Miten teillä onnistuu eroperheessä lasten juhlat?
On tulossa lapsen tärkeä juhla ja tilanne on jotenkin kiusallinen ja hankala. Lapsen äiti ei haluaisi osallistua kun lapsen isällä on uusi puoliso ja kaikki olisivat juhlissa yhtä aikaa.
Miten tälläisessä tilanteessa voi tehdä? Lapselle on tietenkin tärkeää että molemmat vanhemmat on paikalla.
Kommentit (46)
Jos uusi puoliso ei ole edes kunnolla tekemisissä miehensä lapsen tai lasten kanssa, niin minkä takia hänen täytyy sinne tulla mukaan? Ei se uusi puoliso ole edelleenkään mikään juhlien keskipiste, vaan tärkeintä on että lapsi on onnellinen eikä vanhemmat riitele tai aiheuta ylimääräisiä jännitteitä tuomalla nykyisiä mukaan tilaisuuteen, mikä on lapsen hetki. Uusi puoliso pysyköön poissa ja ruvetkoon muodostamaan tunnesidettä toisella ajalla. Lapset ovat muutenkin herkkiä ja rikkoutuneet omien vanhempiensa erosta, vaikka sanookin toista ja yrittää peitellä sitä. Iästä huolimatta. Heidän tunteillaan ei pelata ja uusperhekuviot muutenkin kertovat, että asiat ovat valmiiksi pahasti sekaisin. Varsinkin jos sillä uudella puolisolla sattuu olemaan lapsia myös.
Meillä on onnistunut ihan hyvin. Rippijuhlat on pidetty vuokratiloissa ja ylppärit kotona. Yleisesti ottaen vuokratiloissa järjestäminen maksaa muutaman tuhannen euroa ja kotona itse tekemällä muutaman satasen. Mutta minusta rippijuhlien tyylisissä juhlissa, mihin kaikki tulee yhtä aikaa, kannattaa silti valita se vuokratila. Etenkin jos on tuore ero tai uusi suhde, on helppo vältellä sellaisia ihmisiä, joiden kanssa ei halua enempää puhua. Ylppärityyliset taas on helpommat kotonakin, koska niissä ihmisiä tulee ja menee päivän aikana, ja voi antaa kutsussakin jo porrastetusti eri aikoja eri suvuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisiko se uusi puoliso jäädä juhlista pois ihan oma-aloitteisesti.
Tämä! Miksi mennä juhliin jos tietää aiheuttavansa pahaa mieltä
Tietääkö hän edes?
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin aikuiset hoitavat aikuisen vastuut eli päättävät asioista. Jos eroon liittyy vaikka pettämistä tai muuta kipeää, on ihan inhimillistä ettei uusi tunge juhliin tuomaan pahaa mieltä.
Ei kuullosta kovin pieneltä lapselta, jos äiti uhkaa, että ei tule juhliin. Eiköhän lapsi ole itse aikuinen, jos itse järjestää juhlansa.
Eronnut tuttava pariskunta ei järjestänyt lapselleen rippijuhlia lainkaan, koska nämä aikuiset ihmiset eivät päässeet sopuun keskenään. Kutsu rippijuhliin tuli ja sitten koko juhlat peruttiin. Kerrassaan järkyttävää. 10 vuotta erosta ja vieläkin pitää tapella. Ja eniten kärsi lapsi.
Meillä päin aikuiset hoitavat aikuisen vastuut eli päättävät asioista. Jos eroon liittyy vaikka pettämistä tai muuta kipeää, on ihan inhimillistä ettei uusi tunge juhliin tuomaan pahaa mieltä.