Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos aloittaa Ozempicin laihdutukseen, niin pitääkö sitä käyttää loppuelämä ettei lihoa takaisin?

Vierailija
21.05.2026 |

Mulla on todettu kakkostyypin diabetes joka on hyvin hoidossa tablettihoidolla pienellä lääkityksellä. Se vain, että kauanko tämä tilanne pysyy, jos paino ei putoa ja en saa syömistä kuriin.

Tiedän siis mitä pitäisi tehdä, mutta tulee syötyä liikaa ja väärin. Ei ole motivaatiota. Mietin, että jos Ozempic saisi ruokahalut kuriin ja jäisi herkun paljon vähemmälle. Saisi homman kuriin. 

Leikkausta en halua koska siinä on aina omat riskinsä. Ozempicin kohdalla toivoisin, että toimisi alkusysäyksenä painonpudotukselle ja sen voisi jossaki kohtaa jättää pois, mutta onko toiveajattelua? Tuleeko helposti sitten vain palattua vanhaan ja paino nousee. Ei ole mahdollista opetella lääkkeen avulla syömään oikein ja pysyä siinä vaikka lääkkeen lopettaisi?

Mulla painoa tällä hetkellä n. 120kg ja pituus 168 cm. Olen 46v nainen. Diabeteksen lisäksi on astma, kilpirauhasen vajaatoiminta, korkea verenpaine ja vähän kolesteroliarvoissa häikkää. On myös sydänvika jota ei voi ennalta ehkäistä eikä johdu painosta ja vaatii leikkauksen jossakin kohtaan, mutta siihen voi mennä jopa 20 vuotta. Takana myös kaksi nuorempana sairastettua imukudossyöpää joiden hoidoista johtuu mm. kilpirauhasen vajaatoiminta.

Olen itse yrittänyt, mutta kun ei vain ole sitä motivaatiota. Tiedän tasan tarkkaan miten pitäisi syödä ja liikkua, mutta se motivaatio. Keskivaikea masennus ei auta asiaa. Ei, masennus ei johdu painosta joten ei tarvitse siihen takertua vaan se johtuu elämässä tapahtuneista asioista jotka pitkällä ajalla vain loput vei voimat. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä tuli mieleen, että leikkauksen jälkeen voi tulla ongelmia B12-vitamiinen imeytymisen kanssa. No mulla on diabetekseen Metformin joka vaikuttaa B12-vitamiinen imeytymiseen, joten en haluaisi senkään vuoksi leikkausta. Toki siinä on muitakin syitä.

Ap

Vierailija
2/20 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia vastauksia kiitos.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90%:lla lähtee paino nousemaan lääkkeen lopetuksen myötä. Eli joo, loppuelämän lääkitys kyseessä.

 

HUSin vatsakeskuksessa työskentelevä hormonisairauksien erikoislääkäri Milla Rosengård-Bärlund:

– Lääkettä käyttävistä noin 90 prosentilla paino lähtee nousuun, kun lääke lopetetaan, hän kertoo.

Tämän vuoksi hänen mukaansa lääkehoito on pysyvä, tosin annosta voi pidemmän päälle mahdollisesti pienentää.

– Jos lääke lopetetaan, painonpudotuksen seurauksena parantuneet aineenvaihdunnan häiriöt, kuten maksa-arvot, verensokeri sekä kolesteroli huononevat uudelleen. https://yle.fi/a/74-20139704

Vierailija
4/20 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90%:lla lähtee paino nousemaan lääkkeen lopetuksen myötä. Eli joo, loppuelämän lääkitys kyseessä.

 

HUSin vatsakeskuksessa työskentelevä hormonisairauksien erikoislääkäri Milla Rosengård-Bärlund:

– Lääkettä käyttävistä noin 90 prosentilla paino lähtee nousuun, kun lääke lopetetaan, hän kertoo.

Tämän vuoksi hänen mukaansa lääkehoito on pysyvä, tosin annosta voi pidemmän päälle mahdollisesti pienentää.

– Jos lääke lopetetaan, painonpudotuksen seurauksena parantuneet aineenvaihdunnan häiriöt, kuten maksa-arvot, verensokeri sekä kolesteroli huononevat uudelleen. https://yle.fi/a/74-20139704

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tuota mä juuri pelkään, että lääkettä ei voi lopettaa. En haluaisi käyttää sitä loppuelämän. No pitää katsoa mitä lääkäri sanoo. 

Ap

Vierailija
5/20 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa ruokavalion kuntoon niin voisi olettaa että lääkitystä ei silloin enää tarvita. Mutta se ei liene helppoa, usein paino palautuu myös laihdutusleikkaustenkin jälkeen.

Vierailija
6/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa ruokavalion kuntoon niin voisi olettaa että lääkitystä ei silloin enää tarvita. Mutta se ei liene helppoa, usein paino palautuu myös laihdutusleikkaustenkin jälkeen.

Mutta jos ruokavalion muutokset perustuvat lääkkeen tuomiin muutoksiin kylläisyyden tunteessa ja ne häviävät lääkkeen lopetuksen myötä, niin lienee loogista, että samat ongelmat palaavat, jotka aiemminkin johtivat painon nousuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio , ruokailurytmi ja annoskoot sekä liikuntatottumukset pitää muuttaa pysyvästi sellaisiksi, että paino pysyy kurissa eli mitkään laihdutuslääkkeet eivät ole oikotie onneen vaan painonhallinta vaatii lopun elämää itsekuria ja nöyrtymistä sen edessä ettei voi syödä ja elää kuten on ennen.

Vierailija
8/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita nyt se lääkehoito ja mieti myöhemmin jos olet tervehtynyt sen jatkamista varsinkin jos olet saanut muutettua ruokailutottumuksiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusnäytön perusteella vastaus on valitettavasti se, että semaglutidi ei useimmiten toimi hyvänä "lyhyenä kuurina". Kun lääkitys lopetetaan, paino alkaa monilla nousta takaisin, koska ruokahalua hillitsevä vaikutus poistuu ja lihavuuden biologinen taipumus palaa näkyviin. STEP-tutkimuksissa ja tuoreissa koonneissa suuri osa aiemmin menetetystä painosta tuli takaisin lopetuksen jälkeen. Eli jos lääke toimii sinulla hyvin, sitä kannattaa ajatella enemmän pitkäaikaishoitona kuin alkusysäyksenä. 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun olisi pakko käyttää sitä loppuelämä samalla tavalla. Oikeampi ajatus on, että lihavuus on krooninen, usein uusiutuva sairaus, aivan kuten korkea verenpaine tai tyypin 2 diabeteskin. Joillakin ihmisillä annosta voidaan myöhemmin pienentää, lääkettä vaihtaa tai lopetusta kokeilla hallitusti. Mutta tutkimus ei tue sitä oletusta, että muutaman kuukauden käyttö opettaisi useimmille pysyvästi uuden ruokahalun ja että hyöty säilyisi automaattisesti ilman ylläpitoa. 

Sinun tilanteessasi lääkehoidon harkinta on minusta täysin perusteltua. Paino, tyypin 2 diabetes, verenpaine ja rasva-arvot tekevät siitä lääketieteellisesti järkevän hoitokeskustelun. Lisäksi kuvaat hyvin tyypillistä tilannetta, jossa ongelma ei ole tiedon puute vaan se, että syömisen säätely, mieliteot, jaksaminen ja kuormitus estävät käytännön toteutuksen. Semaglutidi voi juuri tässä auttaa, koska se vaikuttaa nälkään, kylläisyyteen ja himoihin biologisesti. 

Jos päätavoite on laihtuminen, kannattaa lääkärin kanssa puhua myös siitä, käytetäänkö semaglutidia diabeteksen näkökulmasta vai lihavuuden hoitona. Käytännössä Ozempic on diabetesvalmiste ja Wegovy on lihavuusvalmiste, vaikka vaikuttava aine on sama. Tämä voi vaikuttaa sekä annokseen että kustannuksiin. Suomessa Wegovy ei ole peruskorvattava lihavuuden hoidossa, ja diabeteksen puolella korvattavuus riippuu tietyistä ehdoista. 

Haittojen osalta tärkeimmät ovat yleensä pahoinvointi, vatsakipu, ripuli tai ummetus varsinkin alussa. Jos taustalla on silmänpohjamuutoksia, niiden seurannasta pitää sopia. Jos tulee kova, jatkuva ylävatsakipu tai toistuva oksentelu, pitää hakeutua arvioon haimatulehduksen poissulkemiseksi. Metformiinin vuoksi B12-taso kannattaa myös pitää mielessä, mutta se huoli liittyy enemmän metformiiniin ja mahdolliseen lihavuusleikkaukseen kuin semaglutidiin. 

Jos olisit vastaanotolla, sanoisin asian näin: semaglutidi voi olla sinulle oikein hyvä hoitovaihtoehto, mutta sitä ei kannata aloittaa sillä ajatuksella, että otetaan hetki ja sitten kaikki on pysyvästi kunnossa. Parempi tavoite on saada ruokahalu, syömisen hallinta ja paino kääntymään oikeaan suuntaan, helpottaa diabeteksen ja muiden riskitekijöiden kokonaiskuormaa ja rakentaa samalla sellainen arki, joka mahdollistaa myöhemmin joko pitkäaikaisen ylläpitohoidon tai hyvin hallitun lopetuskokeilun. Jos lääke toimii ja siedät sitä, se ei ole epäonnistumista vaan nykytiedon mukaista kroonisen sairauden hoitoa.

T. Huippuasiantuntija joka on tutustunut viimeisimpään tutkimustietoon

Vierailija
10/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vielä tuli mieleen, että leikkauksen jälkeen voi tulla ongelmia B12-vitamiinen imeytymisen kanssa. No mulla on diabetekseen Metformin joka vaikuttaa B12-vitamiinen imeytymiseen, joten en haluaisi senkään vuoksi leikkausta. Toki siinä on muitakin syitä.

Ap

Sen lihavuusleikkauksen jälkeen pitää syödä loppuikä yksi monivitamiini aamulla ja kaksi kalsium+D-tablettia illalla. Lihavuusleikkauksessa kompilikaatioriski on sama kuin sappileikkaukssessa. 

Minut leikattiin 2016 eli vietän tavallaan kymmenennen vuoden juhlavuotta tänä vuonna. Laihduin 50 kiloa. Elän tavallista normaalipainoisten elämää. Paino on pysynyt suhtkoht samana leikkausta seuranneen kahden ensimmäisen vuoden jälkeen. Ne ruokailutapojen muutokset pitää ottaa pysyviksi niin lihavuusleikattuna, lihavuuslääkkeen käyttäjänä kuin perinteisesti laihduttamalla. Lihavuusleikkaus saa aikaan samanlaisia muutoksia kuin GLP-1 lääkkeen käyttö. Moni luulee, että se laihtuminen johtuu pienemmästä mahalaukusta. Toki leikattuun mahalaukkuun sattuu todella paljon, jos siihen yrittää tunkea liikaa täytettä. Toinen ikävä seuraus on närästys. 

Lihavuusleikkauksen jälkeen lihoneilla on monella juomat kompastuskivenä eli juodaan maitoa, mehua, limua tai alkoholia enemmän kuin RTY:n lihavuusleikattujen ruokavalioesite sallii. Niistä tulee kaloreita ja ne eivät aikaansaa kylläisyyttä. Juomat menevät suoraan ohutsuoleen. Katsoin paljon aihetta koskevia videoita YouTubesta ennen leikkausta ja yksi nainen varoitti, että etenkin limut voivat houkutella siinä vaiheessa kun maha alkaa kestää hiilihappoa ja ne lihottavat todella nopeasti. Itse en juonut niitä ennen leikkausta ja oli helppoa videon jälkeen päättää, etten ala juomaan niitä leikkauksen jälkeenkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa ruokavalion kuntoon niin voisi olettaa että lääkitystä ei silloin enää tarvita. Mutta se ei liene helppoa, usein paino palautuu myös laihdutusleikkaustenkin jälkeen.

Suomessa vain 16% leikattujen paino palautui lähtötasolleen viiden vuoden tutkimusaikana. Ei kannata verrata jenkkien tilastoja Suomen tilastoihin. Täällä on todella paljon tiukempi seula kuin jenkeillä.

Vierailija
12/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vielä tuli mieleen, että leikkauksen jälkeen voi tulla ongelmia B12-vitamiinen imeytymisen kanssa. No mulla on diabetekseen Metformin joka vaikuttaa B12-vitamiinen imeytymiseen, joten en haluaisi senkään vuoksi leikkausta. Toki siinä on muitakin syitä.

Ap

Sen lihavuusleikkauksen jälkeen pitää syödä loppuikä yksi monivitamiini aamulla ja kaksi kalsium+D-tablettia illalla. Lihavuusleikkauksessa kompilikaatioriski on sama kuin sappileikkaukssessa. 

Minut leikattiin 2016 eli vietän tavallaan kymmenennen vuoden juhlavuotta tänä vuonna. Laihduin 50 kiloa. Elän tavallista normaalipainoisten elämää. Paino on pysynyt suhtkoht samana leikkausta seuranneen kahden ensimmäisen vuoden jälkeen. Ne ruokailutapojen muutokset pitää ottaa pysyviksi niin lihavuusleikattuna, lihavuuslääkkeen käyttäjänä kuin perinteisesti laihduttamalla. Lihavuusleikkaus saa aikaan samanlaisia muutoksia kuin GLP-1 lääkkeen käyttö. Moni luulee, että se laihtuminen johtuu pienemmästä mahalaukusta. Toki leikattuun mahalaukkuun sattuu todella paljon, jos siihen yrittää tunkea liikaa täytettä. Toinen ikävä seuraus on närästys. 

Lihavuusleikkauksen jälkeen lihoneilla on monella juomat kompastuskivenä eli juodaan maitoa, mehua, limua tai alkoholia enemmän kuin RTY:n lihavuusleikattujen ruokavalioesite sallii. Niistä tulee kaloreita ja ne eivät aikaansaa kylläisyyttä. Juomat menevät suoraan ohutsuoleen. Katsoin paljon aihetta koskevia videoita YouTubesta ennen leikkausta ja yksi nainen varoitti, että etenkin limut voivat houkutella siinä vaiheessa kun maha alkaa kestää hiilihappoa ja ne lihottavat todella nopeasti. Itse en juonut niitä ennen leikkausta ja oli helppoa videon jälkeen päättää, etten ala juomaan niitä leikkauksen jälkeenkään. 

Entiselle työkaverille pitää pistää Coheminia koska ei riittänyt purkista B12-vitamiini. Hänelle siis tehty lihavuusleikkaus. Lisäksi on ollut muitakin ongelmia leikkauksen vuoksi. Jos sulla on ollut helppoa, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin on. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusnäytön perusteella vastaus on valitettavasti se, että semaglutidi ei useimmiten toimi hyvänä "lyhyenä kuurina". Kun lääkitys lopetetaan, paino alkaa monilla nousta takaisin, koska ruokahalua hillitsevä vaikutus poistuu ja lihavuuden biologinen taipumus palaa näkyviin. STEP-tutkimuksissa ja tuoreissa koonneissa suuri osa aiemmin menetetystä painosta tuli takaisin lopetuksen jälkeen. Eli jos lääke toimii sinulla hyvin, sitä kannattaa ajatella enemmän pitkäaikaishoitona kuin alkusysäyksenä. 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun olisi pakko käyttää sitä loppuelämä samalla tavalla. Oikeampi ajatus on, että lihavuus on krooninen, usein uusiutuva sairaus, aivan kuten korkea verenpaine tai tyypin 2 diabeteskin. Joillakin ihmisillä annosta voidaan myöhemmin pienentää, lääkettä vaihtaa tai lopetusta kokeilla hallitusti. Mutta tutkimus ei tue sitä oletusta, että muutaman kuukauden käyttö opettaisi useimmille pysyvästi uuden ruokahalun ja että hyöty säilyisi automaattisesti ilman ylläpitoa. 

Sinun tilanteessasi lääkehoidon harkinta on minusta täysin perusteltua. Paino, tyypin 2 diabetes, verenpaine ja rasva-arvot tekevät siitä lääketieteellisesti järkevän hoitokeskustelun. Lisäksi kuvaat hyvin tyypillistä tilannetta, jossa ongelma ei ole tiedon puute vaan se, että syömisen säätely, mieliteot, jaksaminen ja kuormitus estävät käytännön toteutuksen. Semaglutidi voi juuri tässä auttaa, koska se vaikuttaa nälkään, kylläisyyteen ja himoihin biologisesti. 

Jos päätavoite on laihtuminen, kannattaa lääkärin kanssa puhua myös siitä, käytetäänkö semaglutidia diabeteksen näkökulmasta vai lihavuuden hoitona. Käytännössä Ozempic on diabetesvalmiste ja Wegovy on lihavuusvalmiste, vaikka vaikuttava aine on sama. Tämä voi vaikuttaa sekä annokseen että kustannuksiin. Suomessa Wegovy ei ole peruskorvattava lihavuuden hoidossa, ja diabeteksen puolella korvattavuus riippuu tietyistä ehdoista. 

Haittojen osalta tärkeimmät ovat yleensä pahoinvointi, vatsakipu, ripuli tai ummetus varsinkin alussa. Jos taustalla on silmänpohjamuutoksia, niiden seurannasta pitää sopia. Jos tulee kova, jatkuva ylävatsakipu tai toistuva oksentelu, pitää hakeutua arvioon haimatulehduksen poissulkemiseksi. Metformiinin vuoksi B12-taso kannattaa myös pitää mielessä, mutta se huoli liittyy enemmän metformiiniin ja mahdolliseen lihavuusleikkaukseen kuin semaglutidiin. 

Jos olisit vastaanotolla, sanoisin asian näin: semaglutidi voi olla sinulle oikein hyvä hoitovaihtoehto, mutta sitä ei kannata aloittaa sillä ajatuksella, että otetaan hetki ja sitten kaikki on pysyvästi kunnossa. Parempi tavoite on saada ruokahalu, syömisen hallinta ja paino kääntymään oikeaan suuntaan, helpottaa diabeteksen ja muiden riskitekijöiden kokonaiskuormaa ja rakentaa samalla sellainen arki, joka mahdollistaa myöhemmin joko pitkäaikaisen ylläpitohoidon tai hyvin hallitun lopetuskokeilun. Jos lääke toimii ja siedät sitä, se ei ole epäonnistumista vaan nykytiedon mukaista kroonisen sairauden hoitoa.

T. Huippuasiantuntija joka on tutustunut viimeisimpään tutkimustietoon

Niin mä en kyllä kirjoittanut, että käyttäisin sitä vain hetken. Mä en vain haluaisi käyttää sitä loppuelämääni.

Ap

Vierailija
14/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän. Sillä siitä ylipainosta pääsee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallisia vastauksia kiitos.

Ap

Luitko että Ocempic tuhoaa hampaat.

Vierailija
16/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö tottuu Ozempiciin. Sinun pitää käyttää hyväksi Ozempicin tuoma aikaikkuna, jolloin muutat elintavasi pysyvästi. Kun Ozempicin teho heikkenee, niin uusien elintapojen avulla ylläpidät hoikempaa kehoa.

Vierailija
17/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallisia vastauksia kiitos.

Ap

Luitko että Ocempic tuhoaa hampaat.

Eikö se ollut niin, että jos oksentaa paljon ja on närästystä niin hampaat kärsii. Ei suoraan siis se lääkeaine vaikuta hampaisiin. 

Vierailija
18/20 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vielä tuli mieleen, että leikkauksen jälkeen voi tulla ongelmia B12-vitamiinen imeytymisen kanssa. No mulla on diabetekseen Metformin joka vaikuttaa B12-vitamiinen imeytymiseen, joten en haluaisi senkään vuoksi leikkausta. Toki siinä on muitakin syitä.

Ap

Sen lihavuusleikkauksen jälkeen pitää syödä loppuikä yksi monivitamiini aamulla ja kaksi kalsium+D-tablettia illalla. Lihavuusleikkauksessa kompilikaatioriski on sama kuin sappileikkaukssessa. 

Minut leikattiin 2016 eli vietän tavallaan kymmenennen vuoden juhlavuotta tänä vuonna. Laihduin 50 kiloa. Elän tavallista normaalipainoisten elämää. Paino on pysynyt suhtkoht samana leikkausta seuranneen kahden ensimmäisen vuoden jälkeen. Ne ruokailutapojen muutokset pitää ottaa pysyviksi niin lihavuusleikattuna, lihavuuslääkkeen käyttäjänä kuin perinteisesti laihduttamalla. Lihavuusleikkaus saa aikaan samanlaisia muutoksia kuin GLP-1 lääkkeen käyttö. Moni luulee, että se laihtuminen johtuu pienemmästä mahalaukusta. Toki leikattuun mahalaukkuun sattuu todella paljon, jos siihen yrittää tunkea liikaa täytettä. Toinen ikävä seuraus on närästys. 

Lihavuusleikkauksen jälkeen lihoneilla on monella juomat kompastuskivenä eli juodaan maitoa, mehua, limua tai alkoholia enemmän kuin RTY:n lihavuusleikattujen ruokavalioesite sallii. Niistä tulee kaloreita ja ne eivät aikaansaa kylläisyyttä. Juomat menevät suoraan ohutsuoleen. Katsoin paljon aihetta koskevia videoita YouTubesta ennen leikkausta ja yksi nainen varoitti, että etenkin limut voivat houkutella siinä vaiheessa kun maha alkaa kestää hiilihappoa ja ne lihottavat todella nopeasti. Itse en juonut niitä ennen leikkausta ja oli helppoa videon jälkeen päättää, etten ala juomaan niitä leikkauksen jälkeenkään. 

Entiselle työkaverille pitää pistää Coheminia koska ei riittänyt purkista B12-vitamiini. Hänelle siis tehty lihavuusleikkaus. Lisäksi on ollut muitakin ongelmia leikkauksen vuoksi. Jos sulla on ollut helppoa, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin on. 

Ap

Hänellä on mitä todennäköisimmin sisäisen tekijän puutos riippumatta siitä, olisiko lihavuusleikkausta tehty. Useimmilla B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee muutenkin kun ikää karttuu lisää. 

Vierailija
19/20 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vielä tuli mieleen, että leikkauksen jälkeen voi tulla ongelmia B12-vitamiinen imeytymisen kanssa. No mulla on diabetekseen Metformin joka vaikuttaa B12-vitamiinen imeytymiseen, joten en haluaisi senkään vuoksi leikkausta. Toki siinä on muitakin syitä.

Ap

Sen lihavuusleikkauksen jälkeen pitää syödä loppuikä yksi monivitamiini aamulla ja kaksi kalsium+D-tablettia illalla. Lihavuusleikkauksessa kompilikaatioriski on sama kuin sappileikkaukssessa. 

Minut leikattiin 2016 eli vietän tavallaan kymmenennen vuoden juhlavuotta tänä vuonna. Laihduin 50 kiloa. Elän tavallista normaalipainoisten elämää. Paino on pysynyt suhtkoht samana leikkausta seuranneen kahden ensimmäisen vuoden jälkeen. Ne ruokailutapojen muutokset pitää ottaa pysyviksi niin lihavuusleikattuna, lihavuuslääkkeen käyttäjänä kuin perinteisesti laihduttamalla. Lihavuusleikkaus saa aikaan samanlaisia muutoksia kuin GLP-1 lääkkeen käyttö. Moni luulee, että se laihtuminen johtuu pienemmästä mahalaukusta. Toki leikattuun mahalaukkuun sattuu todella paljon, jos siihen yrittää tunkea liikaa täytettä. Toinen ikävä seuraus on närästys. 

Lihavuusleikkauksen jälkeen lihoneilla on monella juomat kompastuskivenä eli juodaan maitoa, mehua, limua tai alkoholia enemmän kuin RTY:n lihavuusleikattujen ruokavalioesite sallii. Niistä tulee kaloreita ja ne eivät aikaansaa kylläisyyttä. Juomat menevät suoraan ohutsuoleen. Katsoin paljon aihetta koskevia videoita YouTubesta ennen leikkausta ja yksi nainen varoitti, että etenkin limut voivat houkutella siinä vaiheessa kun maha alkaa kestää hiilihappoa ja ne lihottavat todella nopeasti. Itse en juonut niitä ennen leikkausta ja oli helppoa videon jälkeen päättää, etten ala juomaan niitä leikkauksen jälkeenkään. 

Entiselle työkaverille pitää pistää Coheminia koska ei riittänyt purkista B12-vitamiini. Hänelle siis tehty lihavuusleikkaus. Lisäksi on ollut muitakin ongelmia leikkauksen vuoksi. Jos sulla on ollut helppoa, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin on. 

Ap

Hänellä on mitä todennäköisimmin sisäisen tekijän puutos riippumatta siitä, olisiko lihavuusleikkausta tehty. Useimmilla B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee muutenkin kun ikää karttuu lisää. 

Hienosti sivuutit sen tosiasian, että kyseisellä ihmiselle on tullut myös muita ongelmia leikkauksen vuoksi. Eikä ole ainoa jolla tiedän olevan ongelmia. Edelleenkään se, että sulla on asiat menneet hyvin ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin menee. On suolisto-ongelmia, kipuja, ei voi enää syödä jotakin tiettyä ruoka-ainetta jne. Lihavuusleikkaus on riski kuten jokainen leikkaus eikä todellakaan ole mikään pikkujuttu. Siksi en todellakaan ole ensimmäisenä siihen hankkiutumassa. 

B12-vitamiinin imeytymisen kanssa tulee ongelmia enemmän vanhemmalla ikää. Entinen työkaverini 40-vuotiaana ei vielä ikänsä puolesta kuulunut riskiryhmään.

Ap

Vierailija
20/20 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin nyt yhden ihmisen kanssa jolla on Ozempic ja hän suositteli sitä omien kokemustensa perusteella. Hänellä ei ole tullut haittavaikutuksia, mutta tämähän on yksilökohtaista.

Ap