Tippi, annatko?
Minun mielestäni vaan suomalaiseen ravintola kulttuurin ei kuulu se että maksu pääte ensimmäisenä kysyy/pyytää tippiä ja siinä tarjoilija silmät kiiluen tapittaa että ilkeätkö olla maksamatta tippiä. Siinä vaiheessa on vähän noloa olla antamatta ja vaikka ei haluaisi ( koska ravintola ruoka muutenkin on jo aika kallista ) niin olen aina antanut. Ja jälkeen päin se suoraan sanoen vituttaa. Nyt kun tiedän etukäteen paikkoja jossa pyydetään teippiä niin jätän menemättä. Saatan tarjoilija sentään melko hyvää palkkaa jo työstään !
Kommentit (59)
Viimeisellä ravintola käynnillä, annoin 2e käteisenä meille tarjoilleelle tytölle, oli kiva kun esitteli ennen ruokailua georgialaisesta ruokakulttuurista. Ruoka oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.
Kyllä on, ravintoloissa missä tarjoilija tuo päätteen pöytään voi itse naputella tipin määrän.
En anna Suomessa tippiä, mutta jos tippiä annetaan, se annetaan käteisenä että se myös päätyy tuolle ko. tarjoilijalle eikä poliitikkojen tilille.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.
Onhan. Minä en anna tippiä. En missään tilanteessa.
En antaisi tippiä, jos tulisi sitä kerjäävä maksupääte vastaan. Jos siihen kulttuuriin lähdetään, saavat työnantajat syyn laskea, tarjoilijoiden palkkoja samaan aikaan, kun annosten hinta pysyy samana kuin nyt tai nousee.
En. Suomalaisissa työpaikoissa kuuluu maksaa palkkaa ja palvelut on hinnoiteltu sen mukaan, että ei tipata.
Joka paikassa ahnehditaan eli en käy niin sillä siitä pääsee.
En anna tippiä. Se ei edes ole yleisesti kansainvälinen tapa.
Maksan käteisellä ja annan tippiä silloin, kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.
Kyllä on, ravintoloissa missä tarjoilija tuo päätteen pöytään voi itse naputella tipin määrän.
En anna Suomessa tippiä, mutta jos tippiä annetaan, se annetaan käteisenä että se myös päätyy tuolle ko. tarjoilijalle eikä poliitikkojen tilille.
Masiinalla en minäkään tippia anna. Vain käteisellä, jos päätän antaa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Henkilökunta saa palkkansa työnantajaltaan.
Tämä! Ulkomailla kuuluu tipata, ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisellä ravintola käynnillä, annoin 2e käteisenä meille tarjoilleelle tytölle, oli kiva kun esitteli ennen ruokailua georgialaisesta ruokakulttuurista. Ruoka oli hyvää.
Kyllä se mainonta kuuluu siihen palveluun josta tarjoilijalle Suomessa maksetaan sopimuksen mukainen palkka.
Täytyy olla aikamoinen nössö jos ei kehtaa olla antamatta tippiä.
Illallisilla kyllä. Harvemmin lounailla.
Maksan vain ruoasta. Palkanmaksu kuuluu firmalle. Ihme rutinaa lehdessä oli työntekijöillä asiakkaista jotka eivät anna tippiä. Vaihtakoot alaa jos palkka on liian pieni.
En, vaikka olisi hyvää palvelua. En minäkään saa tippiä, vaikka kaikille asiakkaille on minun työsuoritteen jälkeen puhdas vessa ja riittävästi paperia. En saa aina edes hymyä, vaikka työhuone on minun jälkeen pölytön ja näppäimistössä ei ole rasvaisia sormen jälkiä.
Niin Jenkeissä kuin Kanadassakin annetaan tippiä, koska se on osa tarjoilijoiden palkkaa. Toi on todellä ärsyttävä systeemi. Tilaat baarissa juotavaa, niin joka kerta maksat tippiä, joka on 10-15% tuotteen hinnasta. Toinen on erilaiset palvelumaksut siivouksesta jne. esim. hotellissa. Näitä ei tietenkään missään hotelliesitteissä mainita, vaan esim. lähtiessä 1000 taalaa onkin 1200 taalaa tai enemmän.
Suomessa on tes, jonka perusteella työntekijöille maksestaa palkkaa tehdystä työstä.
Niin, ja ne maksupäätteellä tapahtuvat tipit. Ne eivät suoraan mene sinua palvelleelle tarjoilijalle, vaan jonnekin yhteiskassaan tms.