Miksi pullonpalautusautomaatteihin ei voi palauttaa litistyineitä tölkkejä, jos niissä on viivakoodi luettavissa?
Se konehan littää ne paskaksi joka tapauksessa, niin mitä logiikkaa siinä on?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Joskus automaatti ei hyväksy edes täysin ehjää pulloa tai tölkkiä.
Aika useinkin.
Vieläkin tämä asia on epäselvä: miksi eivät litistyneet tölkit kelpaa? Niitähän on festarien jälkeen jonkun verran, joten tässä on mukana myös ympäristönäkökulma!
Voit pyytää henkilökuntaa ottaako vastaan sen koska kone ei lue. Ei tarvitse olla niin uusavuton. ennen vanhaan oli tavallinen käytäntö että pullot tuotiin kauppaan ja ne laskettiin käsin. Ei ollut mitään automaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää henkilökuntaa ottaako vastaan sen koska kone ei lue. Ei tarvitse olla niin uusavuton. ennen vanhaan oli tavallinen käytäntö että pullot tuotiin kauppaan ja ne laskettiin käsin. Ei ollut mitään automaatteja.
Kuule tätäkin on kokeiltu ja eivät suostu ottamaan vastaan. Eivät, vaikka laki niin vaatii, tulee liikaa lisää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää henkilökuntaa ottaako vastaan sen koska kone ei lue. Ei tarvitse olla niin uusavuton. ennen vanhaan oli tavallinen käytäntö että pullot tuotiin kauppaan ja ne laskettiin käsin. Ei ollut mitään automaatteja.
Kuule tätäkin on kokeiltu ja eivät suostu ottamaan vastaan. Eivät, vaikka laki niin vaatii, tulee liikaa lisää työtä.
Laki vaatii ja jos eivät suostu niin vie eteenpäin. Tulee kalliimmaksi olla noudattamatta.
Kyllä voi. Laitat vaan sen tölkin niin päin, että viivakoodi on ylöspäin. Varma tieto, olen palauttanut sellaisia. Ehkä ei kaikkiin automaatteihin, mutta yleensä menee jos vaan koodi on luettavissa eikä rutattu juuri siltä kohdalta.
Metallisesta tölkistä on aika työlästä leikata viivakoodi irti. Ihan sama palauttaa se alkuperäineen. On paljon helpompi kerätä muovipulloista irronneita etikettejä.
Vierailija kirjoitti:
Tölkkejä jää vuosittain palauttamatta 60 miljoonaa tölkkiä, arvoltaan noin 9 miljoonaa euroa. Pulloja puolestaan jää palauttamatta 70 miljoonaa pulloa. arvoltaan noin 10 miljoonaa. Kaikkiaan 19 miljoonaa euroa PALPAn kassaan!
Väärin kirjoitettu
Vierailija kirjoitti:
Joskus automaatti ei hyväksy edes täysin ehjää pulloa tai tölkkiä.
Jollainhan se on kauppiaankin seuraava uusi ässämersunsa rahoitettava...
K marketin koneet ottaa litistyneitäkin mutta nää isojen markettien ultraherkät koneet hylkää jopa muovipullot jos ne on vähän kuprussa kuten nykyään on materiansa takia.
Voi hyvin palauttaa, jos ei nyt ihan paperilittanaksi ole mennyt. Itse ainakin palautan ja suurin osa kelpaa.
Voihan yrittää palauttaa mutta laite ei ehkä pysty lukemaan koodia.