Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei palata 1950-luvulle?

Vierailija
07.06.2026 |

Ajettaisiin jenkkiraudoilla, syötäisiin hampurilaisia ja muutenkin kaikki olisi kuin Onnenpäivissä.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli vielä heinälatoja ja heinätöitä.  Maisemassa näkyi heinäseipäitä.

nykyään näkyy paaleja ja maatalouden tuottavuus on noussut huimasti

Vierailija
82/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluamme palata keskiajalle..

Kohta ei osata edes lukea....

Kivikausi kutsuu. Supervallan tekee rauniokaupunkeja ilman joutavia nykyajan, 50-luvun, saati keskiajan kotkotuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän päin leivottiin hiivaleipää?

Meillä Hämeessä pääasiassa ruisleipää, joskus jouluna ehkä limppua. Kymmeniä vuosia äitini, sisaruksensa ja edeltävät polvet.

84/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://thl.fi/nakemyksemme/korkeasta-rokotuskattavuudesta-on-pidettava…-

1950-luvulla kuoltiin ja vammauduttiin taudeista, jotka nykyään estetään rokotuksin. Kaduilla näki polion vammmauttamia ja sairaaloissa oli rautakeuhkoissa vuosilymmenien ajan niitä, joilta poliohalvaus vei hengityskyvyn.

M60+

Vierailija
85/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska menneeseen ei voi muutenkaan palata ja koska 1950-luvulla ei ole tarjottavanaan mitään sellaista, että se voittaisi nykyajan. Yksittäiset hyvät puolet eivät riitä korvaamaan kokonaisuutta.

Elvis riittää!

Vierailija
86/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut älyluureja eikä tekoälyä. Hyi mitä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/89 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin leivottiin hiivaleipää?

Meillä Hämeessä pääasiassa ruisleipää, joskus jouluna ehkä limppua. Kymmeniä vuosia äitini, sisaruksensa ja edeltävät polvet.

Päijät-hämeen  itäisessä osassa.  Kotitorppa surkeimmasta päästä mutta lauantaisin äiti leipoi pullaa ja muutaman hiivaleivän. Senjälkeen uuniruokia uuniin.  Uunimuuriahan piti lämmittää lämmityksen takia. Ruisleivän leipomispäivät oli arkipäivinä erikseen.taikina oli iso ja reikäleivät ripustettiin orteen siihen uunin lähelle katon rajaan.

Vilja oli itse viljeltyä. Säilytettiin laareissa jyvinä , pienemmissä erissä käytettiin myllyssä jauhotettavana koska jauho säilyy huonommin.

Hevosella reilun kymmenen kilometrin päässä myllyllä.

Vierailija
88/89 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli vielä heinälatoja ja heinätöitä.  Maisemassa näkyi heinäseipäitä.

Niissä ei ollut mitään romanttista sen ajan ihmisille. Heinätyöt oli erittäin raskaita. Kokeile vaikka mennä kesäisenä hellepäivänä niittämään viikatteella monen hehtaarin heinäpeltoa. Siinä saa hikeä virrata melkoisesti ennen kuin heinät on seipäällä.

Yksi lehmä syö pari kottikärryllistä heinää joka ikinen päivä. Siitä voit ruveta laskemaan miten valtavia määriä sitä heinää tarvitaan vuoden tarpeeseen. Jos on navetassa vaikka kymmenen lehmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vielä heinälatoja ja heinätöitä.  Maisemassa näkyi heinäseipäitä.

nykyään näkyy paaleja ja maatalouden tuottavuus on noussut huimasti

Tuottavuus on noussut kaikilla aloilla huomattavasti, mutta vain työnantajat ja yritysten omistajat ovat hyötyneet siitä, varsinaiset työntekijät on jätetty kokonaan ilman tuottavuushyödystä, palkat ovat vain enintään polkeneet paikallaan ostovoimaltaan jo vuosikymmenien ajan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi