IS: Tällaisia ongelmia voi piillä käytetyssä sähköautossa.
Sähköautoon pakotus koko kansalle pitkälti perustuu käytettyjen sähköautojen saatavuuteen. Suomessa 2 miljoonaa ihmistä ajaa halvoilla, mutta yhä hyvin toimivilla polttomoottoriautoilla. Onko käytettty "halpa" sähköauto valtava riski talouteen? Jääkö sähköautot lopulta vain rikkaiden leluiksi? Perutaanko v.2035 voimaanastuva "sähköautopakko"?
Kun noin 5000 euroa maksaneen auton remontti maksaakin 10000-20000 euroa, on kuluttaja ymmärrettävästi silmät selällään.
Kuluttajariitalautakunnan jäsen Rami Katajisto sanoo ymmärtävänsä kuluttajaa, joka takavuosina maksoi autonsa 12-volttisesta akusta parisataa euroa ja miettii nyt sähköauton ajoakun jopa 15000 euron hintaa.
Kommentit (103)
Lautakunta on saanut ratkaistavaksi kiistoja, joissa käytettynä ostetun sähköauto akkua ei ole saatu ladatuksi kuin 60 prosenttiin luvatusta tehosta. Akku kuluu ja käytetyn auton akun kuluminen on normaalia kulumista, jolloin tehon alenemakin on normaalia, Katajisto avaa ongelmaa.
Ei riitä enää että sähkö tulee pistorasiasta. Tuo 60% kapasiteetti talvipakkasilla käytännössä voi tarkoittaa vain muutaman kymmenen kilometrin toimintamatkaa. Pakkanen voi viedä tuosta vielä 30-50% pois ja kukaan ei halua tyhjällä akulla jäädä maantien varteen -pakkasella erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Kilpailu on vielä kova. Valmistajat jakavat ylisuuria takuuehtoja-vielä. Akkutakuutkin tulevat putoamaan ja vaikeutumaan, kunhan markkinat tasaantuvat ja käytettyjen akkujen todellinen kunto paljastuu.
"Tuo 60% kapasiteetti talvipakkasilla käytännössä voi tarkoittaa vain muutaman kymmenen kilometrin toimintamatkaa."
Valmistajat määrittelevät akun toimivaksi yleensä kun sen kapasiteetista on jäljellä 70% joten noissa olisi pitänyt tehdä akunvaihto jo aikoja sitten. Akkutakuukin yleensä takaa yli 70% kapasiteetin takuuaikana.
Joten kyse on kyllä aika harvinaisista tapauksista kun lähes kaikissa Suomessa olevissa sähköautoissa on akkutakuu vielä jäljellä joitain ihan vanhimpia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Kilpailu on vielä kova. Valmistajat jakavat ylisuuria takuuehtoja-vielä. Akkutakuutkin tulevat putoamaan ja vaikeutumaan, kunhan markkinat tasaantuvat ja käytettyjen akkujen todellinen kunto paljastuu.
Päinvastoin. Akkutakuut ovat olleet pitenemään päin (esim. Toyota 10v/miljoona km) ja akkujen kestävyys on osoittautunut paremmaksi kuin odotettiin.
en koskaan ostaisi auto ketä voidaan sammuttaa etänä ja jatkuva gps seuranta
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Noille akuille alkaa olla korjaajia jo Suomessakin ja niiden korjausten hinnat ovat murto-osa kokonaan uuden akun hinnasta.
Tesla Model 3:n akun korjaus on luokkaa 4000-5000e.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo 60% kapasiteetti talvipakkasilla käytännössä voi tarkoittaa vain muutaman kymmenen kilometrin toimintamatkaa."
Valmistajat määrittelevät akun toimivaksi yleensä kun sen kapasiteetista on jäljellä 70% joten noissa olisi pitänyt tehdä akunvaihto jo aikoja sitten. Akkutakuukin yleensä takaa yli 70% kapasiteetin takuuaikana.
Joten kyse on kyllä aika harvinaisista tapauksista kun lähes kaikissa Suomessa olevissa sähköautoissa on akkutakuu vielä jäljellä joitain ihan vanhimpia lukuunottamatta.
Niin, ymmärrämme tämän. Mutta nyt onkin kyse siitä valtavasta joukosta joilla on varaa ostaa vain halpa auto muutama tonni korkeintaan. Siellä on takuut jo loppuneet.
Edes valoihin ei pidä koskea, sillä sähköä kulkee kaikkialla, kun ei ole enää polttimoitakaan vaan ledejä.
Tee se itse -miesten aikaa on uhattuna. Jarrupalojen vaihtokin on syytä jättää huoltoliikkeelle.
Pyyhkijöiden sulkien vaihto saattaa sentään vielä onnistua ja siinä kaikki, Katajisto summaa kotikorjaajien mahdollisuudet uusien (sähkö)autojen omatoimiseen huoltamiseen ja korjaamiseen.
Paristoautoonhan voi ohjelmoida valmiiksi päivämäärän jolloin se lakkaa toimimasta. Tätä temppuahan käyttivät tulostimien valmistajat että saivat uusia paremmin kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Noille akuille alkaa olla korjaajia jo Suomessakin ja niiden korjausten hinnat ovat murto-osa kokonaan uuden akun hinnasta.
Tesla Model 3:n akun korjaus on luokkaa 4000-5000e.
Eipä ole Suomessa noin alhaisia hintoja akkuremontille vastaan. Alkaen 5000€ on halvimmat. Siihen usein tulee muutakin päälle. Mutta jos ajelee 2000€ autoilla, niin onhan se shokki tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo 60% kapasiteetti talvipakkasilla käytännössä voi tarkoittaa vain muutaman kymmenen kilometrin toimintamatkaa."
Valmistajat määrittelevät akun toimivaksi yleensä kun sen kapasiteetista on jäljellä 70% joten noissa olisi pitänyt tehdä akunvaihto jo aikoja sitten. Akkutakuukin yleensä takaa yli 70% kapasiteetin takuuaikana.
Joten kyse on kyllä aika harvinaisista tapauksista kun lähes kaikissa Suomessa olevissa sähköautoissa on akkutakuu vielä jäljellä joitain ihan vanhimpia lukuunottamatta.
Niin, ymmärrämme tämän. Mutta nyt onkin kyse siitä valtavasta joukosta joilla on varaa ostaa vain halpa auto muutama tonni korkeintaan. Siellä on takuut jo loppuneet.
Kyllä mutta se ei tarkoita että autoissa olisi keskimäärin vain joku 60% akun kapasiteetista jäljellä koska sellainen akku on jo viallinen ja olisi pitänyt vaihtaa jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
en koskaan ostaisi auto ketä voidaan sammuttaa etänä ja jatkuva gps seuranta
Siihen ei käyttövoima vaikuta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Paristoautoonhan voi ohjelmoida valmiiksi päivämäärän jolloin se lakkaa toimimasta. Tätä temppuahan käyttivät tulostimien valmistajat että saivat uusia paremmin kaupaksi.
Ihan mihin vain moderniin autoon voi tuollaisen tehdä koska ne ovat kaikki nykyään tietokoneita pyörillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Noille akuille alkaa olla korjaajia jo Suomessakin ja niiden korjausten hinnat ovat murto-osa kokonaan uuden akun hinnasta.
Tesla Model 3:n akun korjaus on luokkaa 4000-5000e.
Alkaa olla joo. Montako voit nimetä?
Vierailija kirjoitti:
Edes valoihin ei pidä koskea, sillä sähköä kulkee kaikkialla, kun ei ole enää polttimoitakaan vaan ledejä.
Tee se itse -miesten aikaa on uhattuna. Jarrupalojen vaihtokin on syytä jättää huoltoliikkeelle.
Pyyhkijöiden sulkien vaihto saattaa sentään vielä onnistua ja siinä kaikki, Katajisto summaa kotikorjaajien mahdollisuudet uusien (sähkö)autojen omatoimiseen huoltamiseen ja korjaamiseen.
Kaikki siis kallistuu ja tulee sekä monopolojeja että kartelleja.
Sähköauto: kalliimmin, nopeammin, useammin. Se on "kiertotaloutta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Noille akuille alkaa olla korjaajia jo Suomessakin ja niiden korjausten hinnat ovat murto-osa kokonaan uuden akun hinnasta.
Tesla Model 3:n akun korjaus on luokkaa 4000-5000e.
Eipä ole Suomessa noin alhaisia hintoja akkuremontille vastaan. Alkaen 5000€ on halvimmat. Siihen usein tulee muutakin päälle. Mutta jos ajelee 2000€ autoilla, niin onhan se shokki tämäkin.
Mitä nuo noita korjauksia tekevät ovat YouTube-videoilla olleet niin tuota se hintaluokka on silloin kun vaihdetaan yksi moduli.
Ja 2000e autot on muutenkin sellaisia että ne menevät paaliin kun tulee se iso remontti vastaan ja ostetaan vain uusi parin tonnin auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.
Noille akuille alkaa olla korjaajia jo Suomessakin ja niiden korjausten hinnat ovat murto-osa kokonaan uuden akun hinnasta.
Tesla Model 3:n akun korjaus on luokkaa 4000-5000e.
Kova paukku se tuokin on. Toisaalta maksaa se uusi polttomoottorikin helposti saman verran. Ja hajoaako ne ajoakut järjestään kaikista vai kuinka suuresta osasta sähköautoista? Olisi mielenkiintoista tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes valoihin ei pidä koskea, sillä sähköä kulkee kaikkialla, kun ei ole enää polttimoitakaan vaan ledejä.
Tee se itse -miesten aikaa on uhattuna. Jarrupalojen vaihtokin on syytä jättää huoltoliikkeelle.
Pyyhkijöiden sulkien vaihto saattaa sentään vielä onnistua ja siinä kaikki, Katajisto summaa kotikorjaajien mahdollisuudet uusien (sähkö)autojen omatoimiseen huoltamiseen ja korjaamiseen.
Kaikki siis kallistuu ja tulee sekä monopolojeja että kartelleja.
Sähköauto: kalliimmin, nopeammin, useammin. Se on "kiertotaloutta"
Autojen heikompi korjattavuus itse ei liity mitenkään sähköautoihin vaan sama asia on kaikissa moderneissa autoissa. Ihan samanlaiset valot, jarrut yms. sähköautoissa on kuin polttiksissa.
Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.