Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään
Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että pohjois-Ranskassa, jossa syödään enemmän kovia rasvoja ja valkoista vehnää, on korkeammat sydän- ja verisuonitautien määrät. Etelä-Ranskassa syödään enemmän välimerellisen ruokavalion mukaan ja ihmiset ovat terveempiä. Kuitenkin ranskalaisessa paradoksissa katsotaan vain kokonaisuutta, joten ero ei tule näkyviin.
Oikeassa olet, pohjoisessa eivät ole yhtä terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että pohjois-Ranskassa, jossa syödään enemmän kovia rasvoja ja valkoista vehnää, on korkeammat sydän- ja verisuonitautien määrät. Etelä-Ranskassa syödään enemmän välimerellisen ruokavalion mukaan ja ihmiset ovat terveempiä. Kuitenkin ranskalaisessa paradoksissa katsotaan vain kokonaisuutta, joten ero ei tule näkyviin.
Pohjois- ja eteläranskalaiset ovat myös geneettisesti kovin erilaisia (pohjoiseurooppalainen vs välimerellinen), ja lisäksi pohjoistakaan ei voi niputtaa, koska esim. Normandiassa ja Bretagnessa syödään paljon kalaa ja muita mereneläviä ihan siinä missä Välimerenkin rannikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaan kumma, että vaikka kuinka ihmiset (oletettavasti) syövät kasvirasvatuotteita, vähärasvaisia vaihtoehtoja ja mitä lie kasviskorvikkeita niin sydän- ja verisuonitaudit on siltikin tappaja numero 1 Suomessa ja niihin liittyviä lääkkeitä kiskoo valtava määrä suomalaisia.
Suomalaiset eivät syö suositusten mukaan, vaan saavat edelleen liikaa tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sekä liian vähän kuitua. Tätä on tutkittu. Täytyy katsoa kokonaisuutta, sitä ei muutama vähärasvainen tuote pelasta.
Suomalaiset syövät nimenomaan suositusten mukaan: rasvattomia maitotuotteita, margariinia, hillittömän määrän kasviksia, kevyt-tuotteita. Aito ravinto puuttuu.
Tutkimusten mukaan kevytmaitoa ostavat eniten, eivät rasvatonta. Eläinproteiinia yhtä kaikki. Kasviksia ja kuituja tulee liian vähän.
Ei se kevytmaito ole paljon kummoisempaa kuin rasvaton maito.
Totta, maito ei ole terveellistä oli rasvan määrä mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin.
Näin nimenomaan. Idässä tätä geeniä on enemmän, lännessä vähemmän. Ranska on Euroopan länsiosaa, tätä geenitaipumusta siellä väestössä vähemmän. Voi syödä vaikka kuinka rasvaista ruokaa, niin kolesteroliarvot eivät silti nouse.
Eikä oikea rasva vaikuta kolesteroliin haitallisesti suomalaisillakaan. Täällähän aito ruoka on kielletty ja silti? sadat tuhannet syö lääkkeitä.
Tyydyttynyt rasva nostaa ldl:ää ja kokonaiskolesterolia. Uusia tutkimuksia on tehty karnivoreilla, ja heillä tämä pelkkään eläinperäiseen ravintoon pohjautuva ruokavalio nosti johdonmukaisesti ja reilusti kumpaakin arvoa.
Vehnässä ja viinissä on sv-taudeilta suojaavia yhdisteitä. Ei se ole paradoksi välttämättä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit tämän saman aloituksen jo eilen.
Sinä et tiedä kuka näitä aloituksia tekee joten voisitko lopettaa tuon kommentoinnin? Itsekin olen saanut samaa kommentointia että muka spämmään jotain aihetta vaikka olen tehnyt sen ensimmäistä kertaa lukematta niitä oletettavasti palstalle aiemmin tehtyjä aloituksia.
Minä kun aikoinaan kyselin miksi eräs tietty keskustelu poistettiin, vastaus oli että samanlaisia keskusteluja oli jo täällä. Mutta ei kyllä ollut siitä näkökulmasta. Tämä aloitus taas on ihan samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä. Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔
Täällä myös sokeria pelätään. Iiik, jogurtissa on sokeria.
Niin, koska paras rasva on voi ja neitsytoliiviöljy. Ei kevyt- tai rasvattomat tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska paras rasva on voi ja neitsytoliiviöljy. Ei kevyt- tai rasvattomat tuotteet.
Saahan sitä mutuilla.
Aivan järkyttävää itsepetosta koko kommenttiosio täynnä. Ei, runsas tyydyttynyt rasva ei ole terveellistä vaikka maistuisi miten hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska paras rasva on voi ja neitsytoliiviöljy. Ei kevyt- tai rasvattomat tuotteet.
Saahan sitä mutuilla.
Olen eri jolle vastasit. EI muuten ole mutuilua. Voi on kohtuullisesti käytettynä terveellistä mutta Suomessa voileipien maassa se on mahdotonta joten syökäätte epäterveellisiä margariinejanne, jotka ovat vielä pahan makuisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä. Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔
Täällä myös sokeria pelätään. Iiik, jogurtissa on sokeria.
Minä en kauhistele sokeria enkä pelkää rypsiöljyjä. Ehkä se on sitten rennompi suhtautuminen joka pitää veriarvoni loistavina, paljon parempina kuin ikäisilläni keskimäärin. Eikä ole ylipainoa eikä selluliittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaan kumma, että vaikka kuinka ihmiset (oletettavasti) syövät kasvirasvatuotteita, vähärasvaisia vaihtoehtoja ja mitä lie kasviskorvikkeita niin sydän- ja verisuonitaudit on siltikin tappaja numero 1 Suomessa ja niihin liittyviä lääkkeitä kiskoo valtava määrä suomalaisia.
Suomalaiset eivät syö suositusten mukaan, vaan saavat edelleen liikaa tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sekä liian vähän kuitua. Tätä on tutkittu. Täytyy katsoa kokonaisuutta, sitä ei muutama vähärasvainen tuote pelasta.
Suomalaiset syövät nimenomaan suositusten mukaan: rasvattomia maitotuotteita, margariinia, hillittömän määrän kasviksia, kevyt-tuotteita. Aito ravinto puuttuu.
Tutkimusten mukaan kevytmaitoa ostavat eniten, eivät rasvatonta. Eläinproteiinia yhtä kaikki. Kasviksia ja kuituja tulee liian vähän.
Ei se kevytmaito ole paljon kummoisempaa kuin rasvaton maito.
Totta, maito ei ole terveellistä oli rasvan määrä mikä tahansa.
Kyllä se maito on hyvää ravintoa, mutta siinä pitää olla rasvat tallella. Rasvattomassa ja kevytmaidossa näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin.
Näin nimenomaan. Idässä tätä geeniä on enemmän, lännessä vähemmän. Ranska on Euroopan länsiosaa, tätä geenitaipumusta siellä väestössä vähemmän. Voi syödä vaikka kuinka rasvaista ruokaa, niin kolesteroliarvot eivät silti nouse.
Eikä oikea rasva vaikuta kolesteroliin haitallisesti suomalaisillakaan. Täällähän aito ruoka on kielletty ja silti? sadat tuhannet syö lääkkeitä.
Tyydyttynyt rasva nostaa ldl:ää ja kokonaiskolesterolia. Uusia tutkimuksia on tehty karnivoreilla, ja heillä tämä pelkkään eläinperäiseen ravintoon pohjautuva ruokavalio nosti johdonmukaisesti ja reilusti kumpaakin arvoa.
Älä viitsi valehdella. Tuollaista tutkimusta ei ole olemassakaan.
Tiesitkö muuten, että eläinrasvoissa noin puolet on sitä ihailemaasi "pehmeää rasvaa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä. Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔
Täällä myös sokeria pelätään. Iiik, jogurtissa on sokeria.
Itseasiassa jogurtissa ei ole paljonkaan sokeria.
Ne sokerilitkut, mitä useimmat syövät, eivät ole mitään jogurttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisilla on ruoka-ajat, he eivät märsyä ruokaa koko ajan, kuten suomalaiset.
Ja jotenkin järkevämmät ruokailuvälit, kun ei vedetä valtavaa aamupalaa ja parin tunnin jälkeen valtavaa lounasta, joiden jälkeen ei saisi koko loppupäivänä syödä kuin ihan vähän illalla ja sekin ennen kuutta. Lisäksi se ruoka on yleensä niin hyvää, ettei sen jälkeen tee mieli napostella "jotakin hyvää".
Käsi sydämelle, syötkö itse tai syövätkö tuttavasi Suomessa valtavan aamupalan ja sen jälkeen valtavan lounaan? Ja nämä valtavuudet niin pahan makuisina, että tarvitaan jälki'napostelua'?
Trollaat, olet Moskovasta tai sinulla on todella huono itsetunto.
Ei se kevytmaito ole paljon kummoisempaa kuin rasvaton maito.