Miten muuttuu toimeentulotuki silloin, kun lapsi (lukiolainen) täyttää 18?
Jos perheessä on äiti, lukiolainen ja nuorempi sisarus. Asumismenot ovat 1000 euroa. 18-vuotias ei enää kuulu toimeentulotuessa äidin kanssa samaan laskelmaan, mutta miten toimeentulotuessa tulkitaan asumismenot? Lukiolaisella ei ole muita tuloja kuin opintotuki. Maksaako Kela toimeentulotuessa vuokrasta äidille puolet eli 500 euroa vai 2/3 vuokrasta? Eli huomioidaanko toimeentulotuessa vuokra pääluvun vai ruokakuntien mukaan?
Lukiolaiselle ei tule omaa vuokrasopimusta hänen osuuteensa enkä häneltä pyydä/edellytä mitään vuokranmaksuja tms. Opintolainaa hän ei tule hakemaan. Eli itse vastaan siis asumismenoista yksin, vaikka 18-vuotias asuukin kotona (ja joo, tiedän että Kela ei tätä näin huomioi, mutta sitä en kysynytkään).
Kommentit (50)
Toimintaohje tilanteen hoitamiseksi
Päivitä äidin hakemus: Ilmoita Kelaan lapsen täyttävän 18 vuotta. Äidin toimeentulotukihakemukseen jätetään jatkossa vain äiti ja nuorempi sisarus. [1, 2]
Tee nuorelle oma hakemus: Laita 18-vuotias täyttämään OmaKelassa oma toimeentulotukihakemus. Hakemukseen merkitään menoksi perheen kokonaisvuokra (1000 €) ja selvitys siitä, että asunnossa asuu 3 henkeä, jolloin Kela poimii sieltä nuoren 1/3 osuuden. [1]
Sovi rahaliikenteestä kotona: Koska nuori saa oman osuutensa vuokrasta ja perusosasta Kelalta suoraan omalle tililleen, hänen täytyy käytännössä siirtää tämä vuokraosuus (333,33 €) sinun tilillesi, jotta saat koko 1000 euron vuokran maksettua vuokranantajalle.
Tämä ei ole välttämättä yksinkertaista. Vanhempien kotonaan asuvan nuoren taloudellinen tukeminen ei välttämättä lopu kun hän täyttää 18. Jos Kela tulkitsee asian näin, vuokraosuus huomioidaan edelleen äidin päätöksessä ja opiskelija tulee toimeen opintotuella ja opintolainalla eikä tarvitse muita tukia. Tarkistakaa Kelalta.
Miten monta kertaa tätä aiot jankata?
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.
Ei voi, koska hän ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Hänellä laskettaisiin tuloksi opintolaina riippumatta siitä, nostaako sitä vai ei (ei nosta). Eli jatkossa hänen tulonsa ovat opintoraha, ja omat tuloni asumistuki, palkka, toimeentulotuki, sekä nuoremman lapsen saamat Kelan etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Toimintaohje tilanteen hoitamiseksi
Päivitä äidin hakemus: Ilmoita Kelaan lapsen täyttävän 18 vuotta. Äidin toimeentulotukihakemukseen jätetään jatkossa vain äiti ja nuorempi sisarus. [1, 2]
Tee nuorelle oma hakemus: Laita 18-vuotias täyttämään OmaKelassa oma toimeentulotukihakemus. Hakemukseen merkitään menoksi perheen kokonaisvuokra (1000 €) ja selvitys siitä, että asunnossa asuu 3 henkeä, jolloin Kela poimii sieltä nuoren 1/3 osuuden. [1]
Sovi rahaliikenteestä kotona: Koska nuori saa oman osuutensa vuokrasta ja perusosasta Kelalta suoraan omalle tililleen, hänen täytyy käytännössä siirtää tämä vuokraosuus (333,33 €) sinun tilillesi, jotta saat koko 1000 euron vuokran maksettua vuokranantajalle.
Jos noin tekisivät, tuo äidin tilille maksettu katsottaisiin tuloksi ja vähennettäisiin äidin saamasta toimeentulotuesta. Perhe tekisi konkurssin ja joutuisi katuojaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6245086/miten-noi-toimeentulotukisystee…
https://www.vauva.fi/keskustelu/3105641/saako-18-vuotias-kotona-asuva-l…
Näistä tuo toinen ainakin on vanhentunutta tietoa kun on vuodelta 2018. Tässä on moni asia muuttunut aen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.
Ei voi, koska hän ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Hänellä laskettaisiin tuloksi opintolaina riippumatta siitä, nostaako sitä vai ei (ei nosta). Eli jatkossa hänen tulonsa ovat opintoraha, ja omat tuloni asumistuki, palkka, toimeentulotuki, sekä nuoremman lapsen saamat Kelan etuudet.
Nuori nostaa lainaa jos tarvitsee. Sun rahat riittää maksamaan vuokran koska sulla on yksi alaikäinen lapsi myös ja hänet huomioidaan täysin sun tuloissa. Opintotuki pitäisi kyllä riittää nuoren omiin kuluihin, ilman lainaa, jos sä maksat asumisen ja ruuan.
18-vuotiaan kannattaa tietysti hankkia oma asunto, jos haluat että hänen tuloja ei huomioida sun toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.
Ei voi, koska hän ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Hänellä laskettaisiin tuloksi opintolaina riippumatta siitä, nostaako sitä vai ei (ei nosta). Eli jatkossa hänen tulonsa ovat opintoraha, ja omat tuloni asumistuki, palkka, toimeentulotuki, sekä nuoremman lapsen saamat Kelan etuudet.
Nuori nostaa lainaa jos tarvitsee. Sun rahat riittää maksamaan vuokran koska sulla on yksi alaikäinen lapsi myös ja hänet huomioidaan täysin sun tuloissa. Opintotuki pitäisi kyllä riittää nuoren omiin kuluihin, ilman lainaa, jos sä maksat asumisen ja ruuan.
Joo ei tarvitse nostaa lainaa. Mutta kuinka paljon omassa toimeentulotuessani pienenee hyväksyttyjen asumismenojen osuus? Jatkossahan emme vain saa lukiolaisen osuutta, mutta itselleni on epäselvää, miten se osuus toimeentulotuessa menee.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotiaan kannattaa tietysti hankkia oma asunto, jos haluat että hänen tuloja ei huomioida sun toimeentulotukeen.
Sehän olisi se kaikkein kallein vaihtoehto.
Itselläni samat pohdinnat. Meillä siirretään lapsen kirjat kummitädin luo - saa enemmän opintorahaa, ja vaikka oma asumistukeni laskee vähän, se ei laske niin paljon kuin jos lapsi olisi vielä kirjoilla kotona. Lopputulos on ehkä suunnilleen sama tai ehkä jopa voitamme vähän. Lainaa emme mekään aio ottaa.
Kaverin poika haki itse toimeentulotuen kun täytti 18v oli lukiossa ja asui kotona , sai sen.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin poika haki itse toimeentulotuen kun täytti 18v oli lukiossa ja asui kotona , sai sen.
Näin oli ennen, mutta nykyisin lukiolaisille lasketaan opintolaina tuloksi, eli käytännössä toimeentulotukea ei enää saa. Ja kysymys ei edes koskenut tätä, vaan miten OMA toimeentulotukeni muuttuu asumismenojen huomioimisen osalta, kun lapsi täyttää 18.
Asia selviää kun lapsi täyttää 18 v. ja haet omaa toimeentulotukea.
Tuo ei ole valinta- tai etujen shoppailuvaihtoehto, joten mitä turhaan etukäteen jankkaamaan asiasta kun asia tulee 100% eteen joka tapauksessa eikä ole harkintatilanne myöskään Kelalla.
Vierailija kirjoitti:
Asia selviää kun lapsi täyttää 18 v. ja haet omaa toimeentulotukea.
Tuo ei ole valinta- tai etujen shoppailuvaihtoehto, joten mitä turhaan etukäteen jankkaamaan asiasta kun asia tulee 100% eteen joka tapauksessa eikä ole harkintatilanne myöskään Kelalla.
Kai asioihin silti voi olla fiksua varautua? Ja joskus se on valintavaihtoehtokin. Esim. me mietimme tarkkaan, kumman vanhemman luona lapsen kannattaa olla kirjoilla, jne.
Vuokra jaetaan pääluvun mukaan eli sulle lasketaan oma ja alaikäisen lapsen osuus. Sama juttu tehdään myös sähkö-, vakuutus- ja vesilaskulle. Tätä laskutapaa alettiin käyttää vasta, kun välissä oli yksi kokonainen kalenterikuukausi täysi-ikäisyyttä, siihen saakka tuki myönnettiin koko porukalle entiseen tapaan.
Aiemmin täysi-ikäinen lapsesi olisi todennäköisesti saanut myös toimeentulotukea ilman lainanottoa, mutta ohjeistus muuttui juuri niin, ettei mitään kohtuullisuusharkintaa saa Kelassa enää tehdä. Oma lapseni sai toimeentulotukea, koska velkaantuminen vuokranmaksun takia katsottiin kohtuuttomaksi.
Mutta suosittelen silti, että täysi-ikäinen tekee myös oman tt-tukihakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Miten monta kertaa tätä aiot jankata?
Mä olen ainakin "jankannut" tätä vuosi sitten, kun olin samassa tilanteessa.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vuokra jaetaan pääluvun mukaan eli sulle lasketaan oma ja alaikäisen lapsen osuus. Sama juttu tehdään myös sähkö-, vakuutus- ja vesilaskulle. Tätä laskutapaa alettiin käyttää vasta, kun välissä oli yksi kokonainen kalenterikuukausi täysi-ikäisyyttä, siihen saakka tuki myönnettiin koko porukalle entiseen tapaan.
Aiemmin täysi-ikäinen lapsesi olisi todennäköisesti saanut myös toimeentulotukea ilman lainanottoa, mutta ohjeistus muuttui juuri niin, ettei mitään kohtuullisuusharkintaa saa Kelassa enää tehdä. Oma lapseni sai toimeentulotukea, koska velkaantuminen vuokranmaksun takia katsottiin kohtuuttomaksi.
Mutta suosittelen silti, että täysi-ikäinen tekee myös oman tt-tukihakemuksen.
Ei siitä täysi-ikäisen omasta toimeentulotukihakemuksesta olisi mitään hyötyä, kun hänelle laskettaisiin opintolaina tuloksi. Ja mikäli hän ottaisi opintolainan, se riittäisi kattamaan hänen laskennalliset kulunsa. Opintolainaa hän kuitenkaan ei ole ottamassa, eli tätä on sillä lailla turha spekuloidakaan. Hänellä on tulona opintoraha, jonka varmaan saa korotettuna vanhempien pienten tulojen perusteella.
Voiko tämä lukiolainen hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan? Minun poikani haki ja sai tt-tukea.