Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1589)

Vierailija
1581/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Varmaankin suomalaisten db kurssilla.

Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.

 

Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.

 

No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.

Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.

Mulla ei ole diabetesta, mutta hiilareita syön 70-80 g päivässä. Suuremmalla määrällä lihon=verensokeri ja insuliinitasot nousevat liikaa. Se näkyy myös triglyissä. Mulla arvo on tuon tason hiilareilla 0,76 mmol/l. Se tarkoittaa, että mulla ei ole insuliiniresistenssiä.

Vierailija
1582/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Varmaankin suomalaisten db kurssilla.

Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.

 

Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.

 

No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.

Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.

Mulla ei ole diabetesta, mutta hiilareita syön 70-80 g päivässä. Suuremmalla määrällä lihon=verensokeri ja insuliinitasot nousevat liikaa. Se näkyy myös triglyissä. Mulla arvo on tuon tason hiilareilla 0,76 mmol/l. Se tarkoittaa, että mulla ei ole insuliiniresistenssiä.

Hyvä hiilarimäärä sulla on.  Mikä se on prosenteissa energiamäärissä sulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypin 2 diabetes voi parantua kun syö vähemmän. Aika harva vaan tarttuu haasteeseen ja jatkaa virtahevon lailla syömistä. 

Voi parantua alkuvaiheessa, jos loppu iän pysyy normaalissa painossa ja liikkuu paljon,mutta kun tauti on kestänyt jo yli 5 vuotta, niin tuskin parantuu. 

Vierailija
1584/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypin 2 diabetes voi parantua kun syö vähemmän. Aika harva vaan tarttuu haasteeseen ja jatkaa virtahevon lailla syömistä. 

Voi parantua alkuvaiheessa, jos loppu iän pysyy normaalissa painossa ja liikkuu paljon,mutta kun tauti on kestänyt jo yli 5 vuotta, niin tuskin parantuu. 

2tyypin diabetes ei ole painosta riippuvainen. Ei se laihduttamalla parane.

Vierailija
1585/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Varmaankin suomalaisten db kurssilla.

Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.

 

Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.

 

No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.

Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.

Mulla ei ole diabetesta, mutta hiilareita syön 70-80 g päivässä. Suuremmalla määrällä lihon=verensokeri ja insuliinitasot nousevat liikaa. Se näkyy myös triglyissä. Mulla arvo on tuon tason hiilareilla 0,76 mmol/l. Se tarkoittaa, että mulla ei ole insuliiniresistenssiä.

Onhan se siellä taustalla piilossa. Voit syödä vain vähän hiilihydraatteja sen takia.

Vierailija
1586/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypin 2 diabetes voi parantua kun syö vähemmän. Aika harva vaan tarttuu haasteeseen ja jatkaa virtahevon lailla syömistä. 

En mä ainakaan voi syödä enää vähemmän. Olen tosi hoikka, ja syön niin vähän, että ei siitä enää voi vähentää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1587/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypin 2 diabetes voi parantua kun syö vähemmän. Aika harva vaan tarttuu haasteeseen ja jatkaa virtahevon lailla syömistä. 

En mä ainakaan voi syödä enää vähemmän. Olen tosi hoikka, ja syön niin vähän, että ei siitä enää voi vähentää. 

Vähentämisellä ei ole merkitystä. Vain ruuan SISÄLTÖ merkkaa.

Vierailija
1588/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

"Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä."

Tämä ei ole totta. Plakki voi muodostua terveeseen ja vahingoittumattomaan suoneen, tämä on osoitettu. Plakin muodostuminen on kyllä itsessään tulehdusprosessi, mutta se ei käynnisty välttämättä alla olevasta tulehduksesta (suonessa, kehossa). Kun on korkea LDL ja riittävästi aikaa, niin on todennäköistä että yksi noista pienistä partikkeleista luiskahtaa suonen seinämään, jossa se käynnistää tulehduksen ja alkaa muodostaa plakkia. Syynä on LDL:n rakenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1589/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

"Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä."

Tämä ei ole totta. Plakki voi muodostua terveeseen ja vahingoittumattomaan suoneen, tämä on osoitettu. Plakin muodostuminen on kyllä itsessään tulehdusprosessi, mutta se ei käynnisty välttämättä alla olevasta tulehduksesta (suonessa, kehossa). Kun on korkea LDL ja riittävästi aikaa, niin on todennäköistä että yksi noista pienistä partikkeleista luiskahtaa suonen seinämään, jossa se käynnistää tulehduksen ja alkaa muodostaa plakkia. Syynä on LDL:n rakenne.

Älä jaksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä