7 v poikaa uhkaa jälki-istunto, jos jättää koulussa vielä suihkussa käynnin väliin
Mun poika ei oikein innostu liikuntatuntien jälkeisestä suihkussakäynnistä. Ollaan yritetty käskeä ja kannustaa kotona siihen. Välillä menee, mutta nyt taas ei ollut mennyt. Opettaja uhkasi seuraavaksi jättää jälki-istuntoon, jos ei mene suihkuun ensi kerralla.
Millä siis saada poika käymään suihkussa? Me kerätään jo rasteja kaikista tärkeiden asioiden tekemisestä ja tämä on yksi niistä.
Kommentit (32)
kyseessä on tokaluokkalainen (8-v). Liikkatunnin jälkeen pitäisi mennä suihkuun, mutta poika jättää sen usein väliin. Mitään uhkailuja en ole vielä kuullut, mutta minusta tuollainen jälki-istuntojuttu voisi olla ihan hyvä rangaistus. Olen itse huomannut, että omalle pojalle on ilmestynyt yhtäkkiä todellinen hälläväliä asenne kaikkeen. Mitään ei uskota eikä totella. Kotonakin on jouduttu tiukentamaan linjaa, niin mielestäni koulussakin voisi.
ehkä se olisi sitten hyvä, että joutuu jälki-istuntoon, jos ei kerta suihkuun mene. Voisi tehota. En ajatellut antaa enää toista rangaistusta kotona. ap
Ymmärrän jos hieltä haisevat teinit käsketään suihkuun, mutta miksi 7v. ei voisi käydä kotona suihkussa.
t. 9 v:n äiti, jonka lapsi (eivätkä tämän luokkakaverit) ei ole vielä kertaakaan käynyt koulussa suihkussa
suihkussa.
Myös lapsilla on oikeus omaan kehoon ja intimiteettiin, tuommoiset pakkosuihkutukset muiden nähden on mielestäni loukkaavia.
pakkoarmeija, pakkotyö...
mitähän näistä nuorista tuleee kun mikään ei saisi olla pakollista. Selviävätköhän työelämässä ikinä?
"Onks pakko, jos ei haluu..."
Muistan et omana kouluaikana vasta yläasteella käytiin suihkussa liikkatunnin jälkeen. Oma lapsi nyt 3.luokalla, eivätkä käy suihkussa.
pienten 1-2 luokkalaisten pitäisi ylipäätään käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen... Viime syksynä opettaja sanoi, että ulkoliikan jälkeen ei tarvitse mennä suihkuun, koska muuten osa tunnista pitää käyttää peseytymiseen ja sisäliikan jälkeen riittää pestä jalat. Minusta ihan toimiva systeemi; kotona kuitenkin lapsi kävi suihkussa illlalla liikkapäivinä.
Nyt toisessa koulussa pitää aina käydä suihkussa vaikka tähän asti on ollut vain ulkoliikuntaa (mm. suunnistusta jossa ei tule edes hiki). Suihkua varten pitää siis riisua ulkovaatteet, sisävaatteet, käydä siuhkussa ja sen jälkeen pukeutua ahtaassa (lattia litimärkä) pukuhuoneessa ja suurin osa pukee ne vain ne samat vaatteet päällensä (lapseni sanoi ettei halua vaihtovaatteita kun ei muillakaan ole). Vaatteita katoaa jatkuvasti, pipot ja sormikkaat ovat hukassa ja opettaja hoputtaa koko ajan. Ei siis mikään kovin kiva tilanne - kaikki tämä vain siksi, että kaikkien pitää käydä suihkussa. Minusta järjenkäyttö ja joustavuus on sallittua myös koulussa. Kolmasluokkalaisilta suihkussa käyminen sujuu jo nopeammin ja ovat omatoimisia; 1-2lk:n liikuntatuntien tarkoitus on mielestä muu kuin opetella käymään suihkussa.
Muistan et omana kouluaikana vasta yläasteella käytiin suihkussa liikkatunnin jälkeen. Oma lapsi nyt 3.luokalla, eivätkä käy suihkussa.
on ihan hyvä. Oppivat tavan jo heti koulun alusta, kuvittelis että se ei sitten teininä ole niin vaikeaa.
Ekaluokkalaisen äiti
pakkoarmeija, pakkotyö...
mitähän näistä nuorista tuleee kun mikään ei saisi olla pakollista. Selviävätköhän työelämässä ikinä?
"Onks pakko, jos ei haluu..."
Muksuopit vaan kehiin.
Muksuoppi on Ben Furmanin kehittämä ratkaisukeskeinen menetelmä lasten ongelmien ratkomiseen. Mutta miten Muksuoppi toimii?
1. Jos lapsella on ongelma, muuta se taidoksi, jonka lapsi voi oppia.
2. Sovi lapsen kanssa, minkä taidon hän opettelee. Keskustele lapsen kanssa siitä, mitä taitoa hänen pitäisi opetella. Lapset tietävät usein, missä on parantamisen varaa.
3. Anna lapsen keksiä taidolleen jokin hauska nimi. Tarvittaessa voit auttaa keksimisessä.
4. Pyydä lasta valitsemaan itselleen voimaeläin tai muu voimaolento, joka auttaa häntä taidon oppimisessa. Anna lapsen myös kertoa miten hänen voimaeläimensä auttaa häntä. Lapsi voi piirtää voimaeläimen tai voitte yhdessä etsiä sen kuvan.
5. Selitä lapselle, mitä hyötyä hänelle ja muille olisi siitä, että lapsi hallitsisi sovitun taidon. Pyydä myös muita kertomaan hyödyistä. Anna lapsen kertoa näkemyksensä niistä.
6. Auta lasta hankkimaan kannustajia, aikuisia ja lapsia. Kannustajat seuraavat lapsen edistymistä, osoittavat ihailua lapsen edistyessä ja kirjoittavat merkintöjä lapsen taitokirjaan.
7. Kerro lapselle, miksi uskot hänen oppivan taidon. Pyydä muitakin kannustajia kertomaan. Pyydä lopuksi lasta kertomaan, miksi hän uskoo oppivansa taidon.
8. Suunnittele lapsen kanssa, miten taidon oppimista juhlistetaan. Jos lapset opettelevat taitoja koulussa tai päiväkodissa, voidaan järjestää yhteinen tilaisuus, johon kutsutaan lasten vanhemmat ja jossa juhlitaan kaikkien lasten oppimista ja edistymistä samalla kertaa.
9. Anna lapsen keksiä jokin leikki tai muu tapa, millä hän voi esittää taitonsa käytännössä. Keskustele lapsen kanssa siitä, kuinka taidon osaava lapsi toimisi. Anna hänen näyttää, mitä taidon osaaminen tarkoittaa. Samalla syntyy käsitys siitä, kuinka lapsi voi harjoitella taitoaan.
10. Auta lasta julkistamaan taitonsa. Voit pyytää lasta kertomaan muille, mitä taitoa hän opettelee, mutta paras tapa on antaa lapsen laittaa seinälle juliste, josta ilmenee hänen nimensä, hänen kannustajansa ja se, mitä taitoa hän harjoittelee. Julisteessa voi olla vaikka voimaeläimen kuva ja luettelo taidon keskeisimmistä hyödyistä. Lisäksi lapsella on hyvä olla vihko tai taitokirja, johon kannustajat voivat tehdä merkintöjä lapsen edistymisestä.
11. Anna lapsen harjoitella taitoaan niin, että lapsi näyttää muille taitonsa samalla kun muut ihailevat hänen osaamistaan. Kehitä lapsen kanssa leikki tai harjoitus taidon esittämistä varten. Voit myös sopia lapsen kanssa, että kannustajat tekevät taitokirjaan merkintöjä aina kun huomaavat, että lapsi osaa.
12. Takaiskujen varalta keskustele lapsen kanssa siitä, mitä tehdään jos lapsi joskus ”unohtaa” taitonsa ja toimii juuri niin kuin ei pitäisi. Anna lapsen kertoa, miten hän toivoo muiden muistuttavan häntä unohtamisesta.
13. Lapsen oppimista juhlittaessa lapselle annetaan julkinen tunnustus opitusta taidosta tai edistymisestä. Kysy lapselta, miten muut ovat auttaneet oppimaan. Lapsen pitää kertoa, miten itse kukin on taidon oppimisessa kannustanut, tukenut tai auttanut. Keksikää yhdessä, miten kiitetään niitä, jotka eivät ole juhlissa paikalla.
14. Rohkaise lasta opettamaan taitonsa toisillekin. Jos se ei ole mahdollista, tarjoa lapselle tilaisuus opettaa uusi taitonsa jollekulle aikuiselle.
15. Mieti lapsen kanssa, minkä taidon hän voisi opetella seuraavaksi.
suihkussa.
Myös lapsilla on oikeus omaan kehoon ja intimiteettiin, tuommoiset pakkosuihkutukset muiden nähden on mielestäni loukkaavia.
EI siellä ketään tuijoteta ja väkisellä jynssätä
Kyllä se pitää oppia että liikunnan jälkeen peseydytään, varsinkin jos päivää on vielä jäljellä. Tärkeää erityisesti pojille. Jos asian suhteen on jotain komplekseja, niiden yli pitää päästä. Muuten joutuu pelaamaan loppuelämänsä heikoilla korteilla.
Tiedän pari kuudesluokkalaista tyttöä, joille muiden kanssa suihkussa käyminen on noloa varhaisen kehittymisen vuoksi, mutta sille ei oikein voi mitään. Suihkussa on pakko käydä, eikä kaikille opeteta alkeellisiakaan hygieniajuttuja kotona.
Ne tilatkin oli niin ankeet. Silti ei oo mitään traumoja jäänyt ja en ole lapsilleni mitään erityislupia hankkinut että ei tartte suihkussa käydä.
Nyt nuorin on nelosella ja joutuvat tosiaan jo suihkuun, aikaisempina vuosina on riittänyt kun pesee jalat ja kainalot.
Jos suihkussa pitää käydä niin silloin käydään, oli se sitten kivaa tai ei?
Kukaan ei käynyt suihkussa, harva kävi edes yläasteella. Toki jonkun oikean hikiliikunnan jälkeen, mutta muuten vain pienet pesut.
En ymmärrä mikä pakko pienet lapset on sinne suihkuun pakottaa. Jos eivät halua niin olkoot ja käykööt kotona suihkussa. Pienet pesut riittäisi minusta vallan hyvin.
Ehkä mieleni muuttuu kun valmistun luokanopettajaksi :)
Miksi lapset pakotetaan koulussa riisuutumaan ihan ilkosenalasti koulutovereioidensa edessä? Ei sellaista vaadita aikuisiltakaan aikuisten työpaikoilla. Johan sellaista pidettäisiin häirintänä aikuisten maailmassa! Suihkussa voi käydä kotonakin tai sitten pesee kainalonsa ja naamansa yksityusesti vessassa. Käykö ne liikunnanopettajatkaan yhteissuihkuissa kollegojensa kanssa?
nuo alakoululaiset edes hikoile liikkatunneilla, ei meidän lapsilla ainakaan liikkavaatteet ole ollut hikisiä. Mielivaltainen sääntö, joka pitäisi kyseenalaistaa.
mikäli ei homma muutu, hän on jälki-istunnossa. Ei varmaan tarvitse montaa kertaa istua, kun itsekin asian oivaltaa.
Ei ketään voi pakottaa olemaan alasti! Ilmoitin opelle kun eka luokka alkoi että lapsemme ei käy suihkussa, eikä asiasta ole mitään isoa tehty, asia oli sillä selvä. Muistn akuinka jotkut kärsivät jo ala-asteella tosi paljon siitä että opettaja pakotti suihkuun ja seisoi itse vieressä ja valvoi että jokainen kävi varmasti suihkussa. Näin siis 80-luvulla! onneksi meidän luokkaa ei koskaan pakotettu menemään suihkuun, rinnakkaisluokka sen sjaan joutui nöyryytetyksi näin.
siisteyskasvatus kuuluu jo peruskoulun alaluokille. Ja meidän ekaluokkalainen jo haiskahtaa, mikäli ei käy suihkussa.
Myös lapsilla on oikeus omaan kehoon ja intimiteettiin, tuommoiset pakkosuihkutukset muiden nähden on mielestäni loukkaavia.
Näin on. Kuvitelkaa, että joku aikuinen opettaja kyttää vieressä silmä kovana, että varmasti riisuudut ja peseydyt ja jos et niin jälki-istuntoa. Sairasta!
Jos on vaikea asettua lapsen asemaan ja kuvittelet suihkussakäymisen kuuluvan pakolliseksi osaksi koulussakäyntiä, niin kuvittele, että pomosi seisoisi vieressäsi ja vaatisi sinua työpaikallasi riisuutumaan ja menemään suihkuun rankan työtehtävän jälkeen. Ja seisoisi vieressäsi varmistamassa, että teet sen... tai muuten joudut ylitöihin! Ei, lasten yksityisyys ja häveliäisyys ei ole sen vähempiarvoinen asia kuin aikuistenkaan.
Vähän tylsää, jos saa koulussa jälkkää ja vielä kotoota toisen rangaistuksen samasta asiasta. Mulla 3 lasta ja kaikilla ollut ongelmia suihkussa käymisessä. Nyt nuorimmaisen opettaja on antanut luvan olla menemättä suihkuun eli kai se on useammille ala-asteikäisille jonkinlainen ongelma.