Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi
Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?".
No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".
Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.
No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.
Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä.
Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?
Kommentit (230)
Sanot siellä keskustelussa että koet jatkuvat keskeytykset kiusaamisena. Sitähän ne ovat.
Vedä sitä turpaan. Toinen hyvä keino on laittaa isot kuulokkeet päähän.
Voitko pyytää lisää palkkaa neuvomisesta? Voi olla että silloin sinut potkittaisiin pois ja otettaisiin tilalle joku joka suostuu.
Selvästi työkaveri olettaa että muut tekevät ajatustyöt hänen puolestaan. Ihan tuttua.
Voitko olla etänä vai huononeeko työasemasi? Silloin viesteistä voisi nähdä kuinka monta kertaa työkaveri kyselee.
Ikävää jos töissä eri arvosteta itsenäistä työskentelyä. Eri asia jos olisi ohjeistettu että sinä neuvot tai että uuden täytyy kysyä kaikesta. Onko varmaa ettei häntä ole pyydetty kysymään muilta?
Et voi määrittää toisen puolesta tunteeko hän olonsa kiusatuksi. Olet kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Voitko pyytää lisää palkkaa neuvomisesta? Voi olla että silloin sinut potkittaisiin pois ja otettaisiin tilalle joku joka suostuu.
Selvästi työkaveri olettaa että muut tekevät ajatustyöt hänen puolestaan. Ihan tuttua.
Voitko olla etänä vai huononeeko työasemasi? Silloin viesteistä voisi nähdä kuinka monta kertaa työkaveri kyselee.
Ikävää jos töissä eri arvosteta itsenäistä työskentelyä. Eri asia jos olisi ohjeistettu että sinä neuvot tai että uuden täytyy kysyä kaikesta. Onko varmaa ettei häntä ole pyydetty kysymään muilta?
Periaatteessa kai voisin, mutta kun kyseessä ei edes varsinaisesti ole mikään tavanomainen neuvominen tai perehdytys vaan täysin idioottimaisiin kysymyksiin vastailu. Mä neuvon todella mielelläni työkavereita työhön liittyvissä asioissa, olen myös ehkä valveutunein atk-asioissa, joten niistäkin voidaan tulla kyselemään multa. Se ei haittaa mua. Mua haittaa nimenomaan se, että yksi henkilö kyselee niin yksinkertaisia ja typeriä asioita, että ne eivät ole mitään muuta kuin turhia keskeytyksiä. Esimerkiksi mun mielestäni on outoa, että aikuinen ja työelämässä oleva, suomea äidinkielenään puhuva henkilö ei tiedä mistä "pvm" on lyhenne (varsinkin kun sen voi usein kontekstistakin jo päätellä jos allekirjoitussivulla on "pvm ja paikkakunta") ja toisaalta miksi sitä pitää kysyä ihmiseltä, joka on selvästi uppoutunut työhönsä, googlettamisen sijaan.
Etätöitä olen tehnyt aiemmin osan viikosta ja siihen todennäköisesti palaan syksymmällä, kun kaikki ovat palanneet lomiltaan. Nyt kesällä olen joutunut olemaan pelkästään lähitöissä, koska toimistolla halutaan pitää tietty määrä henkilöstöä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi määrittää toisen puolesta tunteeko hän olonsa kiusatuksi. Olet kiusaaja.
Ei muiden tuntemukset määrittele toisia ihmisiä :D Kyllä sanoilla on ihan oikeat merkitykset.
Vierailija kirjoitti:
No puhut tietenkin esi"miehelle". Hänen hommansa on pitää järjestys konttorissa.
Harkitsen tätä. Siihen tosin liittyy ongelma, jonka luottamushenkilökin nosti esiin. Eli miten voi ystävällisesti kieltää henkilöä kysymästä tyhmiä. Selvästi henkilöllä itsellään ei ole tavanomaista ymmärrystä siitä mikä on tyhmää tai ei, joten miten hän voisi itse filtteröidä itseään. Toisaalta jos hänelle sanotaan, että hän ei saa kysellä minulta mitään, niin ongelma siirtyy jollekin toiselle työkaverille eikä kukaan tuollaisesta sen enempää tykkää.
Toisekseen jos leimaudun kiusaajaksi niin esihenkilön juttusille meno varmaan vaikuttaa tämän henkilön silmiin lähinnä joltakin kostolta. Toisaalta se ei ehkä haittaa mua jos hän luulee meidän olevan jotenkin riidoissa, sitten saattaisi ainakin työympäristö hiljentyä hetkeksi. Lähtökohtaisesti en kuitenkaan haluaisi kylmää sotaa toimistolle kenenkään kanssa.
AP
Olin nuorena uusi työntekijä yhdessä firmassa. Ensimmäisen työpäivän jälkeen kollega sanoi, että "älä kysy enää mitään". Kollega oli vihainen ja tympääntynyt. Pakkohan minun oli kysyä, kun oli uusi työpaikka ja uusi työ, jota en ollut koskaan tehnyt. Koin sen vähän epäreiluna tilanteena. Ja onhan se kiusaamistakin, jos saa kuunnella tiuskimista, eikä saa perehdytystä työhönsä. Ei niin kukaan kiva ihminen tee, vaan yrittää auttaa, vaikka olisi "tyhmiä" kysymyksiäkin.
No ei tuommoinen mykkäkoulu tai tahallaan väärin vastaaminen kyllä ole mitenkään normaalia tai asiallista käytöstä. Mikset voi suoraan sanoa, että et halua, että sinua häiritään kesken töiden? Jos voisitte vaikka etukäteen sopia jonkun ajan, jolloin voitte yhdessä katsoa työkaverin kysymyksiä, jos hän tarvitsee niissä apua.
Nimenomaanhan viimeistään nyt pitäisi nimetä tälle uudelle jokin tukihenkilö toimistolta, jonka palkkaukseen ja työaikaan ilmaantuisi huomiota, siis euroja ja aikaa, lisää perehdyttämisestä, aivan sama onko se sitten juuri työnkuvan viimeisintä huutoa. Työnantajan ongelmahan se on, jos toinen ei osaa mitään perustavanlaatuistakaan? Mitä jos ei löydä vessaa? Saa näyttöä päälle? Kysyä pitää voida, kunhan ei aina kysy uusiksi samaa? Tai esihenkilö pistää pihalle
Mulla oli kerran työkaveri joka keskeytti koko ajan ja puhui turhia joka häiritsi meidän muiden työntekoa. Ei auttanut olla välittämättä, kuullokkeet yms. Kävin asiasta puhumassa esimiehelle ja hän ei ymmärtänyt ongelmaa ollenkaan. Sanoi tyyliin että koittakaa pärjäillä, mukava tyyppihän se on, ei tarkoita pahaa.
Tilanne "ratkesi" sillä että jouduin ottamaan asian puheeksi itse. Kukaan työkavereista ei tietenkään uskaltautunut mukaan. Oli vaikeaa mutta sanoin hänelle että jatkuvat keskeytykset häiritsee. Hän tottakai oli pahoillaan mutta myös loukkaantunut. Kyllähän se hetkeksi loppui mutta koska se oli niin hänen luonteessa hän alkoi lipsumaan takaisin siihen. Hän myös koki että oli syrjitty ja kiusattu. Sain toisen työpaikan ja lähdin menemään. Itsellä meni luotto myös työkavereihin jotka eivät vässyköinä uskaltaneet puhua esimiehelle tai tälle työkaverille. Sinne jäivät sitten kärsimään.
On mielestäni heikkoutta, jos ei jaksa keskeytyksiä. Se voi olla myös vaan sosiaalisen kontaktin hakemista. Tai ehkä hän toipuu jostain ongelmista.
Jos tyyppi on niin yksinkertainen, miten hän edes kykenee tekemään paperi/tietokone(?)töitä? Millä ansioilla hän on päässyt työhönsä?
"Sori, mulla on tässä juttu kesken." ja otat puhelimen kouraan.
Ehkä olisi ollut hyvä sanoa suoraan sille toiselle ettei voi keskeyttää koko ajan työtä hänen kysymyksiin tai alkaa seuraneidiksi, että selaa nettiä sillä aikaa. Siellähän on vastauksia. Ehkä nyt tulee muitakin ihmisiä työpaikalle. Jospa sillä oli tarve jutella jonkun kanssa päivän aikana.
Miten AP:n yksinkertainen työkaveri on ikinä saanut tuon työpaikan? Hän selvästikin tarvitsee jonkinlaista erityistä tukea, jotta voisi suoriutua töistään. Erityisen tuen antaminen tuskin kuuluu AP:n toimenkuvaan. Esihenkilön puheille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena uusi työntekijä yhdessä firmassa. Ensimmäisen työpäivän jälkeen kollega sanoi, että "älä kysy enää mitään". Kollega oli vihainen ja tympääntynyt. Pakkohan minun oli kysyä, kun oli uusi työpaikka ja uusi työ, jota en ollut koskaan tehnyt. Koin sen vähän epäreiluna tilanteena. Ja onhan se kiusaamistakin, jos saa kuunnella tiuskimista, eikä saa perehdytystä työhönsä. Ei niin kukaan kiva ihminen tee, vaan yrittää auttaa, vaikka olisi "tyhmiä" kysymyksiäkin.
Kyseessä ei ole uusi työntekijä. Hän on ollut meissä yli vuoden. Hänet on perehdytetty työhönsä.
Edelleen, tässä ei ole kyse siitä, että mua lähtökohtaisesti ketuttaisi kaikki kysymykset. Mua ketuttaa se, että mä en saa edes yhtä sähköpostia kirjoitettua loppuun ilman, että sama henkilö keskeyttää mut useaan otteeseen kysyen jotakin ihan älytöntä. Suurin osa kysymyksistä on ihan yleistietoa, jonka voisi vaikka googlettaa. Tänään mulla oli puhelu, jonka hän keskeytti kysymällä, että "yritin tulostaa yhtä asiaa, mutta tulostimessa luki, että paperi on loppu? Pitääkö mun sinne lisätä paperia?".
AP
Ja on ilmeisesti aivan oikeassa. Kukaan kunnon ihminen ei nimittele työkaveria idiootiksi.
Ei tarvinnut edes lukea mamma avautumista.
Sopisiko hänelle ohje googlaa ensin ja kysy sitten?
No puhut tietenkin esi"miehelle". Hänen hommansa on pitää järjestys konttorissa.