Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pullonpalautusautomaatteihin ei voi palauttaa litistyineitä tölkkejä, jos niissä on viivakoodi luettavissa?

Vierailija
14.06.2026 |

Se konehan littää ne paskaksi joka tapauksessa, niin mitä logiikkaa siinä on? 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan yrittää palauttaa mutta laite ei ehkä pysty lukemaan koodia.

Vierailija
22/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus automaatti ei hyväksy edes täysin ehjää pulloa tai tölkkiä.

Aika useinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin tämä asia on epäselvä: miksi eivät litistyneet tölkit kelpaa? Niitähän on festarien jälkeen jonkun verran, joten tässä on mukana myös ympäristönäkökulma!

Vierailija
24/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää henkilökuntaa ottaako vastaan sen koska kone ei lue. Ei tarvitse olla niin uusavuton. ennen vanhaan oli tavallinen käytäntö että pullot tuotiin kauppaan ja ne laskettiin käsin. Ei ollut mitään automaatteja.

Vierailija
25/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit pyytää henkilökuntaa ottaako vastaan sen koska kone ei lue. Ei tarvitse olla niin uusavuton. ennen vanhaan oli tavallinen käytäntö että pullot tuotiin kauppaan ja ne laskettiin käsin. Ei ollut mitään automaatteja.

Kuule tätäkin on kokeiltu ja eivät suostu ottamaan vastaan. Eivät, vaikka laki niin vaatii, tulee liikaa lisää työtä.

Vierailija
26/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit pyytää henkilökuntaa ottaako vastaan sen koska kone ei lue. Ei tarvitse olla niin uusavuton. ennen vanhaan oli tavallinen käytäntö että pullot tuotiin kauppaan ja ne laskettiin käsin. Ei ollut mitään automaatteja.

Kuule tätäkin on kokeiltu ja eivät suostu ottamaan vastaan. Eivät, vaikka laki niin vaatii, tulee liikaa lisää työtä.

Laki vaatii ja jos eivät suostu niin vie eteenpäin. Tulee kalliimmaksi olla noudattamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Laitat vaan sen tölkin niin päin, että viivakoodi on ylöspäin. Varma tieto, olen palauttanut sellaisia. Ehkä ei kaikkiin automaatteihin, mutta yleensä menee jos vaan koodi on luettavissa eikä rutattu juuri siltä kohdalta.

Metallisesta tölkistä on aika työlästä leikata viivakoodi irti. Ihan sama palauttaa se alkuperäineen. On paljon helpompi kerätä muovipulloista irronneita etikettejä.

Vierailija
28/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tölkkejä jää vuosittain palauttamatta 60 miljoonaa tölkkiä, arvoltaan noin 9 miljoonaa euroa. Pulloja puolestaan jää palauttamatta 70 miljoonaa pulloa. arvoltaan noin 10 miljoonaa. Kaikkiaan 19 miljoonaa euroa PALPAn kassaan!

Väärin kirjoitettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus automaatti ei hyväksy edes täysin ehjää pulloa tai tölkkiä.

Jollainhan se on kauppiaankin seuraava uusi ässämersunsa rahoitettava...

Vierailija
30/31 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K marketin koneet ottaa litistyneitäkin mutta nää isojen markettien ultraherkät koneet hylkää jopa muovipullot jos ne on vähän kuprussa kuten nykyään on materiansa takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin palauttaa, jos ei nyt ihan paperilittanaksi ole mennyt. Itse ainakin palautan ja suurin osa kelpaa.