselvä vale etten ymmärrä, kuka helvetti jaksaa edes suoltaa tämmöistä.

Vierailija
39/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meitä riistetään selkänahasta tässä uuuuuuu niin korruptoitumattomassa maassa!

Vierailija
40/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.

Vinkki: Polttoaineiden hinnat eivät olleet ennen näin kovia. Tietysti hinnan nousu näkyy nyt ruoassakin.

 

Ja mikä pitää polttoainiden hinnat korkeina VAIN Suomessa, selitä??

Muualla tehtiin alennukset ja hintakatot jo kuukausia sitten ilman ongelmia.

Olisko taas - ahneus??

En tiedä missä ihmeen huuruissa olet, jos kuvittelet etteikö esim. Hollannissa, Saksassa ja Kreikassa olisi bensa yhtä kallista ellei jopa kalliimpaa kuin Suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän