Palkkiotoimikunta perusteli päätöstään sillä, että kansanedustajien ansiokehitys on jäänyt jälkeen yleisestä palkkakehityksestä.(IS)
Eiköhän palkansaajienkin palkat ole jääneet jälkeen?? hävetkää!!!!!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaista palkkiotoimikuntaa tarvitaan ? Ihan turha rahareikä sekin, jäsenet kuittaavat muhkeat palkkiot siitä, että nostavat kansanedustajien palkkioita. Kun kansanedustajien palkkio voitaisiin yhtä hyvin suoraan sitoa indeksiin siinä kun eläkkeet tai kelan etuudetkin ja korotus tulisi automaattisesti ilman mitään juhlallista, kallista ja näennäistä pohdintaa.
Samaa se on kaikissa julkisten palkkaneuvotteluissa ja palkkaharmonisoinneissa. Kaikki istuvat samalla puolella pöytää ja nostavat vuoron perään palkkioitaan. Vain maksajat puuttuvat tilaisuuksista kokonaan ja sen kyllä huomaa. Julkinen on 60 % Suomen BKT:sta. Se on kolme kertaa yli maksimin.
Jaa. No, Unkarin tuore pääministeri Péter Magyar päätti jokunen päivä sitten, että kansanedustajien ja ministerien (ml. pääministeri) palkkioita leikataan rajusti. Mutta Orpoa ja Magyaria nyt ei voi edes pistää samalle viivalle. Täällä vain poliitikot selittävät, että asialle ei voi mitään, palkkiotoimikunta päättää. Pääministerillä on eniten suhteellista valtaa tässäkin maassa. Orpo pystyy tekemään asialle jotain, jos hän vain haluaa, mutta ilmeisesti hän ei tahdo.
Voi v, entäs tavan duunarit????? Edes asiantuntijoille ei makseta yli kolmea tonnia palkkaa, ei ainakaan itä-suomessa.
Suomi kaatuu näiden "virkamiesten" ahneuteen ijunttiuteen. Myös kansa itse voisi katsoa peiliin. Suomessa on matalin koulutustaso ja suurin työttömyys EU:ssa silti huudetaan, "mihin sitä ruotsinkieltä tarvitsee". Lähes jokaisessa työpaikkailmoituksessa lukee "ruotsinkieli katsotaan eduksi". Se on Suomessa kuumempaa valuuttaa kuin koulutus. Myös siitä maksetaan kielilisää. Lisäksi pärjäät sillä muissa Pohjoismaissa ja työllistyisit heti. Suomi on hyvin harvinainen ja pieni kieli. Sen osaaminen ei ole plussaa talouden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä IS juttu on vuodelta 2025!
Meinaatko ettei ole ajankohtainen ,kun kerran se on laissa määrätty.Eli mitään ei voi sille ,että palkkioita pitää korottaa..😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on jo vaikea lukea ,kun lapsiperheillä, yksinäisillä ja työttömillä on todella vaikeat olot.
Työttömiltä voidaan leikata samaan aikaan kun kansanedustajien palkkiot kasvaa suunnilleen saman verran millä työttömän pitää elää kuukausi.
Ei työtön saa noin paljoa kuukaudessa.
Jos korotus on 500 euroa niin se on summa millä työttömän pitää pärjätä kuukausi. Pikkusen tuntuu epäreilulta kun "kansan" edustaja saa saman verran lisää liksaa.
596€ yleistuki ja siitä pois laskut ja vuokran omaosuus. Pakollisten menojen jälkeen siis lähempänä 400€ käyttörahat.
Niinpä. Se on ihan täyttä valehtelua että työttömälle jää käyttöön 590 euroa. Kelan mukaan ei ole olemassa sellaista summaa joka työttömälle pitää jäädä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No, Unkarin tuore pääministeri Péter Magyar päätti jokunen päivä sitten, että kansanedustajien ja ministerien (ml. pääministeri) palkkioita leikataan rajusti. Mutta Orpoa ja Magyaria nyt ei voi edes pistää samalle viivalle. Täällä vain poliitikot selittävät, että asialle ei voi mitään, palkkiotoimikunta päättää. Pääministerillä on eniten suhteellista valtaa tässäkin maassa. Orpo pystyy tekemään asialle jotain, jos hän vain haluaa, mutta ilmeisesti hän ei tahdo.
Kun on se kuuluisa oma lehmä ojassa.
Luulisi edes Riikka Purraa kiinnostavan, hän kun on sentään valtiovarainministeri.
Vierailija kirjoitti:
kansanedustajat ovat muuten vaan jääneet kehityksestä.
Kyllä, älyllisestä.
ASETU ITSE EHDOLLE
Ala kansanedustajaksi, sehän on helppoa. Ponnista vauvapalstalta, tänne kirjoittamallahan on jo aika pätevä. Pärjäisit varmaan suorassa lähetyksessäkin hyvin.
Sitten pääset hyville palkoille.
Mikähän siinä on, että mua ei kaivele yhtään, jos joku saa enemmän. Olen pienillä tuloilla elävä.
Vierailija kirjoitti:
ASETU ITSE EHDOLLE
Ala kansanedustajaksi, sehän on helppoa. Ponnista vauvapalstalta, tänne kirjoittamallahan on jo aika pätevä. Pärjäisit varmaan suorassa lähetyksessäkin hyvin.
Sitten pääset hyville palkoille.
Jos saisi olla anonyymi edustaja niin sitten. Asiat kiinnostaa mutta se julkisuus on mulle vastenmielinen ajatus. Ainakin naamari pitäisi saada olla että ei jäisi naama mieleen.
M.55
sorki merkein tervehtimistä kameroiden katveessa turpaan.
hys hys valtion kuntien "virka" naisista 70% kännissä tai jauhoissa maan tapa . kepu demarit tarjoo jauhot vasemmisto viinat.
596€ yleistuki ja siitä pois laskut ja vuokran omaosuus. Pakollisten menojen jälkeen siis lähempänä 400€ käyttörahat.