Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista että gluteenittomat leivät ja leivokset ovat niin pahoja?

Vierailija
28.09.2025 |

Miksei niitä yritetä kehitellä koostumuksen ja maun suhteen sellaisiksi, ettei aina ensimmäisen haukun kohdalla tietäisi että jaahas, tämä on gluteeniton piirakka/pulla/leipä/kakku.

Työkaverini on keliaakikko ja hän leipoo itse leivät ja leivonnaiset ja useampaa hänen tekemää leipää/kakkua syöneenä, tiedän että se on täysin mahdollista.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin joskus vahingossa alesta gluteenittomia voisilmäpullia, ei niitä pystynyt syömään, ihan kamalia.

Mä menin eilen Linkosuon kahvilassa halpaan, ostin kahvin kanssa kinkkupiirakkapalan ja maistettuani tajusin heti että voi paska, se ei maistu yhtään miltään ja on ihan suolatonta ja kas, sehän olikin gluteeniton leipomus.

Miten suolattomuus liittyy tähän asiaan? Ei suolaton kinkkupiirakka maistu miltään, vaikka se olisi leivottu vehnäjauhoihin. 

Vierailija
22/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan se tosiaan ihmeellistä, että vehnämössö maistuu erilaiselta kuin kauraleivonnainen. Todella ihmeellinen asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niiden ole tarkoituskaan maistua muille kuin nille, jotka gluteenitonta syötävää tarvitsevat? Äkkiä niihin makuihin tottuu. 

Vierailija
24/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän just on paljon parempia kuin vehnästä valmistetut.

Hyviä minustakin, ostan välillä, vaikkei varsinaista keliakiaa olekaan. Mutta muuten herkkä vatsa.

Vierailija
25/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tottunut syömään jatkuvasti gluteenitonta makuaisti odottaa, että gluteeniton tuote maistuisi samalta kuin vehnätuote. Jos tuotteeseen käytettäisiin gluteenitonta vehnätärkkelystä (kyllä, sellaista löytyy) maku olisi aika lailla sama. Sen sijaan tuotteet yleensä valmistetaan luontaisesti gluteenittomina, jolloin maku ei mitenkään voi olla sama. Makuaisti kuitenkin tottuu aikaa myöten. Sen takia pitkään keliakiaa sairastanut yleensä tykkää gluteenittomista tuotteista. Se on tottumiskysymys loppujen lopuksi. Ei kannata odottaa vehnäistä makua, vaan uteliaana miettiä, että jaahas mitähän erilaisia vivahteita tästä löytyy. Älkää kuitenkaan ostako gluteenittomia tuotteita huvin vuoksi, vaan säästetään ne niitä oikeasti tarvitseville. He osaavat arvostaa niitä.

Vierailija
26/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa leivonnainen maistuu pahalta, jos se on tehty päin persettä. Maistapa vehnäjauhoja. Ei niistä mitään makua tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää edes muista miltä vehnäpulla maistuu. Gluteenittomia leivonnaisia on laidasta laitaan. On paljon kuivakoita ja mauttomia, mutta myös paljon hyvä ja jopa meheviä. Ap ei ole ilmeisesti saanut näitä jälkimmäisiä. 

Vierailija
28/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismoista saa pakasteena hyvänmakuisia ruotsalaisia vadelmamuffineita. Ja leivoshyllyssä on myös maistuvia gluteenittomia leivonnaisia. Juuri nyt en saa valmistajan nimeä mieleen, mutta siis hyvälaatuisiakin tuotteita on. Leivistä en osaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin joku aika sitten juhlissa perunajauhoihin leivottua mutakakkua. Oli todella hyvää. 

t. ei-gluteeniton

Vierailija
30/34 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismoista saa pakasteena hyvänmakuisia ruotsalaisia vadelmamuffineita. Ja leivoshyllyssä on myös maistuvia gluteenittomia leivonnaisia. Juuri nyt en saa valmistajan nimeä mieleen, mutta siis hyvälaatuisiakin tuotteita on. Leivistä en osaa sanoa.

Ainakin Branderilla on omaan makuuni hyviä gluteenittomia leivoksia. Eivät edes murene juurikaan. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/34 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuotteet kyllä usein huonoja. Olin useamman kuukauden gluteenittomalla dietillä erinäistä syistä johtuen ja itse leivoin oikein kelvollisia (vaikka olivat myös munattomia), mutta valmiit oli kuivaa p*skaa. Myös kaupan leivät oli melko kaameita, jonkun hyvän löysin.

Jos tulee gluteeniton vieras, niin olen tehnyt vaikkapa suklaamoussekakun tai juustokakun, jossa lähinnä keksipohja pitää miettiä glut. ja ovat oikein herkullisia. Myös suklaatryffelipiirakka oli gluteenittomanakin oikein herkullinen.

Vierailija
32/34 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin joku aika sitten juhlissa perunajauhoihin leivottua mutakakkua. Oli todella hyvää. 

t. ei-gluteeniton

Meillä oli töissä pari kertaa gluteenitonta (ja ehkä joihinkin muihinkin erikoisruokavalioihin sopivaa) mutakakkua täytekakun vaihtoehtona niille, joille se kermakakku ei sopinut. Se oli ihan tosi hyvää, maistettiin kun sitä jäi ylimääräistä ja toisella kertaa jäätiin jo vähän kytiksellekin, että jääkö sitä yli kun muu juhlakansa poistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/34 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vähän ihmettelen. Meillä on perheessä yksi gluteeniton, ja vaikka en mikään mestarileipoja olekaan, niin kyllä leipomani gluteenittomat makeat leivonnaiset ovat hyviä. Joskus olen maistanut gluteenitonta leipää, kun on meinannut jäädä meillä kuivumaan, ja huh, miten huonoa on. Ihmettelen, että oma lapsi syö niitä kuitenkin.

Vierailija
34/34 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, ettet ole maistanut hyviä gluteenittomia leivonnaisia. Tai sitten sinun asennemaailmasi vaikuttaa makuun. Jos sinulle ei erikseen kerrotaisi, että leivonnainen on gluteeniton, olen 100% varma, että monien tuotteiden kohdalla et sitä huomaisi. 

Ostin vierasta varten aivan ihanan gluteenittoman. Olikohan omena/sitruuna/vanilja -pitko tai -piiras. Ostan toistekin, koska oli paljon parempaa kuin ne ns. normaalit kaupan tuotteet, joita en edes pysty syömään, vaikkei gluteeniongelmaa olekaan. S-kaupassa oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän