2001 rekisteröityihin autoihin tulee museokilvet ensi tammikuussa
Alkaa näkyä kohta paljon mustakilpisiä Toyota Corolloita, Renaulteja ja Citroeneja aamuliikenteessä
Kommentit (12)
No ei todellakaan ala näkyä.
Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, se että ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.
Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla, mutta vähäiset käytön jäljet hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Tämä. Jotta Suomi välttäisi nolon kuvan maailmalla, tuota rajaa nostettiin 25 vuodesta 30 vuoteen jolloin yhä harvempi käyttöauto saa mustia kilpiä. Muutenhan niitä näkyisi valtoimenaan päivittäin. Harvalla on oikeasti jotain 1995 autoa enää päivittäisenä ritsana.
Rajaa nostettiin 25 vuodesta ylöspäin jo kauan ennen koronaa. Maaseudulla muuten varmaan joka toinen auto olisi museokilvillä.
Ennen vietiin loppuunajetut autot Suomesta Afrikkaan , lähitulevaisuudessa suunta kääntyy päin vastaiseksi.
Suomen autoverotus ja muut autoilun kulut ovat järjettömät, ovathan ne laatineet kaupungeissa asuvat punavihreät joille yksityisautoilu on saatanasta seuraava, ylöspäin.
Esimerkkinä autoverosta olkoon vaikka se, että tietyisissä autoissa voi vielä kymmenen vuoden jälkeen olla autovero suurempi kuin mitä auto on maksanut lähtömaassa uutena. Siis pelkkä autovero!
Suomi, maailman onnellisin maa!
Ap, sinun kannattaa tsekata hieman tarkemmin mitä museo auto tarkoittaa, mitkä on vaatimukset! Ne on enemmän harrasteautoja, kun vuodessa voi vain kuukauden olla liikenteessä.
Eihän uudempiin museoautoihin laiteta mustia kilpiä. Tai saa toki jos välttämättä haluaa, mutta ne eivät sovi auton ulkonäköön, mikä kuitenkin on museoautoissa olennainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinun kannattaa tsekata hieman tarkemmin mitä museo auto tarkoittaa, mitkä on vaatimukset! Ne on enemmän harrasteautoja, kun vuodessa voi vain kuukauden olla liikenteessä.
Taas neuvotaan mitä sattuu soopaa. Kyllä museoautolla saa ajaa rajatta. On aina voinut.
Volvoissa tuohan on ihan pakaata vedetty
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinun kannattaa tsekata hieman tarkemmin mitä museo auto tarkoittaa, mitkä on vaatimukset! Ne on enemmän harrasteautoja, kun vuodessa voi vain kuukauden olla liikenteessä.
Jos autossa ei ole arvoautovakuutusta joka tulee johonkin 60-luvun avomersuihin jne. todella arvokkaisiin yksittäiskappaleisiin, vaan ihan tavallinen liikennevakuutus, silllä saa ajaa vaikka vuoden ympäri vaikka ikää olisi miten paljon.
Minulla on museo rekisteröity 60 luvun Volvo. Niihin kilometreihin mitä sillä kesällä kerkeän ajaa olisi tullut halvemmaksi pitää auto normi rekisterissä ja poistaa aina liikenne käytöstä.
Muualla Euroopassa 15v vanha auto menee paaliin. Täällä 25-30 vuotta vanhalla edelleen ajetaan työmatkoja. Eikö meille pitäisi antaa joku ekopalkinto siitä ettei hassata kobolttia, terästä ja ties mitä materiaaleja mitä uuden auton valmistamiseen menee