Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä onnistuu eroperheessä lasten juhlat?

Vierailija
23.06.2026 |

On tulossa lapsen tärkeä juhla ja tilanne on jotenkin kiusallinen ja hankala. Lapsen äiti ei haluaisi  osallistua kun lapsen isällä on uusi puoliso ja kaikki olisivat juhlissa yhtä aikaa. 

 

Miten tälläisessä tilanteessa voi tehdä? Lapselle on tietenkin tärkeää että molemmat vanhemmat on paikalla.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne on sen lapsen juhlat. Aikuiset miettikööt, mitä se tarkoittaa ja kaivakoot itsestään voimavaroja toimia sen mukaisesti.

Vierailija
2/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ainoastaan lapsen lakkiaiset eron jälkeen ja ihan sovussa siellä juhlissa pystyttiin olemaan. Se toki helpotti, että juhlia ei järjestetty kummankaan kotona, joten oltiin lähinnä puolueettomalla maaperällä ja kulujen jakaminenkin kävi helposti kun lapsen isä maksoi tilavuokran ja minä tarjottavat (meni aika lailla tasan). Kummallakaan ei ollut (silloinen) seurustelukumppani mukana juhlassa, tosin kumpikin suhde oli sen verran tuore.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi yhdessä sukulaisperheessä oli eron jälkeen hyvä äiti, kun isästä ei ollut mihinkään muuhun kuin rikkomaan lupauksiaan. Ja tämä äiti ei siis kuulunut minun puolen sukuun, vaan se läpimätä isä.

Vierailija
4/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Vierailija
5/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydytään kaikki kuin aikuiset ihmiset. 

Vierailija
6/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä onnistunut ihan hyvin, koska kyllä,aikuisten pitää sen verran sietää. Isäni taas kävi minun juhlissani ilman uutta vaimoaan, joskus oli siskopuoleni mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äiti kiukutelkoon yksinään, jos ei kykene käyttäytymään kuin aikuinen ihminen. 

Vierailija
8/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä onnistunut ihan hyvin, koska kyllä,aikuisten pitää sen verran sietää. Isäni taas kävi minun juhlissani ilman uutta vaimoaan, joskus oli siskopuoleni mukana.

Et halunnut isän vaimoa juhliisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äiti nielee ärsytyksensä ja ottaa naamalleen Pepsodent-hymyn. Lapsen juhlat, hänen ei kuulu joutua miettimään aikuisten välejä.

Vierailija
10/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Se uusikin puoliso voi olla lapselle tärkeä ihminen, hehän voi jopa asua saman katon alla. Olisipa omituista jättää sellainen henkilö pois.

Vierailija
12/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Se uusikin puoliso voi olla lapselle tärkeä ihminen, hehän voi jopa asua saman katon alla. Olisipa omituista jättää sellainen henkilö pois.

Tässä tapauksessa ei asu eikä lapsi tapaa mitenkään säännöllisesti tätä henkilöä.

 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen äiti nielee ärsytyksensä ja ottaa naamalleen Pepsodent-hymyn. Lapsen juhlat, hänen ei kuulu joutua miettimään aikuisten välejä.

Kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä muutaman tunnin käyttäytymään kuin aikuinen. Se opitaan jo päiväkodissa, että kaikista ei tarvitse tykätä, mutta toimeen on tultava.

Vierailija
14/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.

Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.

Vierailija
16/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.

Niin miten meni? Tai millä mielellä ystäväsi oli?

Vierailija
17/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisen pitää kestää epämukavuutta yksien juhlien verran. Syntymäpäivät yms. pienemmät juhlat voi järjestää kummankin vanhemman luona vaikka erikseen, mutta rippijuhlat ja muut tietysti yhdessä. Näihin kannattaa vuokrata ihan tilat ja pitopalvelu, koska silloin ei tarvitse tehdä järjestelyjä niin paljon yhdessä. 

Vierailija
18/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.

Miksi ihmeessä aikuinen lapsi juhlii synttäreitä sukulaisten eikä omien ystäviensä kanssa? 

Vierailija
19/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.

Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä. 

Aiheuttaa pahaa mieltä kenelle? Jos lapselle, niin sitten toki ei tule. Jos äidille, niin ihan se ja sama.

Vierailija
20/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.

Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä. 

Aiheuttaa pahaa mieltä kenelle? Jos lapselle, niin sitten toki ei tule. Jos äidille, niin ihan se ja sama.

Jos lapsi ei edes juuri tapaa tätä uutta puoliso niin miksi hän olisi tärkeämpi kuin lapsen oma äiti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme