Tasoryhmätmatematiikan opetuksessa
Tasoryhmät matematiikan opetuksessa suomalaisissa kouluissa kiellettiin vuonna 1985, koska niitä pidettiin epätasa-arvoisina.
Mitä tehdä, kun opetukseen ja sen laatuun ei voida/haluta satsata? Vastaus: kiellon harjoittaminen uudelleen nimettynä, inkluusion nimissä.
Noin 30 vuotta myöhemmin ko. kiellon jälkeen tasoryhmiä nimittäin ryhdyttiin toteuttamaan nimellä joustava ryhmittely. Ideana kai oli, että kielto itsessään aiheutti epätasa-arvoisuutta, kun osa oppilaista oppimisvaikeuden, vamman tai sairauden vuoksi eroteltiin niistä oppilaista, joilla ei oppimisen esteitä ole. Ratkaisuna oli inkluusio, joka paradoksaalisesti lisäsi erottelua: yhtäkkiä KAIKKI oppilaat olivat luokittelun alaisia.
Muutoksen jälkeen (joka on ollut voimassa jo kymmenen vuotta) oppilaiden osaamisen ja kiinnostuksen erot matematiikassa olivat, ilmeisesti inkluusioon vedoten (?), niin sietämättömiä, että jokainen oppilas oli kerta kaikkiaan määrättävä osaamistaan vastaavaan tasoryhmään. Luokittelu siis tehtiin nyt sisäisesti, koko luokassa ja kaikkien oppilaiden suhteen, kun se ennen koski vain erityistapauksia.
Inkluusion tasa-arvoisuutta vesittää se tosiasia, että samassa yhteydessä toteutetun tasoryhmityksen mukaisesti oppilas ei SAA enempää opetusta, kuin mihin hänen "osaamisensa taso" riittää. Taso määritellään siten, että mitä enemmän tehtäviä tekee tehtävälistalta sitä korkeampi taso. Myöhemmin avun pyytäminen opettajalta laskutehtävissä laskee oppilaan tasoa ja hän saattaa joutua ryhmään, jossa "ei enää tarvitse kysyä, koska tavoitteena on alhaisempi numero kokeista" - toisin sanoen, oppilas on menettänyt oikeuttaan saada opetusta.
Menettely on muka oppilaiden omaksi parhaaksi, heidän saadessaan "tasonsa mukaista opetusta". Oikeasti oppilas ei enää uskalla pyytää apua tehtävissä koska opettaja sanoo, että avun pyytäminen laskee numeroa. Esimerkiksi, jos oppilas on tasoryhmässä jonka "tavoitteena on seiska kokeissa", opettaja ei suostu antamaan opetusta, jolla voisi saada kasin. Keskiössä ei ole enää oppilas, ihminen, vaan tason mukaisessa suorittamisessa pidättäytyminen. Minusta se on ideologisesti pelottavaa.
On oppilaita, jotka ovat sanoneet voivansa saada matematiikasta helposti paremman numeron, mutta he eivät halua toiseen tasoon sen opettajan vuoksi. Se saa miettimään, käytetäänkö luokittelustrategiaa oppilaiden karkottamiseen alempaan/korkeampaan tasoon. Sehän tapahtuisi aidon kiinnostuksen ja itsenäisyyden kustannuksella, eli olisi oppilaan kehitykselle kokonaisuudessaan haitallista. Olen sitä mieltä, että jos opettaja ei osaa opettaa kiinnostavasti tai oppilas ei yksinkertaisesti ole matematiikassa erityisen hyvä, pakottaminen [vanhaa käytäntöä enemmän] ei pidemmän päälle palvele ketään. Ehkä jopa päinvastoin.
Eikö olekin älytöntä, että oppilaat joutuvat miettimään tällaisia sen sijaan, että saisivat kaikki saman opetuksen, apua oppitunnilla pyydettäessä, ja tarvittaessa tukiopetusta.
Kommentit (136)
Minunkin lapseni on tässä tyhmien ryhmässä
Sain vasta eilen tietää tästä strategiasta suomalaisissa kouluissa. Onko ulkomailla samaa?
Ap
Tasoryhmät korvattiin lukio matematiikassa ihan pitkällä ja lyhyellä matematiikalla, mutta se aiheutti silti ongelmia muille kuin keskitason tekijöille.
No, nythän kaikki koululaiset on tasapuolisesti tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapseni on tässä tyhmien ryhmässä
Ehkä hän ei ole tarpeeksi miellyttämishaluinen. Se on nykyään jopa tärkeämpää, kuin oppiaineen osaaminen. "Kiinnostus" ;)
Vierailija kirjoitti:
No, nythän kaikki koululaiset on tasapuolisesti tyhmiä.
Vain, jos heitä kohdellaan sellaisina.
Vierailija kirjoitti:
No, nythän kaikki koululaiset on tasapuolisesti tyhmiä.
Tasa-arvo(ttomuus)!
Enpä ole moisesta kuullutkaan vaikka molemmat lapseni ovat olleet peruskoulussa viimeisen 10 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tasoryhmät korvattiin lukio matematiikassa ihan pitkällä ja lyhyellä matematiikalla, mutta se aiheutti silti ongelmia muille kuin keskitason tekijöille.
Höpsistä. Lukion eri linjat korvattiin lukion pitkällä ja lyhyellä matematiikalla, ja uudistus oli erittäin hyvä. Uudistuksen myötä oli mahdollista esimerkiksi lukea sekä laajaa matematiikkaa että kieliä.
Tasoryhmät peruskoulun puolella taas poistettiin, koska ne aiheuttivat etenkin pojilla alisuorittamista.
Tästä pitäisi puhua paljonnnn enemmän! Mikään opetussuunnitelma EI edellytä eikä kehoita tekemään matematiikan opetusta tällaiseksi. Jos lapsenne koulussa tehdään tätä segregaatiota luokan sisällä, niin kehoiran ottamaan yhteyttä rehtoriin ja vaatimaan, miksi koulu tekee tällaista, vaikka opetussuunnitelmassa niin ei lua! OPS on velvoittava asiakirja joka ikisessä koulussä. Oppilaalla on oikeus saada aina opetusta aikuiselta eli opettajalta eikä sitä voida evätä koskaan eikä vaatia itseohjautuvasti opettamaan itseään videoiden ja tehtävien avulla. On p--apuhetta, ettei opetusta voida antaa kaikille tunnin alussa, kuten kymmeniä vuosia aikaisemminkin, jolloin matematiikan taidot olivat paljon paremmat!! t. koulutuksen ammattilainen 29 vuotta
Heikkojen hyysääminen pitäisi lopettaa!
Jos aihe kiinnostaa enemmän:
JOUSTAVA RYHMITTELY MATEMATIIKASSA
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/78540/gradu02211.pdf?seque…
Vierailija kirjoitti:
Sain vasta eilen tietää tästä strategiasta suomalaisissa kouluissa. Onko ulkomailla samaa?
Ap
Ei sillä ole merkitystä. Merkitystä on sillä, ettei tuollainen opetusmetodi ole opetussuunnitelman mukaista. Se on tätä flipped learning hömpötystä, jota Pekka Peura ja Marika Toivola aikoinaan lanseerasi ja joka oli tarkoitettu lukion pitkän matematiikan kurssilaisille, EI peruskouluun!
Mä kävin yläkoulua 1990-luvun alussa. Tasoryhmät oli lakkautettu ja erityisoppilaat erityiskouluissa, mutta silti meilläkin luokka oli jaettu kahteen pienryhmään, joista toisessa olivat lukioon suuntaavat ja toisessa ne muut. Syynä luokan poikkeuksellisen suuret osaamiserot.
Vierailija kirjoitti:
Jos aihe kiinnostaa enemmän:
JOUSTAVA RYHMITTELY MATEMATIIKASSA
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/78540/gradu02211.pdf?seque…
Tosi "joustava"... jäykkään tasoluokitteluun.
Mikä uusi salaliittoteoria tämä on? Ei todellakaan mene noin oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapseni on tässä tyhmien ryhmässä
Ehkä hän ei ole tarpeeksi miellyttämishaluinen. Se on nykyään jopa tärkeämpää, kuin oppiaineen osaaminen. "Kiinnostus" ;)
Kyllä sen verran miellyttämishaluinen pitää olla, että ei estä toisia oppimasta. Entisaikaan tätä miellyttämishalua kutsuttiin peruskäytöstavoiksi, ja tärkeäähän se oli osata käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole moisesta kuullutkaan vaikka molemmat lapseni ovat olleet peruskoulussa viimeisen 10 vuoden aikana.
Minäkin sain vasta nyt tietää.
Mä olen ollut täällä palstalla ihan liikaa, kun vasta saatuani auki tämän keskustelun, tajusin, ettei tämä ole mikään tasoteoriaa lapsille matematiikantunneille -keskustelu.
tämä