Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkälle edennyt maksakirroosi

Vierailija
25.01.2025 |

Onko siskollani (50 v) enää toivoa paranemisesta jos maksa ja munuaiset ovat lakanneet toimimasta ja nestettä kertyy vatsaonteloon? On siis sairaalassa, ollut pari kertaa koomassakin ja vielä hoidetaan mutta onko oikeasti mitään toivoa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeassa maksakirroosissa ainoa hoitokeino on maksansiirto. Jos maksakirroosin syynä on alkoholi, maksansiirtoa voidaan harkita vasta kun potilas on osoittanut pystyvänsä raittiuteen olemalla useita kuukausia raittiina

Vierailija
22/37 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi sairaus seurausta alkoholin tai lääkkeiden väärinkäytöstä? Elinsiirtoa ei käsittääkseni yleensä lähdetä tekemään, jos ei potilas ole osoittanut voivansa olla raittiina, koska siirto olisi vain hukkaan heitetty mahdollisuus. 

Kuulostaa tosi huolestuttavalta, että siskosi on ollut jo koomassakin. Ehkä dialyysi liittyy osittain siihen, että potilas on kuitenkin verrattain nuori ja jos maksassa on vielä kuitenkin jotain eloa, niin voitaisiinko munuaissiirtoa harkita. 

Menetin isäni maksakirroosiin seitsemänkymppisenä. Hän lopetti alkoholinkäytön muutama vuosi ennen kuolemaansa, kun nestettä alkoi ekan kerran kertyä. Vuosia meni ihan hyvin, mutta sitten maksa ei vaan jaksanut enää, vaan nestekertymää alkoi tulla uudestaan ja vähän väliä. Siitä meni kuitenkin kuukausia vielä, ennen kuin siirryttiin palliatiiviseen hoitoon. Isä oli lopulta liian heikko ja ratkaisevasti vanhempi kuin siskosi, että elinsiirto olisi ollut vaihtoehto, vaikka hän olikin osoittanut pystyvänsä olemaan raitis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu siskon kanssa samalla paikkakunnalla ja olen kyllä vuosien saatossa päätellyt, että on ilmeisesti jonkin asteinen piilojuoppo. Töissä on kuitenkin käynyt ja ihan järkeviä jutellut mutta ei kai sitä tollaiseen tilanteeseen ihan pienellä juopottelulla päädy. Ihan hirveää. Kunpa olisin tajunnut ja osannut auttaa ajoissa. Kuinkakohan kauan ton dialyysin avulla hän pystyy elämään? Nestettä kertyy vatsaonteloon aika tavalla. Yritän käydä pari kertaa viikossa vierailulla mutta kannattaisikohan ottaa lomaa, jotta voin vietttää enemmän aikaa hänen kanssaan? Puhutaankohan nyt päivistä, viikoista vai kuukausista? Hän on siis ihan vuodepotilaana.

Vierailija
24/37 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pyydä saada jutella hoitavan lääkärin kanssa kun olet kuitenkin lähiomainen. Soita osastolle niin hoitaja voi kirjata sulta soittopyynnön niin voit jo huomenna saada vastaukset.

t. Sairaanhoitaja 

Vierailija
25/37 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up,

Sivusta seuraaja - melkolailla samassa tilanteessa

Vierailija
26/37 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää Jumalaa avuksi...ties vaikka tapahtuisi ihme..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just joo! Kyllä tässä nyt ihan lääketieteeseen nojaudutaan

Vierailija
28/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinapiru 

Vierailija
30/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta olkoon. Veljellä oli sama tilanne. Tuossa vaiheessa ei ole enää toivoa. Hetkellisesti vointi saattaa vaikuttaa parantuvankin, mutta se on hetkellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Miksi upitat vanhaa ketjua? Varmaan aloittajan sisko on jo menehtynyt.

Vierailija
32/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä 

Maksansiirtoakasn ei juoppo saa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesukseen uskovalla on aina toivoa. Kun maallinen toivo ja elämä hiipuu, uusi elämä odottaa iankaikkisuudessa.

Vierailija
34/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta olkoon. Veljellä oli sama tilanne. Tuossa vaiheessa ei ole enää toivoa. Hetkellisesti vointi saattaa vaikuttaa parantuvankin, mutta se on hetkellistä.

Lisään vielä, että tuo on helvetin tuskallinen tapa kuolla. Eikä kirroosin saadakseen tarvitse olla mikään rapajuoppo. Siihen voi sairastua ihan tissuttelullakin. Plus toki muut syyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sairaalassa ja juttelee niitä näitä ajoittain ihan yllättävän reippaasti vaikka muutoin on väsynyt. On vahvoilla antibiooteilla. En osaa ottaa asiaa hänen kanssaan puheeksi mutta tosiasiassa olen yllättynyt että häntä enää hoidetaan. Tai siis onkohan tämä jo vain loppuvaiheen helpottavaa hoitoa Maksan siirrosta puhuttiin aluksi mutta nyt hän on niin heikkona, että ei varmasti tässä tilassa kestäisi leikkausta. Eilen kävin katsomassa siskoa ja oli todella huonokuntoisen näköinen vaikkakin toisaalta myös pirteän oloinen. Tuleeko pakosti ns. romahdus vai voiko jatkua pitkään näin jos käy vain dialyysissä ja poistavat mahasta nestettä?

Sukulaiseni eli aika pitkään, siis useamman vuoden, välillä poistettiin nestettä, välillä kotona, välillä sairaalassa, kun ammoniakkia kertyi elimistöön ja meni sekavaksi. 

Hänellä tosin munuaisten tilanne ei noin paha.

Vierailija
36/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up

Miksi upitat vanhaa ketjua? Varmaan aloittajan sisko on jo menehtynyt.

Varmaan siksi, kun J. Wickholmillakin oli kirroosi. RIP.

Vierailija
37/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksa ja munuaiset ovat tuhoutuneet, niin ei kai silloin voi olla toivoa? Mitä lääkäri sanoo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän