Miten muuttuu toimeentulotuki silloin, kun lapsi (lukiolainen) täyttää 18?
Jos perheessä on äiti, lukiolainen ja nuorempi sisarus. Asumismenot ovat 1000 euroa. 18-vuotias ei enää kuulu toimeentulotuessa äidin kanssa samaan laskelmaan, mutta miten toimeentulotuessa tulkitaan asumismenot? Lukiolaisella ei ole muita tuloja kuin opintotuki. Maksaako Kela toimeentulotuessa vuokrasta äidille puolet eli 500 euroa vai 2/3 vuokrasta? Eli huomioidaanko toimeentulotuessa vuokra pääluvun vai ruokakuntien mukaan?
Lukiolaiselle ei tule omaa vuokrasopimusta hänen osuuteensa enkä häneltä pyydä/edellytä mitään vuokranmaksuja tms. Opintolainaa hän ei tule hakemaan. Eli itse vastaan siis asumismenoista yksin, vaikka 18-vuotias asuukin kotona (ja joo, tiedän että Kela ei tätä näin huomioi, mutta sitä en kysynytkään).
Kommentit (10)
Toimintaohje tilanteen hoitamiseksi
Päivitä äidin hakemus: Ilmoita Kelaan lapsen täyttävän 18 vuotta. Äidin toimeentulotukihakemukseen jätetään jatkossa vain äiti ja nuorempi sisarus. [1, 2]
Tee nuorelle oma hakemus: Laita 18-vuotias täyttämään OmaKelassa oma toimeentulotukihakemus. Hakemukseen merkitään menoksi perheen kokonaisvuokra (1000 €) ja selvitys siitä, että asunnossa asuu 3 henkeä, jolloin Kela poimii sieltä nuoren 1/3 osuuden. [1]
Sovi rahaliikenteestä kotona: Koska nuori saa oman osuutensa vuokrasta ja perusosasta Kelalta suoraan omalle tililleen, hänen täytyy käytännössä siirtää tämä vuokraosuus (333,33 €) sinun tilillesi, jotta saat koko 1000 euron vuokran maksettua vuokranantajalle.
Tämä ei ole välttämättä yksinkertaista. Vanhempien kotonaan asuvan nuoren taloudellinen tukeminen ei välttämättä lopu kun hän täyttää 18. Jos Kela tulkitsee asian näin, vuokraosuus huomioidaan edelleen äidin päätöksessä ja opiskelija tulee toimeen opintotuella ja opintolainalla eikä tarvitse muita tukia. Tarkistakaa Kelalta.
Miten monta kertaa tätä aiot jankata?
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.
Ei voi, koska hän ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Hänellä laskettaisiin tuloksi opintolaina riippumatta siitä, nostaako sitä vai ei (ei nosta). Eli jatkossa hänen tulonsa ovat opintoraha, ja omat tuloni asumistuki, palkka, toimeentulotuki, sekä nuoremman lapsen saamat Kelan etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Toimintaohje tilanteen hoitamiseksi
Päivitä äidin hakemus: Ilmoita Kelaan lapsen täyttävän 18 vuotta. Äidin toimeentulotukihakemukseen jätetään jatkossa vain äiti ja nuorempi sisarus. [1, 2]
Tee nuorelle oma hakemus: Laita 18-vuotias täyttämään OmaKelassa oma toimeentulotukihakemus. Hakemukseen merkitään menoksi perheen kokonaisvuokra (1000 €) ja selvitys siitä, että asunnossa asuu 3 henkeä, jolloin Kela poimii sieltä nuoren 1/3 osuuden. [1]
Sovi rahaliikenteestä kotona: Koska nuori saa oman osuutensa vuokrasta ja perusosasta Kelalta suoraan omalle tililleen, hänen täytyy käytännössä siirtää tämä vuokraosuus (333,33 €) sinun tilillesi, jotta saat koko 1000 euron vuokran maksettua vuokranantajalle.
Jos noin tekisivät, tuo äidin tilille maksettu katsottaisiin tuloksi ja vähennettäisiin äidin saamasta toimeentulotuesta. Perhe tekisi konkurssin ja joutuisi katuojaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6245086/miten-noi-toimeentulotukisystee…
https://www.vauva.fi/keskustelu/3105641/saako-18-vuotias-kotona-asuva-l…
Näistä tuo toinen ainakin on vanhentunutta tietoa kun on vuodelta 2018. Tässä on moni asia muuttunut aen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.
Ei voi, koska hän ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Hänellä laskettaisiin tuloksi opintolaina riippumatta siitä, nostaako sitä vai ei (ei nosta). Eli jatkossa hänen tulonsa ovat opintoraha, ja omat tuloni asumistuki, palkka, toimeentulotuki, sekä nuoremman lapsen saamat Kelan etuudet.
Nuori nostaa lainaa jos tarvitsee. Sun rahat riittää maksamaan vuokran koska sulla on yksi alaikäinen lapsi myös ja hänet huomioidaan täysin sun tuloissa. Opintotuki pitäisi kyllä riittää nuoren omiin kuluihin, ilman lainaa, jos sä maksat asumisen ja ruuan.
18-vuotiaan kannattaa tietysti hankkia oma asunto, jos haluat että hänen tuloja ei huomioida sun toimeentulotukeen.
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.