Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tippi, annatko?

Vierailija
10.05.2026 |

Minun mielestäni vaan suomalaiseen ravintola kulttuurin ei kuulu se että maksu pääte ensimmäisenä kysyy/pyytää tippiä ja siinä tarjoilija silmät kiiluen tapittaa että ilkeätkö olla maksamatta tippiä. Siinä vaiheessa on vähän noloa olla antamatta ja vaikka ei haluaisi ( koska ravintola ruoka muutenkin on jo aika kallista ) niin olen aina antanut. Ja jälkeen päin se suoraan sanoen vituttaa. Nyt kun tiedän etukäteen paikkoja jossa pyydetään teippiä niin jätän menemättä. Saatan tarjoilija sentään melko hyvää palkkaa jo työstään !

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Jenkeissä kuin Kanadassakin annetaan tippiä, koska se on osa tarjoilijoiden palkkaa. Toi on todellä ärsyttävä systeemi. Tilaat baarissa juotavaa, niin joka kerta maksat tippiä, joka on 10-15% tuotteen hinnasta. Toinen on erilaiset palvelumaksut siivouksesta jne. esim. hotellissa. Näitä ei tietenkään missään hotelliesitteissä mainita, vaan esim. lähtiessä 1000 taalaa onkin 1200 taalaa tai enemmän. 

 

Suomessa on tes, jonka perusteella työntekijöille maksestaa palkkaa tehdystä työstä. 

 

Niin, ja ne maksupäätteellä tapahtuvat tipit. Ne eivät suoraan mene sinua palvelleelle tarjoilijalle, vaan jonnekin yhteiskassaan tms. 

Vierailija
42/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisellä ravintola käynnillä, annoin 2e käteisenä meille tarjoilleelle tytölle, oli kiva kun esitteli ennen ruokailua georgialaisesta ruokakulttuurista. Ruoka oli hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.

Kyllä on, ravintoloissa missä tarjoilija tuo päätteen pöytään voi itse naputella tipin määrän.

En anna Suomessa tippiä, mutta jos tippiä annetaan, se annetaan käteisenä että se myös päätyy tuolle ko. tarjoilijalle eikä poliitikkojen tilille.

Vierailija
44/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippi alentaa palkkoja.

Vierailija
45/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.

Onhan. Minä en anna tippiä. En missään tilanteessa. 

Vierailija
46/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi tippiä, jos tulisi sitä kerjäävä maksupääte vastaan. Jos siihen kulttuuriin lähdetään, saavat työnantajat syyn laskea, tarjoilijoiden palkkoja samaan aikaan, kun annosten hinta pysyy samana kuin nyt tai nousee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Suomalaisissa työpaikoissa kuuluu maksaa palkkaa ja palvelut on hinnoiteltu sen mukaan, että ei tipata.

Vierailija
48/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna.

t. Tippi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa ahnehditaan eli en käy niin sillä siitä pääsee. 

Vierailija
50/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna tippiä. Se ei edes ole yleisesti kansainvälinen tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan käteisellä ja annan tippiä silloin, kun siltä tuntuu.

Vierailija
52/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.

Kyllä on, ravintoloissa missä tarjoilija tuo päätteen pöytään voi itse naputella tipin määrän.

En anna Suomessa tippiä, mutta jos tippiä annetaan, se annetaan käteisenä että se myös päätyy tuolle ko. tarjoilijalle eikä poliitikkojen tilille.

Masiinalla en minäkään tippia anna. Vain käteisellä, jos päätän antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Henkilökunta saa palkkansa työnantajaltaan.

Tämä! Ulkomailla kuuluu tipata, ei Suomessa.

Vierailija
54/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisellä ravintola käynnillä, annoin 2e käteisenä meille tarjoilleelle tytölle, oli kiva kun esitteli ennen ruokailua georgialaisesta ruokakulttuurista. Ruoka oli hyvää.

Kyllä se mainonta kuuluu siihen palveluun josta tarjoilijalle Suomessa maksetaan sopimuksen mukainen palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla aikamoinen nössö jos ei kehtaa olla antamatta tippiä.

Vierailija
56/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illallisilla kyllä.  Harvemmin lounailla.  

Vierailija
57/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vain ruoasta. Palkanmaksu kuuluu firmalle. Ihme rutinaa lehdessä oli työntekijöillä asiakkaista jotka eivät anna tippiä. Vaihtakoot alaa jos palkka on liian pieni. 

Vierailija
58/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa en anna tippiä.

Vierailija
59/59 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaikka olisi hyvää palvelua. En minäkään saa tippiä, vaikka kaikille asiakkaille on minun työsuoritteen jälkeen puhdas vessa ja riittävästi paperia. En saa aina edes hymyä, vaikka työhuone on minun jälkeen pölytön ja näppäimistössä ei ole rasvaisia sormen jälkiä.