Kysymys abortista Raamatussa
Olen muutaman kerran nähnyt ketjuissa väitteen, jonka mukaan Raamattu neuvoo ja/tai kehoittaa abortin tekemisessä. Osaisiko joku kertoa missä kohtaa Raamatussa tällainen on, haluaisin tietää.
Kommentit (139)
Ohoi tietäjät, kertokaa tietonne!
Sattuisikohan tämä viimein jonkun asiasta tietävän silmiin. Olisi tärkeää tietää mikä kohta sanoo näin. Mihin kohtaan voin vedota??
Ja sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen!
Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa
sen minkä meille teit.
Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi
ja lyö ne murskaksi kallioon!
Copyright Kirkon keskusrahasto (Ev. Lutheran Church of Finland), 1992, 2007
Aikuisten ihmisten "oikeutetusta" tappamisesta löytyy sitäkin enemmän esimerkkejä.
11 Then the Lord said to Moses, 12 Speak to the Israelites and say to them: If a mans wife goes astray and is unfaithful to him 13 so that another man has sexual relations with her, and this is hidden from her husband and her impurity is undetected (since there is no witness against her and she has not been caught in the act), 14 and if feelings of jealousy come over her husband and he suspects his wife and she is impureor if he is jealous and suspects her even though she is not impure 15 then he is to take his wife to the priest. He must also take an offering of a tenth of an ephah[a] of barley flour on her behalf. He must not pour olive oil on it or put incense on it, because it is a grain offering for jealousy, a reminder-offering to draw attention to wrongdoing.
16 The priest shall bring her and have her stand before the Lord. 17 Then he shall take some holy water in a clay jar and put some dust from the tabernacle floor into the water. 18 After the priest has had the woman stand before the Lord, he shall loosen her hair and place in her hands the reminder-offering, the grain offering for jealousy, while he himself holds the bitter water that brings a curse. 19 Then the priest shall put the woman under oath and say to her, If no other man has had sexual relations with you and you have not gone astray and become impure while married to your husband, may this bitter water that brings a curse not harm you. 20 But if you have gone astray while married to your husband and you have made yourself impure by having sexual relations with a man other than your husband 21 here the priest is to put the woman under this cursemay the Lord cause you to become a curse[b] among your people when he makes your womb miscarry and your abdomen swell. 22 May this water that brings a curse enter your body so that your abdomen swells or your womb miscarries.
Then the woman is to say, Amen. So be it.
Baabelissa oli tosiaan porttoloita ja muissakin ajan kaupungeissa. Varmaan keinotkin oli tiedossa ja olihan koettu mikä sai aikaan abortoitumisen. Avioliitossa tai mitä ne siihen aikaan olivat nimeltään, niin syntyvät lapset pidettiin. Babylon oli monikulttuurinen paikka. Soti juutalaisia vastaan, piti siellä vankeina ja mielivallan alla. Ed. lainatussa säkeistössä kuvatut teot ei olleet harvinaisia. Mutta niin on mennyttä Babylon.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten ihmisten "oikeutetusta" tappamisesta löytyy sitäkin enemmän esimerkkejä.
Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit.
Copyright Kirkon keskusrahasto (Ev. Lutheran Church of Finland), 1992, 2007
Neljäs mooseksen kirja ja 5 luku
11-31
"Jos nainen on tullut saastaiseksi olemalla miehelleen uskoton, kirousta tuottava vesi menee hänen sisuksiinsa ja aiheuttaa hänelle katkeraa tuskaa. Hänen kohtunsa turpoaa, hänen lanteensa kuihtuvat ja hänestä tulee varoittava esimerkki, jota mainiten vannotaan ja kirotaan.
28. Mutta jos nainen ei ole saastainen vaan syytön, vesi ei vahingoita häntä, ja hän voi vastedeskin saada lapsia."
Mutta joo, tuo kokonaisuus on sellaista mambojampoa mitä on koko raamattu ettei siitä oikeasti ota selvää mitä ne sanovat. Ihan helvetin huonoa suomea ja kerrontaa niin kuin koko kirja.
Raamatussa siis ohjeistetaan tekemään abortti asiantuntevassa ja valvovassa seurassa, mutta kuten ei osaa mitään sanoa järkevästi niin ei osaa tätäkään
Ketä kiinnostaa, mitä ikivanhassa hiekkauskontokirjassa sanotaan.
Käyttäkää omia aivojanne ja yrittäkää argumentoida järkeilemällä, sen sijaan että lyötte raamatulla päähän.
Raamatussa ei neuvota eikä kehoteta abortin tekemisessä.
Lainaus samaan kysymykseen suomi24 palstalta vuodelta 2022:
"Lyhyt vastaus: ei mitään. Pidempi vastaus että ei ainakaan tuomitse vakavana syntinä.
Raamatun mukaan ihmisen tappamisesta tulee rangaista kuolemalla;
"Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla" (2. Moos. 21:12).
Jos toisaalta lyö raskaana olevaa naista niin, että tämä saa keskenmenon niin siitä ei seuraa kuolemanrangaistusta. Sen sijaan raskaana olleen naisen mies saa päättää kuinka paljon hän saa korvausta omaisuutensa tuhoamisesta.
"Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan." 2. Moos 21:22
Raskaudenkeskeytystä ei siis verrata Raamatussa murhaan vaikka useat kristityt ko. rinnastuksen tekevätkin"
Itse hakisin tietoni kuitenkin näistä asioista jostain aivan muualta kuin raamatusta, ko.teoskokoelma on erityisesti vtn puolella täysin sairas,erityisesti mitä tulee naisten ja lasten oikeuksiin-eli niitä ei toisinsanoen ole. Oma näkemykseni aborttiasiaan entisenä uskovana on,että jos raskaus keskeytyy/keskeytetään aivan raskauden alussa (kaksi kuukautta alkaa olla jo rajoilla) en katso kyseessä olevan toisen ihmisen hengen riisto. Kuitenkaan abortti ei ole mielestäni hyväksyttävä ilman hyvin painvia perusteita.
Mutta joo,moraalikäsityksensä kannattaa tosiaan hakea jostain toisaalta kuin uskontojen muinaisista mytologioista.
Onko raamatussa naisen puheenvuoroa ja mielipidettä esitettynä?
Vierailija kirjoitti:
11 Then the Lord said to Moses, 12 Speak to the Israelites and say to them: If a mans wife goes astray and is unfaithful to him 13 so that another man has sexual relations with her, and this is hidden from her husband and her impurity is undetected (since there is no witness against her and she has not been caught in the act), 14 and if feelings of jealousy come over her husband and he suspects his wife and she is impureor if he is jealous and suspects her even though she is not impure 15 then he is to take his wife to the priest. He must also take an offering of a tenth of an ephah[a] of barley flour on her behalf. He must not pour olive oil on it or put incense on it, because it is a grain offering for jealousy, a reminder-offering to draw attention to wrongdoing.
16 The priest shall bring her and have her stand before the Lord. 17 Then he shall take some holy water in a clay jar and put some dust from the tabernacle floor into the water. 18 After the pr
Kyse ei ole abortista, jos Jumala itse päättää surmata lapsen. Kuten varmasti ihmiset täällä ymmärtävät, vesi ei itsessään ta pa sikiötä. :D Eli ei ole ihmisten tekemiin abortteihin tai lapsenmur hiin rinnastettava ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 Then the Lord said to Moses, 12 Speak to the Israelites and say to them: If a mans wife goes astray and is unfaithful to him 13 so that another man has sexual relations with her, and this is hidden from her husband and her impurity is undetected (since there is no witness against her and she has not been caught in the act), 14 and if feelings of jealousy come over her husband and he suspects his wife and she is impureor if he is jealous and suspects her even though she is not impure 15 then he is to take his wife to the priest. He must also take an offering of a tenth of an ephah[a] of barley flour on her behalf. He must not pour olive oil on it or put incense on it, because it is a grain offering for jealousy, a reminder-offering to draw attention to wrongdoing.
16 The priest shall bring her and have her stand before the Lord. 17 Then he shall take some holy water in a clay jar and put some dust from
Kyse ei ole abortista, jos Jumala itse päättää surmata lapsen. Kuten varmasti ihmiset täällä ymmärtävät, vesi ei itsessään ta pa sikiötä. :D Eli ei ole ihmisten tekemiin abortteihin tai lapsenmur hiin rinnastettava ilmiö.
Tuossa ei puhuta oikeasti vedestä. Joka tapauksessa Mooseksen kirja on varsin yksiselitteinen siitä, ettei sikiötä rinnasteta ihmiseen:
Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan. Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko raamatussa naisen puheenvuoroa ja mielipidettä esitettynä?
Miehet ovat kautta aikain kirjoittaneet ja muokanneet Raamattua omasta näkökulmastaan.
Up, löytyykö ketään, joka voisi auttaa?