Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muuttuu toimeentulotuki silloin, kun lapsi (lukiolainen) täyttää 18?

Vierailija
22.06.2026 |

Jos perheessä on äiti, lukiolainen ja nuorempi sisarus. Asumismenot ovat 1000 euroa. 18-vuotias ei enää kuulu toimeentulotuessa äidin kanssa samaan laskelmaan, mutta miten toimeentulotuessa tulkitaan asumismenot? Lukiolaisella ei ole muita tuloja kuin opintotuki. Maksaako Kela toimeentulotuessa vuokrasta äidille puolet eli 500 euroa vai 2/3 vuokrasta? Eli huomioidaanko toimeentulotuessa vuokra pääluvun vai ruokakuntien mukaan?

Lukiolaiselle ei tule omaa vuokrasopimusta hänen osuuteensa enkä häneltä pyydä/edellytä mitään vuokranmaksuja tms. Opintolainaa hän ei tule hakemaan. Eli itse vastaan siis asumismenoista yksin, vaikka 18-vuotias asuukin kotona (ja joo, tiedän että Kela ei tätä näin huomioi, mutta sitä en kysynytkään).

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti osa tässä nyt tulkitsee kysymystä niin, että lukiolaisen etu ja hänen olemassaolonsa olisi jotenkin äidin edun kanssa vastakkainen, ja siksi ehdotetaan näitä omia asuntoja, jotta lukiolaisen elättäminen ei enää "rasittaisi" äidin taloutta. Vaikka eihän se perheissä näin mene.

Tässähän kumpikin rasittaa toista. Äiti saa vähemmän toimeentulotukea lukiolaisen takia ja lukiolainen saa vähemmän opintotukea äidin takia. 

Tavallaan on näin. Mutta jos kokonaisuutta katsoo, niin rahaa menetetään silti enemmän, jos oman asunnon myötä kulut kasvavat. Eli silloin saa kyllä enemmän tuea, mutta joutuu maksamaan silti niin paljon enemmän, että jää miinukselle. Ratkaisevaa ei ole vain tuet eli tulot, vaan myös ne menot.  Ja valitettavasti perheen käytössä oleva raha tippuu, kun lapsi täyttää 18 (jos hän on lukiossa). Parhaiten saa maksimoitua itselleen rahat siirtämällä lapsen kirjat muualle mutta ilman, että siitä seuraa vuokrarasitetta.

Nopean laskelman mukaan molemmat jää plussan puolelle, kunhan löytää kohtuuhintaisen asunnon.

Haluaisitko kertoa, millainen on sun laskelma? Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkaansa. No toki, jos löytää asunnon, jonka vuokra on 50 eur/kk. Mutta onko sellaisia?

Vierailija
42/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kokeneiden kansalaisten tekstiä. Mielenkiinnosta kysyisin, minkä suuruiset tulot oikeuttavat lisäksi kuvattuihin tukiin?

Aika pienet tulot saa olla, että on oikeuteutettu toimeentulotukeen, mutta se määräytyy myös muiden kuin tulojen perusteella. Käytännössä toimeentulotuella elävälle jää käyttörahaa alle 600 euroa kuukaudessa, eli ei siinä isoista summista puhuta. Ja vaikeaahan se on, kun tästä alle 600 eurosta on sitten maksettava myös lukiolaisen osuus vuokrasta. Eli kyllä perheen käyttöraha romahtaa todella alas.

Kiitos vastauksesta. Onko kyse esimerkiksi matalapalkkaisesta yksinhuoltajasta, jonka bruttotulot ovat luokkaa 2000 euroa kuukaudessa, vai mistä summasta suunnilleen puhutaan?

Riippuu täysin tilanteesta, eli perheen menoista ja perhekoosta. Ja tietenkin vain tietyt menot huomioidaan, vuokra tiettyyn rajaan asti jne. Mutta nämä eivät ole kaavamaisesti kaikille samat, vaan asiaan vaikuttaa asuinpaikkakunta, perhekoko, lasten iät, jne.  Matalapalkkainen yh, jonka tulot ovat 2000 euroa, ei todennäkäisesti enää edes saa toimeentulotukea, jos hänellä on vaikkapa yksi alaikäinen lapsi sen lukiolaisen lisäksi. Asiaan vaikuttaa myös muut tulot kuin palkka, eli jos esim. tuo yh saa palkan lisäksi asumistukea, lapsilisän ja elatustuen, niin ei varmaan enää ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kokeneiden kansalaisten tekstiä. Mielenkiinnosta kysyisin, minkä suuruiset tulot oikeuttavat lisäksi kuvattuihin tukiin?

Aika pienet tulot saa olla, että on oikeuteutettu toimeentulotukeen, mutta se määräytyy myös muiden kuin tulojen perusteella. Käytännössä toimeentulotuella elävälle jää käyttörahaa alle 600 euroa kuukaudessa, eli ei siinä isoista summista puhuta. Ja vaikeaahan se on, kun tästä alle 600 eurosta on sitten maksettava myös lukiolaisen osuus vuokrasta. Eli kyllä perheen käyttöraha romahtaa todella alas.

Kiitos vastauksesta. Onko kyse esimerkiksi matalapalkkaisesta yksinhuoltajasta, jonka bruttotulot ovat luokkaa 2000 euroa kuukaudessa, vai mistä summasta suunnilleen puhutaan?

Riippuu täysin tilanteesta, eli perheen menoista ja perhekoosta. Ja tietenkin vain tietyt menot huomioidaan, vuokra tiettyyn rajaan asti jne. Mutta nämä eivät ole kaavamaisesti kaikille samat, vaan asiaan vaikuttaa asuinpaikkakunta, perhekoko, lasten iät, jne.  Matalapalkkainen yh, jonka tulot ovat 2000 euroa, ei todennäkäisesti enää edes saa toimeentulotukea, jos hänellä on vaikkapa yksi alaikäinen lapsi sen lukiolaisen lisäksi. Asiaan vaikuttaa myös muut tulot kuin palkka, eli jos esim. tuo yh saa palkan lisäksi asumistukea, lapsilisän ja elatustuen, niin ei varmaan enää ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Lisäys vielä: ja joskushan se toimeentulotuen määrä voi olla vaikka tyyliin 20 eur, jos henkilö jää juuri ja juuri sen rajan alle. Eli ei toimeentulotuki ole mikään kiineä, kaikille sama könttäsumma kuten vaikka lapsilisä, vaan se määräytyy tietynlaisen taulukon ja laskelmien mukaan. Sen periaate on se, että henkilöillä pitää jäädä kohtuullisiksi katsottujen asumismenojen jälkeen tietty määrä rahaa käyttöön, ja tukea saa sitten sen määrän, mikä laskelmien mukaan häneltä muuten jäisi tuosta puuttumaan. Mutta sitten on paljon muuttujia, jotka voivat estää tuen saamisen, esim. jos omistaa auton, vaikka ei olisi arvokaskaan auto. Ja mitään säästöjä ei saa olla.

Vierailija
44/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti osa tässä nyt tulkitsee kysymystä niin, että lukiolaisen etu ja hänen olemassaolonsa olisi jotenkin äidin edun kanssa vastakkainen, ja siksi ehdotetaan näitä omia asuntoja, jotta lukiolaisen elättäminen ei enää "rasittaisi" äidin taloutta. Vaikka eihän se perheissä näin mene.

Tässähän kumpikin rasittaa toista. Äiti saa vähemmän toimeentulotukea lukiolaisen takia ja lukiolainen saa vähemmän opintotukea äidin takia. 

Tavallaan on näin. Mutta jos kokonaisuutta katsoo, niin rahaa menetetään silti enemmän, jos oman asunnon myötä kulut kasvavat. Eli silloin saa kyllä enemmän tuea, mutta joutuu maksamaan silti niin paljon enemmän, että jää miinukselle. Ratkaisevaa ei ole vain tuet eli tulot, vaan myös ne menot.  Ja valitettavasti perheen käytössä oleva raha tippuu, kun lapsi täyttää 18 (jos hän on lukiossa). Parhaiten saa maksimoitua itselleen rahat siirtämällä lapsen kirjat muualle mutta ilman, että siitä seuraa vuokrarasitetta.

Nopean laskelman mukaan molemmat jää plussan puolelle, kunhan löytää kohtuuhintaisen asunnon.

Haluaisitko kertoa, millainen on sun laskelma? Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkaansa. No toki, jos löytää asunnon, jonka vuokra on 50 eur/kk. Mutta onko sellaisia?

Yksin asuva:

Opintoraha 279 e

Asumislisä 248 e

Vuokra 315 e -> käteen jää 212 e

Vanhemman luona asuva: Opintoraha 109 e 

Vierailija
45/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että te kehtaatte, ei ihme että Suomi on konkurssissa. Vaaditte valtiolta rahaa kun lapsi täyttää 18 v  ! 

Ei ennen noin tehty, ei todellakaan. Kun lukion kolmosella täytin 18 v. kasarilla asuin tietysti lapsuudenkodissani. Asuin kunnes lähdin yliopistoon kauemmas. Eikä mitään soisiaaliturvatukia haettu, ei tietenkään. Sama luokkakavereilla, ei mitään sossusta kukaan vaatinut. 

Omat lapseni niin ikään täyttivät 18 v  ja kävivät vielä lukioita. Eikä todellakaan haettu mitään kelatukia. Lapset asuivat ja söivät tietenkin ilmaiseksi täällä lapsuudenkodissaan ja armeiijankin kotoa päin.

Hävetkää, vedätte tämän maan perikatoon ! 

Vierailija
46/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti osa tässä nyt tulkitsee kysymystä niin, että lukiolaisen etu ja hänen olemassaolonsa olisi jotenkin äidin edun kanssa vastakkainen, ja siksi ehdotetaan näitä omia asuntoja, jotta lukiolaisen elättäminen ei enää "rasittaisi" äidin taloutta. Vaikka eihän se perheissä näin mene.

Tässähän kumpikin rasittaa toista. Äiti saa vähemmän toimeentulotukea lukiolaisen takia ja lukiolainen saa vähemmän opintotukea äidin takia. 

Tavallaan on näin. Mutta jos kokonaisuutta katsoo, niin rahaa menetetään silti enemmän, jos oman asunnon myötä kulut kasvavat. Eli silloin saa kyllä enemmän tuea, mutta joutuu maksamaan silti niin paljon enemmän, että jää miinukselle. Ratkaisevaa ei ole vain tuet eli tulot, vaan myös ne menot.  Ja valitettavasti perheen käytössä oleva raha tippuu, kun lapsi täyttää 18 (jos hän on lukiossa). Parhaiten saa maksimoitua itselleen rahat siirtämällä lapsen kirjat muualle mutta ilman, että siitä seuraa vuokrarasitetta.

Nopean laskelman mukaan molemmat jää plussan puolelle, kunhan löytää kohtuuhintaisen asunnon.

Haluaisitko kertoa, millainen on sun laskelma? Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkaansa. No toki, jos löytää asunnon, jonka vuokra on 50 eur/kk. Mutta onko sellaisia?

Yksin asuva:

Opintoraha 279 e

Asumislisä 248 e

Vuokra 315 e -> käteen jää 212 e

Vanhemman luona asuva: Opintoraha 109 e 

Ainoa haaste tuossa taitaa olla noin halvan asunnon löytäminen. Toisaalta kotona asuva lukiolainenkin voi saada korotetun opintotuen, jos vanhemmat ovat pienituloisia, ja olikohan sekin jotain 200 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että te kehtaatte, ei ihme että Suomi on konkurssissa. Vaaditte valtiolta rahaa kun lapsi täyttää 18 v  ! 

Ei ennen noin tehty, ei todellakaan. Kun lukion kolmosella täytin 18 v. kasarilla asuin tietysti lapsuudenkodissani. Asuin kunnes lähdin yliopistoon kauemmas. Eikä mitään soisiaaliturvatukia haettu, ei tietenkään. Sama luokkakavereilla, ei mitään sossusta kukaan vaatinut. 

Omat lapseni niin ikään täyttivät 18 v  ja kävivät vielä lukioita. Eikä todellakaan haettu mitään kelatukia. Lapset asuivat ja söivät tietenkin ilmaiseksi täällä lapsuudenkodissaan ja armeiijankin kotoa päin.

Hävetkää, vedätte tämän maan perikatoon ! 

Et tainnut ymmärtää aloitusta. Siinähän oli kyse köyhästä perheestä, joka on ihan vain pienten tulojen vuoksi oikeutettu niihin tukiin. Ei ap ollut hakemassa tukia sillä perusteella, että lapsi on 18.

Vierailija
48/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että te kehtaatte, ei ihme että Suomi on konkurssissa. Vaaditte valtiolta rahaa kun lapsi täyttää 18 v  ! 

Ei ennen noin tehty, ei todellakaan. Kun lukion kolmosella täytin 18 v. kasarilla asuin tietysti lapsuudenkodissani. Asuin kunnes lähdin yliopistoon kauemmas. Eikä mitään soisiaaliturvatukia haettu, ei tietenkään. Sama luokkakavereilla, ei mitään sossusta kukaan vaatinut. 

Omat lapseni niin ikään täyttivät 18 v  ja kävivät vielä lukioita. Eikä todellakaan haettu mitään kelatukia. Lapset asuivat ja söivät tietenkin ilmaiseksi täällä lapsuudenkodissaan ja armeiijankin kotoa päin.

Hävetkää, vedätte tämän maan perikatoon ! 

Entä jos vanhemmalla ei ole rahaa edes omaan ruokaan, saati lapsen ruokaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/49 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti osa tässä nyt tulkitsee kysymystä niin, että lukiolaisen etu ja hänen olemassaolonsa olisi jotenkin äidin edun kanssa vastakkainen, ja siksi ehdotetaan näitä omia asuntoja, jotta lukiolaisen elättäminen ei enää "rasittaisi" äidin taloutta. Vaikka eihän se perheissä näin mene.

Tässähän kumpikin rasittaa toista. Äiti saa vähemmän toimeentulotukea lukiolaisen takia ja lukiolainen saa vähemmän opintotukea äidin takia. 

Tavallaan on näin. Mutta jos kokonaisuutta katsoo, niin rahaa menetetään silti enemmän, jos oman asunnon myötä kulut kasvavat. Eli silloin saa kyllä enemmän tuea, mutta joutuu maksamaan silti niin paljon enemmän, että jää miinukselle. Ratkaisevaa ei ole vain tuet eli tulot, vaan myös ne menot.  Ja valitettavasti perheen käytössä oleva raha tippuu, kun lapsi täyttää 18 (jos hän on lukiossa). Parhaiten saa maksimoitua itselleen rahat siirtämällä lapsen kirjat muualle mutta ilman, että siitä seuraa vuokrarasitetta.

Nopean laskelman mukaan molemmat jää plussan puolelle, kunhan löytää kohtuuhintaisen asunnon.

Haluaisitko kertoa, millainen on sun laskelma? Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkaansa. No toki, jos löytää asunnon, jonka vuokra on 50 eur/kk. Mutta onko sellaisia?

Yksin asuva:

Opintoraha 279 e

Asumislisä 248 e

Vuokra 315 e -> käteen jää 212 e

Vanhemman luona asuva: Opintoraha 109 e 

Ainoa haaste tuossa taitaa olla noin halvan asunnon löytäminen. Toisaalta kotona asuva lukiolainenkin voi saada korotetun opintotuen, jos vanhemmat ovat pienituloisia, ja olikohan sekin jotain 200 euroa.

Solukämppiä saa halvalla, mutta mistähän ihmeen korotetusta opintotuesta puhut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi