Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä onnistuu eroperheessä lasten juhlat?

Vierailija
23.06.2026 |

On tulossa lapsen tärkeä juhla ja tilanne on jotenkin kiusallinen ja hankala. Lapsen äiti ei haluaisi  osallistua kun lapsen isällä on uusi puoliso ja kaikki olisivat juhlissa yhtä aikaa. 

 

Miten tälläisessä tilanteessa voi tehdä? Lapselle on tietenkin tärkeää että molemmat vanhemmat on paikalla.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää itse ketä kutsuu juhliinsa. Se joka ei halua tulla niin ei tule. 

Vierailija
22/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sovussa on selvitty exät ja nyksät samoissa juhlissa. Kyllä muutaman tunnin jaksaa seurustella, vaikka ei ihan ykköskamuja oltaisikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.

Niin miten meni? Tai millä mielellä ystäväsi oli?

Ihan sovussa siellä kaikki kykenivät olemaan, myös lapsen vanhemmat, jotka ovat eronneet jo reilusti yli 10 vuotta sitten. Siitäkin huolimatta siis, että myös se eksän nyksä sukulaisineen ja eksineen oli myös paikalla).

 

Ystäviä ei tarvitse olla, toimeen kannattaa tulla.

Vierailija
24/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi siis halua kutsua tuon isän puolisonkin?  Sitten jokainen kutsuttu päättää ottaako kutsun vastaan. 

Vierailija
25/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on varmasti tapaus eli perhekohtaisia.

Vanhempien eroja on nin erilaisia.Joskus toisen vanhemman läsnäolo ei jopa turvallisuussyyistä ole mahdollista.

Nämäkin tulee huomioida.

Vierailija
26/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.

Tottakai tulee. Mutta myös se on lapsen edun ajattelemista että uudet puolisot eivät tule juhliin jos se aiheuttaa pahaa mieltä. 

Aiheuttaa pahaa mieltä kenelle? Jos lapselle, niin sitten toki ei tule. Jos äidille, niin ihan se ja sama.

Jos lapsi ei edes juuri tapaa tätä uutta puoliso niin miksi hän olisi tärkeämpi kuin lapsen oma äiti?

Ei sen lapsen pidä joutua valitsemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis halua kutsua tuon isän puolisonkin?  Sitten jokainen kutsuttu päättää ottaako kutsun vastaan. 

Ei mitenkään erityisesti ole kutsunut tätä

Vierailija
28/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis halua kutsua tuon isän puolisonkin?  Sitten jokainen kutsuttu päättää ottaako kutsun vastaan. 

Ei mitenkään erityisesti ole kutsunut tätä

No sittenhän hän ei tule, jos häntä ei ole kutsuttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.

Misi ihmeessä ei lapsen sukulaisia vaan kestittiin jonkun random hemmon sukua? Kuulostaa sekopäiseltä.

Vierailija
30/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis halua kutsua tuon isän puolisonkin?  Sitten jokainen kutsuttu päättää ottaako kutsun vastaan. 

Ei mitenkään erityisesti ole kutsunut tätä

No sittenhän hän ei tule, jos häntä ei ole kutsuttu. 

Kaipa tuo on oletus että puolisot tulee mukana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskaverini kertoi juuri eilen (aikuisen) lapsensa synttäreistä, joihin osallistui lapsen äiti (eli mieskaverini exä), hänen nykyinen miehensä, äidin miehen exä ja tämän miehen vanhemmat. "Omia" sukulaisia siis juhlissa oli vain isä ja äiti, loput olivat siis äidin nyksän sukulaisia.

Miksi ihmeessä aikuinen lapsi juhlii synttäreitä sukulaisten eikä omien ystäviensä kanssa? 

Jos haluaa? Oli siellä myös kavereita samoissa juhlissa.

Vierailija
32/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat onnistuneet oikein hyvin. Jatkettiin mm. perinnettä herättää lapset syntymäpäiväaamuna, niin että toinen meni sen luokse, jossa lapsi syntymäpäivänään sattui olemaan, herättämään laululla ja aamupalalle. Ex-miehen nyksät osallistuivat myös, kun suhde oli pidemmällä. 

 

Perhejuhlia ollaan pidetty molempien kotona ja minun vanhemmilla, kaikki ovat mahtuneet samaan paikkaan. 

Me ei koskaan oltu erityisen sopuisa pari, mutta jaettua vanhemmuutta ollaan yritetty toteuttaa sopien ja keskustellen. Lasten etu ensisijailla, mutta kaikkien tarpeiden mukaan joustaen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisiko se uusi puoliso jäädä juhlista pois ihan oma-aloitteisesti.

Vierailija
34/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisiko se uusi puoliso jäädä juhlista pois ihan oma-aloitteisesti.

Tämä! Miksi mennä juhliin jos tietää aiheuttavansa pahaa mieltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista jättää uudet puolisot pois juhlista?

Äidin takia? Lapsi tulee aina ensin, piste.

Lapsen etu varmaan että äitiä ei nöyryytetä juhlissa. Siitähän tuossa varmaan kyse. Uusi puoliso on uusi puoliso, ei samassa lauseessa äidin kanssa.

Vierailija
36/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisiko se uusi puoliso jäädä juhlista pois ihan oma-aloitteisesti.

Tämä! Miksi mennä juhliin jos tietää aiheuttavansa pahaa mieltä

Tietysti fiksua kertoa lapselle että näin. Tai jos vaikka ylioppilasjuhlat niin tulee nopeasti käymään viimeisten joukossa

Vierailija
37/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin itseasiassa, tässä on eron jälkeen (noin 7 vuotta sitten) juhlittu rippijuhlat, ylppärit ja valmistujaiset, ja nämä pidetty sekä molempien kotona että ns. Puoluettomalla maaperällä. Eksän uusi vaimo ollut kaikissa paikalla, mulla ei ole uutta suhdetta. Ja hyvä näin, hän on todella mukava ihminen (liian hyvä eksälle jos multa kysytään …) ja lapseni pitävät hänestä tosi paljon. Eikä itselläni ole mitään häntä vastaan, päinvastoin, hän on kohdellut lapsiani todella hyvin.

Vierailija
38/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vietetty lapsen juhlia yhdessä mutta tunnelma on jäykkä. Jos nyt jommalle kummalle tulisi uusi puoliso niin kyllä olisi parempi jättää pois juhlista kunnes välit on luontevammat.

Uuden puolison pitää ansaita paikka yhteisissä juhlissa molempien hyväksynnän kautta 

Vierailija
39/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi puoliso voisi olla fiksu ja mennä juttelemaan lapsen äidin kanssa, kysyä miten tehdään. Jos hän ei tähän kykene se kertoo sellaisista väleistä jolloin on parempi jättäytyä taka-alalle eli joko jäädä pois tai käydä juhlissa sopivalla hetkellä vain piipahtamassa.

Vierailija
40/45 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan vietetty lapsen juhlia yhdessä mutta tunnelma on jäykkä. Jos nyt jommalle kummalle tulisi uusi puoliso niin kyllä olisi parempi jättää pois juhlista kunnes välit on luontevammat.

Uuden puolison pitää ansaita paikka yhteisissä juhlissa molempien hyväksynnän kautta 

Lapsen juhlissa riittää lapsen hyväksyntä. Miksi aikuisten on näin vaikeaa osata käyttäytyä pari tuntia aikuismaisesti, ollaan valmiita pilaamaan lapsen juhlat omien antipatioiden vuoksi. Juhliin pitää voida kaikkien osallistua, turhaa diivailua tuollainen "minä en tule jos tuo tulee" meininki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä