Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Tällaisia ongelmia voi piillä käytetyssä sähköautossa.

Vierailija
07.11.2024 |

Sähköautoon pakotus koko kansalle pitkälti perustuu käytettyjen sähköautojen saatavuuteen. Suomessa 2 miljoonaa ihmistä ajaa halvoilla, mutta yhä hyvin toimivilla polttomoottoriautoilla. Onko käytettty "halpa" sähköauto valtava riski talouteen? Jääkö sähköautot lopulta vain rikkaiden leluiksi? Perutaanko v.2035 voimaanastuva "sähköautopakko"?

Kun noin 5000 euroa maksaneen auton remontti maksaakin 10000-20000 euroa, on kuluttaja ymmärrettävästi silmät selällään.

Kuluttajariitalautakunnan jäsen Rami Katajisto sanoo ymmärtävänsä kuluttajaa, joka takavuosina maksoi autonsa 12-volttisesta akusta parisataa euroa ja miettii nyt sähköauton ajoakun jopa 15000 euron hintaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008797554.html

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään taas puolison kanssa tuli ihmeteltyä miten halpaa voikin autoilu olla sähköllä. 

Varmaan joo. Uskotaan . Maksoin 50 000 euroa kun säästin 3 euroa viikossa.  Maksan taas 50 000 kymmenen vuoden päästä, jotta säästän 3 euroa jne. 

Usko tai älä. Mulla ei edes ole sähkö autoa mut osaan laskea km hinnat. 100km tän hetken hinnalla maksaa noin €.  Bensa / diesel 10€ ylöspäin.

En kutsuisi sinua matemaatikoksi, jos osaat laskea "hinnat". Kuka vaan osaa. Mutta osaatko arvioda kokonaisuuksia? Elinkaarikustannusta ja riskejä pohjakotelon kolhuista sekä akun vaurioitumisesta? Osaatko arvioida milloin latausinvertteri hajoaa? Kun se hajoaa. Ja muista yllätyksistä? 

Kuinka moni arvio ne riskit polttiksessa? Yleensä riskejä autoissa hallitaan mm. vakuutuksilla.

Vierailija
82/103 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes valoihin ei pidä koskea, sillä sähköä kulkee kaikkialla, kun ei ole enää polttimoitakaan vaan ledejä.

Tee se itse -miesten aikaa on uhattuna. Jarrupalojen vaihtokin on syytä jättää huoltoliikkeelle.

Pyyhkijöiden sulkien vaihto saattaa sentään vielä onnistua ja siinä kaikki, Katajisto summaa kotikorjaajien mahdollisuudet uusien (sähkö)autojen omatoimiseen huoltamiseen ja korjaamiseen.

Ööö. Sama on ollut jo pitkään uusissa autoissa. Tuo ei ole mitään uutta. Xenon-valoissa on iso riski saada sähköisku. Onneksi nykyään käytetään ledejä joita ei tarvitse vaihtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähköautojen vakuutukset ovat paljon kalliimpia kuin muiden autojen "

En ole itse huomannut. Samanhintainen auto on yleensä aika yhtä kallis vakuuttaa. Tietenkin jos vanha auto on ollut 30 tuhannen arvoinen ja uusi sähköauto on 50 tuhannen arvoinen niin kyllä ne vakuutusmaksut nousevat.

Vakuutusmaksut riippuvat myös paljon automallista joten jokainen voi optimoida vakuutusmaksujaan valitsemalla halvemmin vakuutettavan auton. "Sähköauto" kun ei ole mikään yksi yhtenäinen kokonaisuus vaan sisältää ison kirjon erilaisia ja eri hintaisia autoja.

Vierailija
84/103 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään taas puolison kanssa tuli ihmeteltyä miten halpaa voikin autoilu olla sähköllä. 

Varmaan joo. Uskotaan . Maksoin 50 000 euroa kun säästin 3 euroa viikossa.  Maksan taas 50 000 kymmenen vuoden päästä, jotta säästän 3 euroa jne. 

No bensa-auto oli about samanhintainen mutta kulut paljon enemmän.

ei mikään tonnipommi. 

about saman hintainen = 20ke kalliimpi

jepjep

Vierailija
85/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akkualalla enkä ostaisi sähköautoa vielä. Niin paljon on moduulien /akkujen vaihtoa. Vielä onneksi pääosin menevät maahantuojan takuuseen mutta ei kauan kun takuut raukeavat.

Kyllähän tuo sähköautovouhotus loppuu kun (järkevät) ihmiset tajuaa että ne koslat on ongelmajätettä.

Vierailija
86/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin ketjuihin tulee aina selittämään ne, joilla on vara ottaa se 50 000€ autorahoitus. Itse olen pienituloinen yh. Minulla on auto, jolla pääsen töihin ja mahdollistan näin jotenkin normaalin elämän. Autoni maksoi 1800€. Ennen katsastusta tuttu autonrassaaja vaihtaa siihen osia parilla sadalla. Vakuutus on edullinen, ja polttoaineeseen menee parisataa kuussa. En missään tapauksessa hanki autoa, jossa on vaarana tuhansien eurojen remontti. Sellainen käytännössä tuhoaisi elämäni.

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meikäläisten töissäkäynti. Jos autoilusta on tarkoitus tehdä vain jotain varakkaiden hupia, jossa he vertailevat millä autolla tällä kertaa ajoivat Lappiin, niin totta helvetissä vastustan tuollaista kehitystä ja äänestän mitä tahansa puoluetta, joka lupaa myös minulle liikkumisen vapauden.

Vierailija
87/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen vakuutuksiin vaikuttaa voimakkaasti riski, joka aiheutuu normaaliajossa akkukotelojen naarmuuntumiseen. Ajat mökkitietä pitkin ja vahingossa kolhaiset siihen pyörän jälkien keskellä olevaan kohoumaan auton pohjan. Lasku: kymmeniä tuhansia euroja 

Vierailija
88/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautojen vakuutuksiin vaikuttaa voimakkaasti riski, joka aiheutuu normaaliajossa akkukotelojen naarmuuntumiseen. Ajat mökkitietä pitkin ja vahingossa kolhaiset siihen pyörän jälkien keskellä olevaan kohoumaan auton pohjan. Lasku: kymmeniä tuhansia euroja 

Ei mökkiä, ei ongelmaa.

Ja jos ostaisin mökin, en todellakaan ostaisi sitä jostain motouran päästä.

Vierailija
89/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin ketjuihin tulee aina selittämään ne, joilla on vara ottaa se 50 000€ autorahoitus. Itse olen pienituloinen yh. Minulla on auto, jolla pääsen töihin ja mahdollistan näin jotenkin normaalin elämän. Autoni maksoi 1800€. Ennen katsastusta tuttu autonrassaaja vaihtaa siihen osia parilla sadalla. Vakuutus on edullinen, ja polttoaineeseen menee parisataa kuussa. En missään tapauksessa hanki autoa, jossa on vaarana tuhansien eurojen remontti. Sellainen käytännössä tuhoaisi elämäni.

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meikäläisten töissäkäynti. Jos autoilusta on tarkoitus tehdä vain jotain varakkaiden hupia, jossa he v

Autosi maksoi 1800€. Samaan aikaan poltat bensaa ja remontointiin 2-300€/kk. 

Sähkärit halpenee kokoajan. Kiinan halvin sähköauto maksaa tällä hetkellä 4800€.. 

Käytettyjen sähköautojen hinnat tulee kokoajan alaspäin. Nyt  jo löytyy alle 10k€  sähkäreitä.  Jonka osari olis n150€.  

Eli suomeksi kulut siirtyy polttoaineesta osariin.

Vierailija
90/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes valoihin ei pidä koskea, sillä sähköä kulkee kaikkialla, kun ei ole enää polttimoitakaan vaan ledejä.

Tee se itse -miesten aikaa on uhattuna. Jarrupalojen vaihtokin on syytä jättää huoltoliikkeelle.

Pyyhkijöiden sulkien vaihto saattaa sentään vielä onnistua ja siinä kaikki, Katajisto summaa kotikorjaajien mahdollisuudet uusien (sähkö)autojen omatoimiseen huoltamiseen ja korjaamiseen.

Ööö. Sama on ollut jo pitkään uusissa autoissa. Tuo ei ole mitään uutta. Xenon-valoissa on iso riski saada sähköisku. Onneksi nykyään käytetään ledejä joita ei tarvitse vaihtaa.

Öööö 2.  Eipä tarvinnut Jaguarin ledivaloja vaihtaa itse. Vaatii ties mitä kalibrointia ja maksoi muuten 4 numeroisen summan kun hajosi. Jagge on bensa 

Vierailija
91/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä kallis vakuutus on teslaan ku Audi A6 bensaan.

Vierailija
92/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun bensa- Corolla on valmistettu 1975. Yhä toimii, pieniruokainen, voin korjata itse. Miksi romuttaisin? "

Suurin osa autoista romutetaan viimeistään 20-vuotiaina koska korjausten hinta ylittää auton arvon.

Jotkut harvat poikkeukset eivät tätä muuta.

Mulla on 2002 vuoden pieniruokainen kulkine 

Vierailija
93/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meikäläisten töissäkäynti. Jos autoilusta on tarkoitus tehdä vain jotain varakkaiden hupia, jossa he v

Nettiautossa Suomen halvimmat sähköautot 4200€ ylöspäin.  Pistetään sulle vaikka tollanen 2016 vm leaf. Saat 2000€ hyvityksen vanhasta romustasi. 

Maksettavaa jää 6000€. Pannaan se 5v osarille, 129€/kk.  Sähkönkulut 30€/kk. Jos et hirveesti ajele. Total 159€/kk.

Vierailija
94/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meikäläisten töissäkäynti. Jos autoilusta on tarkoi

Autosi maksoi 1800€. Samaan aikaan poltat bensaa ja remontointiin 2-300€/kk. 

Sähkärit halpenee kokoajan. Kiinan halvin sähköauto maksaa tällä hetkellä 4800€.. 

Käytettyjen sähköautojen hinnat tulee kokoajan alaspäin. Nyt  jo löytyy alle 10k€  sähkäreitä.  Jonka osari olis n150€.  

Eli suomeksi kulut siirtyy polttoaineesta osariin

Uusi auto ei tule koskaan Suomessa maksamaan alle viittä tonnia. Tuon halvimmankin auton hinta tulisi olemaan Suomessa uutena noin 10 000€ ja sen takuu loppuu, ennen kuin saisin sen maksettua. Todennäköisesti se halpa hinta myös näkyy jossain. Todennäköisesti siinä, kauanko se pysyy kasassa. Nytkään halvat pikkuautot ei kestä kuin sen 100 000km. 

Vierailija
95/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meikäläisten töissäkäynti. Jos autoilusta on tarkoi

Nettiautossa Suomen halvimmat sähköautot 4200€ ylöspäin.  Pistetään sulle vaikka tollanen 2016 vm leaf. Saat 2000€ hyvityksen vanhasta romustasi. 

Maksettavaa jää 6000€. Pannaan se 5v osarille, 129€/kk.  Sähkönkulut 30€/kk. Jos et hirveesti ajele. Total 159€/kk.

6000€ autolla minun pitäisi pystyä ajamaan useita vuosia. Mitäpä luulet, kestääkö tuon hintaisen sähköauton akku vielä useita vuosia?

Vierailija
96/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meik

Ei varmasti tulekaan maksamaan. Mutta kertoo kuinka halvalla noita on mahdollista tehdä.  

Se on ihan varma että 5v sisällä Suomen halvimmat uudet autot ovat sähköautoja. Kilpailu vaan kovenee.

Vierailija
97/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on se, että jollakin Suomen pitää mahdollistaa meik

No siitähän ei voi kukaan tietää. Ton 2016 soh näytti olevan 93. Eli ei ole merkittävästi laskenut 8v.. 

Eipä sulla kyllä ole takuuta polttomoottori autoissakaan. 

PS. Leaf akku vaihdettuna kunnostettuun alle 4500€ nyt. Hinta on tippunut kokoajan.

Vierailija
98/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muuttaisin lähemmäs töitä ja hukkaisin sen halpisromun. 

Vierailija
99/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on

Ei varmasti tulekaan maksamaan. Mutta kertoo kuinka halvalla noita on mahdollista tehdä.  

Se on ihan varma että 5v sisällä Suomen halvimmat uudet autot ovat sähköautoja. Kilpailu vaan kovenee.

Voi olla. Niiden hinnanmuodostus vaan käytettynä on aika erilainen polttomoottoriautoihin verrattuna. Ne halvimmat on sellaisia, joihin se akku täytyisi vaihtaa ja sitten ne ei ole enää halpoja. Minkä arvoinen on auto, jolla pystyy ajamaan vaikka vaan 20 km? Tuollaisiahan siellä tulee olemaan vaihtoehtona meille, jotka nyt ajamme näillä 20 vuotta vanhoilla autoilla, joilla kuitenkin pystyy ajamaan sen 700 km putkeen. En minä nyt vaan oikein pysty tuollaisesta intoilemaan.

Vierailija
100/103 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kiinnostaa minua siitä syystä, että haluaisin tietää millä minun on ajateltu käyvän töissä ja kuskaavan lapsia harrastuksiin siinä vaiheessa kun polttomoottorit poistuu käytöstä. Varmaan jollain sähköpotkulaudalla? Voitte ilkkua ja lällätellä täällä, mutta totuus on

No siitähän ei voi kukaan tietää. Ton 2016 soh näytti olevan 93. Eli ei ole merkittävästi laskenut 8v.. 

Eipä sulla kyllä ole takuuta polttomoottori autoissakaan. 

PS. Leaf akku vaihdettuna kunnostettuun alle 4500€ nyt. Hinta on tippunut kokoajan.

Ei ole takuuta, mutta ei ole myöskään tuhansien eurojen riskiä. Pystyn kantamaan sen riskin mikä tulee parin tonnin autosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi