Tippi, annatko?
Minun mielestäni vaan suomalaiseen ravintola kulttuurin ei kuulu se että maksu pääte ensimmäisenä kysyy/pyytää tippiä ja siinä tarjoilija silmät kiiluen tapittaa että ilkeätkö olla maksamatta tippiä. Siinä vaiheessa on vähän noloa olla antamatta ja vaikka ei haluaisi ( koska ravintola ruoka muutenkin on jo aika kallista ) niin olen aina antanut. Ja jälkeen päin se suoraan sanoen vituttaa. Nyt kun tiedän etukäteen paikkoja jossa pyydetään teippiä niin jätän menemättä. Saatan tarjoilija sentään melko hyvää palkkaa jo työstään !
Kommentit (40)
Annan tippiä, mutta en tällä hallituskaudella ole vielä käynyt ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee suosittua ravintoloita joissa maksetaan kassalle. Siinä ei tippejä kerjäillä.
Helsingin torni hotellin baaritiskillä baarimikko opetti miten maksupäätteellä annetaan tippiä, ennen kuin oli edes alkanut tilaamaani olutta laskemaan. Eli käytännössä piti tipata palvelusta, jota en ole vielä edes saanut.
en. se tippi on niissä hinnoissa ja maksetaan palkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee suosittua ravintoloita joissa maksetaan kassalle. Siinä ei tippejä kerjäillä.
Helsingin torni hotellin baaritiskillä baarimikko opetti miten maksupäätteellä annetaan tippiä, ennen kuin oli edes alkanut tilaamaani olutta laskemaan. Eli käytännössä piti tipata palvelusta, jota en ole vielä edes saanut.
Miten niin käytännössä piti? Eikö siinä maksupäätteessä muka ollut vaihtoehtoa olla antamatta?
Käyn harvoin ravintolassa, annan juomarahan.
Hotelleissa jätän juomarahan siivoojalle, myös Suomessa.
Arvostan heidän työtään.
Muinaisaikainen jäänne joka on ajan myötä hiipunut.
Vierailija kirjoitti:
Käyn harvoin ravintolassa, annan juomarahan.
Hotelleissa jätän juomarahan siivoojalle, myös Suomessa.
Arvostan heidän työtään.
Tippaatko myös kaupan kassaa, taksi/bussi/ratikkakuskia, roskakuskia, putki/sähkömiestä, kirjastotätiä? Vai etkö arvosta heidän työtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo maksupäätetippi on muutenkin syvältä ja poikittain:
- tarjoilija kyttää täppäätkö 20% vai 5%
- kukaan ei takaa meneekö tuo henkilökunnalle vai omistajalle
- diskreetti tippaaminen ei ole mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on siinä se ei tippiä vaihtoehtokin?
Jo Wolt-tilauksen kotiintuonnin tippailutta jättäminen harmittaa, mutta en anna missään tilanteessa enää mitään Suomessa, ennen annoin taksikuskeille, nyt kortilla maksaen en toki enää.
Mites tuo sitten käytännössä kohdistetaan jos ruoka on ollut hyvää ja haluaa tipata kokkia tai jos se tarjottimen kantaminen päytään on sujunut jotenkin yli odotusten ja haluaa tipata sitä tarjoilijaa? annatte parikymmpisen et vie tuo kokille/ annatte sen ja sanotte että tuo on sitten sulle?
Juuri olin lomalla Espanjassa eikä siellä maksupääte kerjännyt tippiä. Vaikutti itsestään selvältä että tippiä ei ainakaan turistipaikoissa enää odoteta. Taitaa olla Usan lisäksi vain Suomi missä tippiä kerjätään nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö pitäisi antaa tippiä tyypeille jotka ei osaa edes palvella Suomessa suomen kielellä?
LOL
Jos samassa ravintolassa suomea puhuva saisi tippiä mutta ummikko ei niin olen 100% varma että kielikurssi alkaisi kiinnostaa.
Suomessa tippi on laskettu valmiiksi mukaan loppulaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö pitäisi antaa tippiä tyypeille jotka ei osaa edes palvella Suomessa suomen kielellä?
LOL
Jos samassa ravintolassa suomea puhuva saisi tippiä mutta ummikko ei niin olen 100% varma että kielikurssi alkaisi kiinnostaa.
Eiköhän siitä lähinnä seuraisi rasismisyyte tippaajalle.
Joskus. Mutta jätän sen käteisenä pöytään.
En anna tippiä Suomessa enkä koe siitä huonoa omaatuntoa. Osaan itse päättää annanko tippiä vai en ja olen samaa mieltä siitä, että Suomeen se ei kuulu. N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Eiköhän siitä lähinnä seuraisi rasismisyyte tippaajalle.
Only in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on siinä se ei tippiä vaihtoehtokin?
Ja saat pahan mulkaisun tarjoilijalta?
Tippaus ei kuulu Suomeen!