Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi

Vierailija
02.08.2024 |

Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?". 

No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".

Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.

No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.

Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä. 

Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?

Kommentit (230)

Vierailija
21/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän uusi teillä? vai jo pidempään talossa ollut? nuori vai vanha?

Vierailija
22/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että kyllä AP on käyttäytynyt kuin työpaikkakiusaaja. Jos jokainen saisi päättää itsenäisesti, että joku toinen työntekijä on tyhmä, tai tämän kysymykset on tyhmiä ja sen takia on ok ignoorata ja vastata väärin, tai epäasiallisesti, niin sittenhän noin kättäytyisivät kaikki työntekijät.

AP olisi voinut ihan hyvin ottaa tämän puheeksi esimiehelle jo aikoja sitten, että työskentely on tuon työntekijän kanssa hankalaa, stressaavaa eikä toimi, mutta sen sijaan päätyi kiusaamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti työkaveri

Tämä kertoo sinusta jo kaiken kuka ja mikä sinä olet.

Vierailija
24/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kysyjä on epävarma. Tietää, mutta varmistelee. Sano kyselijälle, että hän hoitaa hommansa jo hyvin. Vahvista sen fiilistä. Ja sano ihan rauhallisesti ja selvästi, että olet huono keskittyjä (valehtele vaikka), joten koitapa etsiä vastauksia itse, että pystyn itse paremmin työskentelemään. Minulla on myös tällainen ikuinen kyselijä työkaverina, joten tiedän, että vaiva ei poistu, mutta sitä voi lieventää.

Vierailija
25/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyselin yhdessä työpaikassa vaan, että sain sosiaalista kontaktia. Pitivät kai tyhmänä. Vaihdoin työpaikkaa, palkka nousi oleellisesti. Sain Mensan testistä 137, en siis ole ainakaan tyhmä. Toki mielenterveysongelmia on ollut, mikä on joskus voinut vaikuttaa ulosantiin

Vierailija
26/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni sitten raukka kertomaan eteenpäin tuosta? Kiusaussyytös tulee. Hoida asia työn ulkopuolella, niin ei tule työpaikkakiusaamisesta syytettä. Pistä sitä kunnolla pataan tai laita joku toinen asialle.

Vierailija
27/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kysyjä on epävarma. Tietää, mutta varmistelee. Sano kyselijälle, että hän hoitaa hommansa jo hyvin. Vahvista sen fiilistä. Ja sano ihan rauhallisesti ja selvästi, että olet huono keskittyjä (valehtele vaikka), joten koitapa etsiä vastauksia itse, että pystyn itse paremmin työskentelemään. Minulla on myös tällainen ikuinen kyselijä työkaverina, joten tiedän, että vaiva ei poistu, mutta sitä voi lieventää.

Vai vielä vahvistaan fiilistä. Miten sitä sen tyhmyyttä voi vahvistaa?

Vierailija
28/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kanssa vastaava. Tehdään onneksi etänä paljon niin voi vastata silloin kun huvittaa. Mutta siis kyseessä henkilö joka varmistaa kaikein, oli sitten esim. tiketistä tai viestistä kyse. Kyllä tuo välillä risoo ja vie aikaa ihan turhaa. Ja kyseinen henkilö on 15 vuotta ollut talossa, joten luulisi jo tietävän...Itse olen uusi.

Vierailija
29/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet.

Vierailija
30/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena uusi työntekijä yhdessä firmassa. Ensimmäisen työpäivän jälkeen kollega sanoi, että "älä kysy enää mitään". Kollega oli vihainen ja tympääntynyt. Pakkohan minun oli kysyä, kun oli uusi työpaikka ja uusi työ, jota en ollut koskaan tehnyt. Koin sen vähän epäreiluna tilanteena. Ja onhan se kiusaamistakin, jos saa kuunnella tiuskimista, eikä saa perehdytystä työhönsä. Ei niin kukaan kiva ihminen tee, vaan yrittää auttaa, vaikka olisi "tyhmiä" kysymyksiäkin.

Kyseessä ei ole uusi työntekijä. Hän on ollut meissä yli vuoden. Hänet on perehdytetty työhönsä.

Edelleen, tässä ei ole kyse siitä, että mua lähtökohtaisesti ketuttaisi kaikki kysymykset. Mua ketuttaa se, että mä en saa edes yhtä sähköpostia kirjoitettua loppuun ilman, että sama henkilö keskeyttää mut useaan otteeseen kysyen jotakin ihan älytöntä. Suurin osa ky

Yhdessä työssä oli hienostunut filosofinainen joka toimi samoin. Kysyi ihan mistä tahansa ja todennäköisesti olisi hämmästynyt paperin loppumisesta ja tiedon näkymisestä hänelle.

Vierailija
31/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ne kysymykset ohjata jonnekin teamsiin tai slackiin, jos sellainen on käytössä? Samalla jäisi talteen se jos joku kyselee jatkuvasti typeryyksiä.

Vierailija
32/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaus on viettelys. Älä pukeudu viettelevästi. 

Vierailija
33/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena uusi työntekijä yhdessä firmassa. Ensimmäisen työpäivän jälkeen kollega sanoi, että "älä kysy enää mitään". Kollega oli vihainen ja tympääntynyt. Pakkohan minun oli kysyä, kun oli uusi työpaikka ja uusi työ, jota en ollut koskaan tehnyt. Koin sen vähän epäreiluna tilanteena. Ja onhan se kiusaamistakin, jos saa kuunnella tiuskimista, eikä saa perehdytystä työhönsä. Ei niin kukaan kiva ihminen tee, vaan yrittää auttaa, vaikka olisi "tyhmiä" kysymyksiäkin.

Kyllä se kiusaaja on "pvm" kysyjä jos kiusaajaa haetaan. Esihenkilön pitää nyt ottaa koppia ja sanoa tälle kysyjälle suoraan että google on keksitty . 

Vierailija
34/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai vielä vahvistaan fiilistä. Miten sitä sen tyhmyyttä voi vahvistaa?

Toistolla. "Olet tyhmä, olet tyhmä, olet tyhmä..." 

Vierailija
35/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän uusi teillä? vai jo pidempään talossa ollut? nuori vai vanha?

Voisi sanoa, että hän on yksi uusimmista, mutta ollut kuitenkin jo yli vuoden. Perehdytys on luonnollisesti käyty työsuhteen alkaessa ja mun mielestäni oli silloin jopa ihan lupaava. Omituisesti taantui jossakin vaiheessa. En tiedä pitäisikö olla huolissaan hänen terveydentilasta, mutta en koe asialliseksi spekuloida kenenkään terveysasioilla.

Nuoruus tai vanhuus on vähän suhteellista, mutta on muistaakseni noin 28-30-vuotias.

AP

Vierailija
36/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opittua avuttomuutta. Heittäydytään ymmärtämättömäksi, että saa nakitettua jonkun muun tekemään ajatustyön ja miksei sen varsinaisenkin työn puolestaan. Meillä oli tollainen. Kyseli ja kyseli jokaisen työvaiheen, kunnes kaikki alkoivat vaan ajatella, että helpompi vaan tehdä itse kun yrittää neuvoa kokoajan.

Ei tollainen ihminen selviäis edes opintoja saati sais työpaikkaa jos ei osaa edes perusasioita. Täysin tietoista toimintaa.

Tuollaiselle avuttomaksi tekeytyvälle voi olla ihan ominaistakin se, että ottaa uhrin roolin. Siten varmistaa sen, että kaikki muutkin tietävät, että häntä on autettava tai muuten...

Vierailija
37/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuommoinen mykkäkoulu tai tahallaan väärin vastaaminen kyllä ole mitenkään normaalia tai asiallista käytöstä. Mikset voi suoraan sanoa, että et halua, että sinua häiritään kesken töiden? Jos voisitte vaikka etukäteen sopia jonkun ajan, jolloin voitte yhdessä katsoa työkaverin kysymyksiä, jos hän tarvitsee niissä apua.

Hah, ainakaan mun työpäivässä ei ole yhtäkään minuuttia käytettäväks siihen et selitän aikuiselle ihmiselle mitä lyhenne "pvm" tarkottaa ja mistä se tulee. Pitäishän sen olla selvä että kukaan ei halua tulla häirityksi kesken töiden. 

Vierailija
38/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti työkaveri

Tämä kertoo sinusta jo kaiken kuka ja mikä sinä olet.

Jotkut ihmiset vaan on yksiselitteisesti tyhmiä. Idiootti on kansanomainen ilmaisu heikkolahjaiselle. Jos ongelma on nimenomaan jonkun ihmisen tyhmyys niin miks sen asian tai termin ympärillä pitäis tanssia vai eikö koko asiasta sais puhua, edes anonyymisti mammapalstalla.

Vierailija
39/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut käyttämään kuulosuojaimia, niin tyhmenpikin kollega ymmärtää, että en ole mikää vastausautomaatti, enkä yleisö liibalaaballe.

Keskityn siihen, mihin minut on palkattu. 

Vierailija
40/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni joku raja pitäisi olla tuolla yksinkertaisten asioiden kyselyllä. Ja samalla keskeyttää toista 'turhaan'. Onhan se toisenkin työajasta pois. Jotkut asiat vaan pitää hallita, kun on palkattu johonkin tehtävään.