Miksi ruoka on suomessa niin kallista?
Ei ole varaa kuin Hk lihapulliin, ranskalaisiin ja pikanuudeleihin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti
2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas
3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.
Eipä tuossa ole mitään mitä ei olisi muuallakin??
Miksi on logistisesti halvempaa tuoda kalaa Norjasta Thaimaan kautta Suomeen kuin Helsingin edustalta vaikka Kirkkonummelle?? Mikään ei selitä sitä.
Kaupat ovat auki joka päivä ympäri Eurooppaa
Eipä nuo "kotimaiset juurekset ja kasvikset" mitään halpaa ole! Perus kesäkeitto tuoreista kauden kasviksista (herneet pakkasesta, litra tuoreita maksaa 8e!?) 4 annosta, hintaa tulee 8,24e ilman Koskenlaskija juustoa. Eli 2,06e per annos! Todella kallista!!
Saksassa ei ole kaupat auki ollenkaan sunnuntaisin. Näin yhtenä esimerkkinä. 24h kaupat ovat yleensä hyvin pieniä putiikkeja, kun taas Suomessa isokin kauppa voi olla auki vuorokauden ympäri.
Mikä muu Euroopan maa on näin hajanaisesti asuttu? Muualla Euroopassa asutaan paljon tiiviimmin, ja kauppaketjujakin on useampi.
Kauppias nostaa hintoja, jos :
-on sota
-ei ole sotaa
-jos aurinko paistaa
-jos sataa
-jos tuulee
-jos ei tuule
Vastahan ekonomit lausuivat että Suomalaisten ostovoima on parantunut kun palkat nousevat enemmän kuin ruoan hinta, ilmeisesti vertasi ruoan korotuksia omiin palkkohinsa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.
Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä.
Tuolla on toki suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.
Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä.
Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.
Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä.
Tuolla on toki suuri merkitys.
Tätä ei saa sanoa ääneen, kun syrjäseutujen pakastepizzaa popsivat peräkammarin pojat pahoittavat mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.
Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä.
Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.
Vinkki: Polttoaineiden hinnat eivät olleet ennen näin kovia. Tietysti hinnan nousu näkyy nyt ruoassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.
Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä.
Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.
Jos markkinarakoa olisi, niin kilpailu olisi jo syntynyt. Vaan kun ei ole saumaa kilpailla. Lidl vei sen ohuen pienen siivun, joka saatavilla oli eikä neljättä ketjua markkinoille mahdu.
Kilpailu vähäisempää kuin isoissa maissa.
S, K sekä muutkin kartellit.
Syöminen on etu joka on veronalaista.
Esim. kahvi rahvaalle vain elitistinen nautinta-aine.
Voin syönnistä rangaistava ns. talisakolla.
Ahneet ruuantuottajatkin vaativat palkan vaivoistaan :( PYH !
Luulisi maatalous-sosiaalitukien riittävän.
Siksi, koska täällä ei ole oikeaa kilpailua ruokakaupoilla. Se on ainoa todellinen syy, kaikki muu on pelkkää selittelyä ja kuluttajan k_settamista.
Jommassakummassa iltasonnassa joku kaupanliiton tyyppi väitti hiljattain, että kyllä on kilpailua, kun saman ketjun eri tasoiset liikkeet kilpailevat keskenään. Sain siitä viikon naurut. Eihän se mitään kilpailua ole, kun ketjun sisällä päätetään alin hintataso, joka on sekin ihan hitokseen korkea ja siihen sitten kauppiaat lyövät katetta päälle kukin röyhkeytensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta duopolista ruokaa. Osta kilpailijalta. Lidl on pelastanut Suomen. Ilman Lidliä Suomessa olisi vieläkin korkeammat hinnat.
Ite oon käynyt jo 5 vuotta melkein tyystin Lidlissä.
Kutakuinkin sama. Pihassa on kivenheiton päässä k- ja s-market, mutta minä suhautan kilometrien päähän Lidl:n ja myös töistä palatessa.
Lidl <3
Osta perunaa, porkkanaa, sipulia, kaalia, kananmunia, kanankoipia ja jauhelihaa. Syöt kympillä viikon jos aivosi pystyvät kokkaamaan ruokaa alusta lähtien. 95% suomalaisista ei enää siihen pysty...
Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.
Vinkki: Polttoaineiden hinnat eivät olleet ennen näin kovia. Tietysti hinnan nousu näkyy nyt ruoassakin.
Ja mikä pitää polttoainiden hinnat korkeina VAIN Suomessa, selitä??
Muualla tehtiin alennukset ja hintakatot jo kuukausia sitten ilman ongelmia.
Olisko taas - ahneus??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kilpailua päivittäistavarakaupassa. Aldi olisi tervetullut lisä.
Tässä päästään taas ongleman juurisyyhyn: Liian harvaan asuttu maa, jotta aitoa kilpailua voisi syntyä.
Tuolla on toki suuri merkitys.
Tätä ei saa sanoa ääneen, kun syrjäseutujen pakastepizzaa popsivat peräkammarin pojat pahoittavat mielensä.
Tämä "peräkammarinpoika" on kokannut itse jo 14-vuotiaasta lähtien. Joka päivä.
1) Järjettömät välimatkat. Logistiikka on kallista kun jopa maitoa raahataan Lapin perukoilta asti
2) Kaupat ovat pitkään auki, jopa 24h, ja se maksaa aika paljon työvoimakuluissa ja lopulta tämän maksaa asiakas
3) Suomalaiset eivät oikein osaa enää tehdä ruokaa edullisista juureksista tai kausituotteista. Eineksiä syödään paljon, ja se tulee kalliiksi.
Niin, lyhyt ruotsi hyötyy
Samoin lyhyet Norja ja Italia!
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Alle 100€/kk ei tarvitse minun katsoa hintoja kaupassa ja syön joka päivä lihaa/kalaa/puoli kiloa kasviksia ja juon kahvia.
Nyt on niin ilmiselvä vale etten ymmärrä, kuka helvetti jaksaa edes suoltaa tämmöistä.
Koska meitä riistetään selkänahasta tässä uuuuuuu niin korruptoitumattomassa maassa!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se juurisyy ole korruptio. Oli tämä ennenkin harvaan asuttu eivätkä hinnat olleet näin älyttömät.
Vinkki: Polttoaineiden hinnat eivät olleet ennen näin kovia. Tietysti hinnan nousu näkyy nyt ruoassakin.
Ja mikä pitää polttoainiden hinnat korkeina VAIN Suomessa, selitä??
Muualla tehtiin alennukset ja hintakatot jo kuukausia sitten ilman ongelmia.
Olisko taas - ahneus??
En tiedä missä ihmeen huuruissa olet, jos kuvittelet etteikö esim. Hollannissa, Saksassa ja Kreikassa olisi bensa yhtä kallista ellei jopa kalliimpaa kuin Suomessa.
Kilpailun puute S ja K pitävät hinnat pilvissä kun kartellia ei voi todistaa, edes Lidl vähän auttoi mutta on pelattu sivulle parhaista paikoista