Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katson tätä uutta Humisevaa harjua, ei ole hyvä

Vierailija
20.06.2026 |

Jotain vuosisadan rakkaustarinaa yritetty tästä   vääntää. Ällöä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä oo yritetty vääntää, vaan se perustuu todella vanhaan kirjaan se tarina. Mikä siinä on mielenkiintoista se, että alkuperäisessä kirjassa se mies keneen se nainen rakastu, oli tummaihoinen. Elokuvassa se on valkoihoinen. Toihan olisi samantien väännetty "wokeksi" jos elokuvassa se olisi ollut myös tummaihoinen, mutta joo, kirjassa se oikeasti oli. Siksi se teki siitä rakkaustarinasta entistä "kielletymmän". 

Olen kyllä lukenut ja tämä elokuva  perustuu osin kirjaan ja osin ohjaajan/käsikirjoittajan fantasioihin. 

Pääasiassa fantasioihin. Hån jyrää täysin koko kirjan idean, mikä perustuu ”kaukorakkauteen” eikä minkäänlaista fyysistä kontaktia tapahdu. On tuhottu klassikko. Mies on kirjassa ”gypsy” eli romani, ei tummaihoinen. 

Aivan älytön versio. Loppu oli tylsä, vaivoin sain katsottua. Pahinta oli millainen oli tehty Catherinen miehen siskosta. Ehkä ei haluttu korostaa kaltoinkohtelua ettei fanien  tarvitse hävetä seksifantasioitaan , niin ehkä siksi tehtiin tuollainen typerys joka nautti huonosta kohtelusta, oli itsekin hieman ilkeä  ja valitsi jäädä sinne.

Jep, tää oli ehkä eniten kirjasta eroavaa. Kirjassaan Heatcliff h irttää vaimonsa koiran ilman mitään syytä, vain kiusatakseen,  pahoinpitelee vaimonsa henkihieveriin ja lopulta vaimo pääsee pakenemaan.

 

Kirjassa ei myöskään ole mitään erotiikkaa. Koko kirjan pointtihan on se, että elämässään Catherine ja Heatcliff eivät koskaan saaneet toisiaan ja tästä johtui heidän katkeruus ja viha muita ihmisiä kohtaan.

Kirja on tylsä ja päähenkilöt typeriä krskenkasvuosia. Leffa oli ihan ok, paikoin jopa hyvä.

Vierailija
42/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylellä ohjelma Emily Brontesta ja muusta perheestä. 

Missä, mikä ohjelma?! Joku dokumentti vai? Olen hirveän kiinnostunut koko Brontën perheestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä oo yritetty vääntää, vaan se perustuu todella vanhaan kirjaan se tarina. Mikä siinä on mielenkiintoista se, että alkuperäisessä kirjassa se mies keneen se nainen rakastu, oli tummaihoinen. Elokuvassa se on valkoihoinen. Toihan olisi samantien väännetty "wokeksi" jos elokuvassa se olisi ollut myös tummaihoinen, mutta joo, kirjassa se oikeasti oli. Siksi se teki siitä rakkaustarinasta entistä "kielletymmän". 

Eikös se ollut kirjassa romanitaustainen? Ei varsinaisesti yön musta Timo.

Ei välttämättä. viktoriaanisen ajan Englannissa sanaa "gypsy" voitiin käyttää yleisenä nimityksenä kenestä tahansa, jolla oli tumma iho ja ei-englantilainen ulkonäkö. Siinä myös sanottiin tummaihoinen. Se on luultavasti ollut nimenomaan tummaihoinen, eikä Romani.

Romanit olivat perusbritteihin verattuna tummaihoisia. Wokeltaminen tässäkin on nykyajan päähänpinttymä.

https://travellermovement.org.uk/gypsy-roma-and-traveller-history-and-c…

Vierailija
44/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämäkin keskustelu meni siihen ihonväriin eikä mistään muusta enää puhuta...

Vierailija
45/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä ohjelma Emily Brontesta ja muusta perheestä. 

Missä, mikä ohjelma?! Joku dokumentti vai? Olen hirveän kiinnostunut koko Brontën perheestä. 

Elokuva Emily.

Vierailija
46/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä oo yritetty vääntää, vaan se perustuu todella vanhaan kirjaan se tarina. Mikä siinä on mielenkiintoista se, että alkuperäisessä kirjassa se mies keneen se nainen rakastu, oli tummaihoinen. Elokuvassa se on valkoihoinen. Toihan olisi samantien väännetty "wokeksi" jos elokuvassa se olisi ollut myös tummaihoinen, mutta joo, kirjassa se oikeasti oli. Siksi se teki siitä rakkaustarinasta entistä "kielletymmän". 

Eikös se ollut kirjassa romanitaustainen? Ei varsinaisesti yön musta Timo.

Suomessa suhtaudutaan niin paljon paremmin romanitaustaisiin ihmisiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut kyseistä elokuvaa mutta en ymmärrä miespääosaesittäjän ulkonäköä. Hänellä on todella omituiset kasvot, joissa kaikki piirteet on keskellä naamaa. Miten tuon näköinen näyttelijä valitaan päärooliin? 

Jossain pienemmässä romanttisessa komediassa tuollainen ulkonäkö toimisi hyvin, kun pitäisi esittää tavista joka on hyvä tyyppi. 

Vierailija
48/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffa oli jättihitti. 242 miljoonaa oli box office.


Epäilen että elokuva on tehty nuoremmalle yleisölle ja vanhoille se ei välttämättä iske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leffa oli jättihitti. 242 miljoonaa oli box office.


Epäilen että elokuva on tehty nuoremmalle yleisölle ja vanhoille se ei välttämättä iske.

Leffa on tehty nimenomaan niille, jotka eivät ole lukeneet kirjaa eivätkä yleensäkään lue kirjoja. Iällä ei ole tämän asian kanssa paljoakaan tekemistä.

Vierailija
50/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Heathcliffille ilmestynyt lopulta iso korvarengas ja kultahammas tässäkin filmatisoinnissa?

Pikkuhuomioita, mutta korvarengas oli pieni, ei iso. Hammas oli lyöty sisään jo lapsena, siksi kulmahammas? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei se alkuperäinenkään filmatisointi kummallinen ollut

Vierailija
52/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei se alkuperäinenkään filmatisointi kummallinen ollut

Kai se sentään jotenkin noudatteli kirjaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jacob Elordin takia sen katsoo vaikka päivittäin

Vierailija
54/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilin aluksi, mutta pidin elokuvan tyylistä ja voisin katsoa uudestaankin.  Paljon oli saanut kritiikkiä puvustuksesta ja musiikista, mutta sehän on tarkoituksella fantasia/satu eikä mikään historiakuvaus,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä ohjelma Emily Brontesta ja muusta perheestä. 

Missä, mikä ohjelma?! Joku dokumentti vai? Olen hirveän kiinnostunut koko Brontën perheestä. 

Elokuva Emily.

Kiitos vinkkaajalle, katsoin tämän. Hyvä elokuva vaikka en tykännyt siitä että Emily oli laitettu käyttämään päihteitä, kuten veljensä. Joo veli käytti mutta ei ole mitään syytä vihjailla että E tuollaista teki tai edes  kokeili. Myös miessuhde elokuvassa meni liiankin pitkälle.

Vierailija
56/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gypsies, Walters, travellers tuota vähemmistöä Breiteissä kutsutaan.

Vierailija
57/57 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oikeasti tummaihoinen ja myös homoseksuaali. 

Somaliasta peräisin.