Häihin vai hautajaisiin?
Nyt kävi todella huono tuuri.
Oma mummoni kuoli. Olen kaasona häissä lauantaina 4.7., mutta nyt mummon hautajaiset on sovittu perjantaille 3.7.. Molemmat aivan eri puolilla Suomea - ei fyysisesti mahdollista päästä molempiin näin autottomana. Hautajaisia ei kuulemma pysty pitämään muulloin papin tiukkojen aikataulujen vuoksi.
Morsian ei ollut lainkaan halukas kuulemaan, etten välttämättä pääse paikalle näin lyhyellä varoitusajalla. Haluaisin myös kovasti sinne... Kyseessä erittäin läheinen ja hyvä ystävä. Häitä on suunniteltu niin kauan! Mutta toisaalta hautajaiset tuntuvat tärkeämmiltä ja saan sukulaisten vihat niskaan, mikäli jätän menemättä.
Kumpiin "juhliin" itse menisitte ja miksi (perustelut)? Olenko hölmö, kun edes mietin noita häitä?
Kommentit (108)
Teet törkeän tempun, jos teet oharit häihin.
Hautajaiset. Morsian on toivottavasti hengissä vielä häiden jälkeen. Toisekseen hautajaisten pukukoodi sopii mulle paremmin.
Hankala tilanne. Ajattele mitä mieltä mummosi olisi jos menisit häihin. Onneksi ovat eri päivinä.
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset perjantaina, miten et muka ehdi häihin lauantaiksi?
Hommaisin auton ja menisin molempiin. Täysin selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Jos olet autoton, mutta et ajokortiton, onko auton vuokraaminen ihan mahdoton ajatus, niin et olisi julkisten varassa?
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset perjantaina, miten et muka ehdi häihin lauantaiksi?
Onhan se pitkä matka, jos hautajaiset on vaikka Muoniossa ja häät Kotkassa. Mutta hautajaiset lienee aamupäivällä ja häät iltapäivällä, joten autolla ehtii kyllä.
Huomaan että haluat mennä häihin. Ja ehkä menetkin. Suku on silti joillekin tärkeämpi. Varsinkin jos kiva mummo tai jos oli vaikea vanhuus. Mutta on ihmisiä joita voi ahdistaa kumpikin saatto niin, ettei pysty menemään luonnollisista syistä.
Menisin hautajaisiin, vaikka ne ovat ikävämmät juhlat. Kyse ei olisi siitä, että muuten saisin suvun vihat niskoilleni, vaan omasta halustani. Toisaalta voi tietysti kysyä, mitä mummo olisi halunnut? Olisiko hän toivonut, että juhlit elämää ystäväsi kanssa.
Miksi "erittäin läheinen ja hyvä ystävä" ei ymmärrä tilannettasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Myös ystäviä pitää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset perjantaina, miten et muka ehdi häihin lauantaiksi?
Koska aivan toisella puolella Suomea. Pieni paikkakunta, tosi pitkä välimatka eikä mene juna-/bussiyhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Aloittajakin on sureva omainen. Ja elämä jatkuu.
En mennyt mummini hautajaisiin, koska oli samaan aikaan toiset juhlat muualla. En tosin itse ole kristitty, vaan pakanauskoinen.
Ei jäänyt minkäänlaista morkkista. Näytin rakkauteni mummille silloin, kun hän oli yhä tässä maailmassa kanssamme.
- Mina
Ei julkista liikennettä?
Hautajaiset eivät yleensä kestä yömyöhään, etkä sinä ilmeisesti ole edes järjestämässä niitä, mikä estää sinua poistumasta sieltä hyvissä ajoin, niin että voit siirtyä hääpaikkakunnalle? Vai oliko tarkoitus että olet järjestämässä häitä jo edellisenä päivänä?
Häät jatkuu varmasti iltamyöhään. Menet heti kun pääset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Aloittajakin on sureva omainen. Ja elämä jatkuu.
Ei näköjään ole. Elämän jatkumiseen vetoaminen on ajattelematonta. Totta helvetissä elämä jatkuu niillä jotka eivät ole kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset perjantaina, miten et muka ehdi häihin lauantaiksi?
Koska aivan toisella puolella Suomea. Pieni paikkakunta, tosi pitkä välimatka eikä mene juna-/bussiyhteyttä.
Entä auton vuokraus?
Häihin tietysti. Mummi on kuollut. Ei hän seuraasi kaipaa. Läheisiäsi voit tukea nyt.