Ostin sähköauton ja nyt tuntuu että koko elämä suunniteltava latausten ehdoilla
Kotona on vain hidas 1-vaihe pistoke, jos esim illalla 30% niin aamulla vasta 60-70% vaikka koko yön ollut latauksessa. Pikalaturitkaan ei ihmeitä tee, jos vaikka 60% latauksella menen kauppaan ja pistän tepseliin, pikalaturi on nostanut ehkä 65% asti kaupankäynnin aikana, 70% jos vietää hyvin pitkän ajan kaupassa.
Talvella oli jakso kun en juuri käynyt missää, silloin tuntui vielä menettelevän mutta kun kevät ja kesä tekee tuloaan, paljon enemmän tekemistä ja autoilun tarvetta. Käytiin Lapissa ja normaali max 8h matka olikin nyt yli 10h ylimääräisen matkan aikana latausten takia. Ja kun on monena pivänä tullut ajoa, on joutunut jotain menoja perumaan koska ei vain ehdi ladata. Esim pääsiäisenä kun käytiin usean sukulaisen luona ja omaakin menoa.
Tälläistäkö tämä nyt on että elämä suunniteltava latausten ympärille?
Ja miksie tällaisesta kokemuksesta saisi keskustella?
Kommentit (115)
Lue: trollaan samaa paskaa kolmatta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Onhan tepseliautoilu selkeää takapakkia polttiksen kätettävyyteen verrattuna. Polttiksella pääse aina milloin haluaa minne haluaa ja parin minuutin tankkaus hoituu missä tahansa.
2v ja 100000km takana eikä vielä ole tullut vastaan tilannetta etten olisi päässyt sähköautolle minne haluan milloin haluan. Koskahan eka kerta tulee eteen.
Tärkeintä on olla nopea kotilataus eli 3-vaiheinen 11 kW tai enemmän. Siten on akku joka aamu täysi, jos niin haluaa.
Kuka ei haluaisi ajaa täysin kotimaisella energialla? Ja noin 1 - 2 € / 100 km
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on olla nopea kotilataus eli 3-vaiheinen 11 kW tai enemmän. Siten on akku joka aamu täysi, jos niin haluaa.
Kuka ei haluaisi ajaa täysin kotimaisella energialla? Ja noin 1 - 2 € / 100 km
11kW isompaa kotilatausta ei edes kannata ihmetellä kun ei ole mitään autoa myynnissä joka ei 11kW:lla vetäisi pikkutunneilla täyteen.
Miksi sähköfanaatikkoja niin pelottaa huonot kokemukset?
No, onhan pelko siinä mielessä ymmärrettävää että sähköautojen suosio laski 2024 verrattuna 2023 eikä tule mitään suurta osuutta koskaan saavuttamaan. Patterilelut jää arvottomaksi.
Mitäs ostit..ouuutss töks töks ouuutttsss!
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähköfanaatikkoja niin pelottaa huonot kokemukset?
No, onhan pelko siinä mielessä ymmärrettävää että sähköautojen suosio laski 2024 verrattuna 2023 eikä tule mitään suurta osuutta koskaan saavuttamaan. Patterilelut jää arvottomaksi.
Huonot kokemukset ei pelota, nämä Tepon sadut vain naurattavat.
Mä oon tajunnu ton ongelman ilman, että ois pitäny ostaa sähköauto sen tajutakseen.
Siksi en ikinä tule ostamaan sähköautoa, muun muassa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on olla nopea kotilataus eli 3-vaiheinen 11 kW tai enemmän. Siten on akku joka aamu täysi, jos niin haluaa.
Kuka ei haluaisi ajaa täysin kotimaisella energialla? Ja noin 1 - 2 € / 100 km
Sebu, Ano, Lulu, Spermuli. Onhan näitä.
Paljonko oli ennen yhteensä pysähdusaikoja 8 tunnin matkalla Lappiin?
Kun hyvään sähköauto on tottuu niin polttomoottoriauto on sen jälkeen, kuin palaisi takaisin hevospelin rattiin. Ammattitaitoinen sähköautomyyjä myy samalla myös toimivan kotilatausratkaisun ellei asiakkaalla sellaista ole valmiina.
Ai, tämä tuli takasin.
Joku ihmetteli, ettei auto lataudu ja sitä pitää koko ajan ladata. Kerroin siksi dikumentaation parin päivän takaa:
Kiersimme juuri lahti-mikkeli-savonlinna-punkaharju-imatra- lahti.
Lähdimme täydellä akulla. Savonlinnassa kävimme k-kaupassa ja latasimme pikalaturilla kaupan pihassa 17 minuuttia ja saimme 36 kwh. Se lisäsi ajomatkaa noin 200 km.
Lämmintä aika vähän. Ei moottorietä kuin vähän.
Mutta ei tullut oloa, että koko matka pitää suunnitella latausten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähköfanaatikkoja niin pelottaa huonot kokemukset?
No, onhan pelko siinä mielessä ymmärrettävää että sähköautojen suosio laski 2024 verrattuna 2023 eikä tule mitään suurta osuutta koskaan saavuttamaan. Patterilelut jää arvottomaksi.
Tällaisen asiantuntemattoman roskan poisto ei ole pelkoa vaan siivousta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähköfanaatikkoja niin pelottaa huonot kokemukset?
No, onhan pelko siinä mielessä ymmärrettävää että sähköautojen suosio laski 2024 verrattuna 2023 eikä tule mitään suurta osuutta koskaan saavuttamaan. Patterilelut jää arvottomaksi.
Minäkin olin ennen sähköautojen vastustaja. Sitten annoin mahdollisuuden ja huomasin että tällaisella ajaminenhan on oikein kivaa. Nykyään kun välillä ajaa polttomoottoriautolla niin tuntuu oikein vaivalloiselta ajatus että täytyy lähteä erikseen tankkaamaan ja vielä maksaa siitä erityisen paljon.
Kun on itse vedellyt puolen tusinaa tuhansien kilometrien Lappi-reissuja ilman että auto on jumittanut matkantekoa yhtään lähinnä huvittaa aloituksen tapaiset sadut.
Vierailija kirjoitti:
Kun on itse vedellyt puolen tusinaa tuhansien kilometrien Lappi-reissuja ilman että auto on jumittanut matkantekoa yhtään lähinnä huvittaa aloituksen tapaiset sadut.
Minä ymmärrän ap:ta. Kävin etelä-Saksassa ja tuntui, että koko ajan saa olla lataamassa. 160 km/h söi akkua tehokkaasti. Mutta Suomessa ei ole tullut tuota fiilistä. Eikä pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on itse vedellyt puolen tusinaa tuhansien kilometrien Lappi-reissuja ilman että auto on jumittanut matkantekoa yhtään lähinnä huvittaa aloituksen tapaiset sadut.
Nii muttakö Tepon auto on täynnä vakavamielisiä miehiä jotka syö autossa voileipää, kusee sorsaan ja vetää perässään kolme tonnia moottorikelkkoja ja Helsingistä on päästävä Utsjoelle 10 tunnissa eikä latureita ole viimeisen 600km matkalla ensinkään!
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähköfanaatikkoja niin pelottaa huonot kokemukset?
No, onhan pelko siinä mielessä ymmärrettävää että sähköautojen suosio laski 2024 verrattuna 2023 eikä tule mitään suurta osuutta koskaan saavuttamaan. Patterilelut jää arvottomaksi.
Nämä on kuin kirjoittelisin tänne siitä kuinka bensa-autolla ei pääsisi mihinkään koska mun 86 Honda oli viallinen.
Onhan tepseliautoilu selkeää takapakkia polttiksen kätettävyyteen verrattuna. Polttiksella pääse aina milloin haluaa minne haluaa ja parin minuutin tankkaus hoituu missä tahansa.