Miten teillä onnistuu eroperheessä lasten juhlat?
On tulossa lapsen tärkeä juhla ja tilanne on jotenkin kiusallinen ja hankala. Lapsen äiti ei haluaisi osallistua kun lapsen isällä on uusi puoliso ja kaikki olisivat juhlissa yhtä aikaa.
Miten tälläisessä tilanteessa voi tehdä? Lapselle on tietenkin tärkeää että molemmat vanhemmat on paikalla.
Kommentit (45)
Meillä on ollut ainoastaan lapsen lakkiaiset eron jälkeen ja ihan sovussa siellä juhlissa pystyttiin olemaan. Se toki helpotti, että juhlia ei järjestetty kummankaan kotona, joten oltiin lähinnä puolueettomalla maaperällä ja kulujen jakaminenkin kävi helposti kun lapsen isä maksoi tilavuokran ja minä tarjottavat (meni aika lailla tasan). Kummallakaan ei ollut (silloinen) seurustelukumppani mukana juhlassa, tosin kumpikin suhde oli sen verran tuore.
Onneksi yhdessä sukulaisperheessä oli eron jälkeen hyvä äiti, kun isästä ei ollut mihinkään muuhun kuin rikkomaan lupauksiaan. Ja tämä äiti ei siis kuulunut minun puolen sukuun, vaan se läpimätä isä.
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Käyttäydytään kaikki kuin aikuiset ihmiset.
Kyllä meillä onnistunut ihan hyvin, koska kyllä,aikuisten pitää sen verran sietää. Isäni taas kävi minun juhlissani ilman uutta vaimoaan, joskus oli siskopuoleni mukana.
Lapsen äiti kiukutelkoon yksinään, jos ei kykene käyttäytymään kuin aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä onnistunut ihan hyvin, koska kyllä,aikuisten pitää sen verran sietää. Isäni taas kävi minun juhlissani ilman uutta vaimoaan, joskus oli siskopuoleni mukana.
Et halunnut isän vaimoa juhliisi?
Lapsen äiti nielee ärsytyksensä ja ottaa naamalleen Pepsodent-hymyn. Lapsen juhlat, hänen ei kuulu joutua miettimään aikuisten välejä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Se uusikin puoliso voi olla lapselle tärkeä ihminen, hehän voi jopa asua saman katon alla. Olisipa omituista jättää sellainen henkilö pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Se uusikin puoliso voi olla lapselle tärkeä ihminen, hehän voi jopa asua saman katon alla. Olisipa omituista jättää sellainen henkilö pois.
Tässä tapauksessa ei asu eikä lapsi tapaa mitenkään säännöllisesti tätä henkilöä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äiti nielee ärsytyksensä ja ottaa naamalleen Pepsodent-hymyn. Lapsen juhlat, hänen ei kuulu joutua miettimään aikuisten välejä.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä muutaman tunnin käyttäytymään kuin aikuinen. Se opitaan jo päiväkodissa, että kaikista ei tarvitse tykätä, mutta toimeen on tultava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.
Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä.
Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.
Niin miten meni? Tai millä mielellä ystäväsi oli?
Kyllä aikuisen pitää kestää epämukavuutta yksien juhlien verran. Syntymäpäivät yms. pienemmät juhlat voi järjestää kummankin vanhemman luona vaikka erikseen, mutta rippijuhlat ja muut tietysti yhdessä. Näihin kannattaa vuokrata ihan tilat ja pitopalvelu, koska silloin ei tarvitse tehdä järjestelyjä niin paljon yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.
Miksi ihmeessä aikuinen lapsi juhlii synttäreitä sukulaisten eikä omien ystäviensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.
Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä.
Aiheuttaa pahaa mieltä kenelle? Jos lapselle, niin sitten toki ei tule. Jos äidille, niin ihan se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?
Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.
Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä.
Aiheuttaa pahaa mieltä kenelle? Jos lapselle, niin sitten toki ei tule. Jos äidille, niin ihan se ja sama.
Jos lapsi ei edes juuri tapaa tätä uutta puoliso niin miksi hän olisi tärkeämpi kuin lapsen oma äiti?
No, ne on sen lapsen juhlat. Aikuiset miettikööt, mitä se tarkoittaa ja kaivakoot itsestään voimavaroja toimia sen mukaisesti.