Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi
Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?".
No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".
Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.
No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.
Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä.
Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Sä olisit voinut ihan suoraan sanoa hänelle että tekee itse omat työnsä ja antaa muiden tehdä omansa tms
Mikä siinä voi olla niin vaikeaa sanoa itse asiasta ottaen huomioon että sä heittäydyit ilkeäksi toiselle mielummin ja nyt uhriudut täällä.?
Ei se ihminen ole mulle mitään töitänsä delegoinut eikä työnjaossa ole ollut epäselvyyttä, tässä on kyse nimenomaan jatkuvista keskeytyksistä, kun kysellään ns. "tyhmiä". Ei se varsinaisesti liity meidän työhön jos hän tulee multa kysyyn, että jos asiakkaat on aakkosjärjestyksessä niin mistä hän mahtaa löytää vaikka H-kirjaimella alkavan asiakkaan.
Mä olen alkuun neuvonut ja vastaillut lyhyesti "se löytyy sieltä H-kirjaimen alta", "jos tulostin sanoo, että paperi loppu niin lisää vaan paperia" tai "jos asiakas on tilannut yhden tuotteen, niin lähetä yksi tuote".
Mä en ole halunnut hänelle sanoa, että "älä kysele", koska jos tulee joku oikeasti työhön liittyvä dilemma, niin tottakai autan. Enemmänkin olen pyöritellyt päässäni sitä, että miten ihmeessä voisin ilmaista ystävällisesti toiselle, että mä en halua, että hän kyselee multa mitään typerää, koska eihän hän selvästi ymmärrä mitkä kysymykset ovat tyhmiä ja mitkä eivät.
Mun mielestäni se ei ole ilkeää, että ignooraan hänet, kun haluan keskittyä johonkin sähköpostin kirjoittamiseen tai asiakaspuheluun. Haluaisin kyllä olla avulias, mutta on täysin kestämätöntä, että yhden ihmisen jatkuva kysely ja keskeytykset pitäisi jotenkin priorisoida.
AP
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Sä olisit voinut ihan suoraan sanoa hänelle että tekee itse omat työnsä ja antaa muiden tehdä omansa tms
Mikä siinä voi olla niin vaikeaa sanoa itse asiasta ottaen huomioon että sä heittäydyit ilkeäksi toiselle mielummin ja nyt uhriudut täällä.?
Kiusaamista varmaan kyselijän mielestä pyytää tekemään omat työnsä. "Ihan kuin ei saisi kysyä mitään." "Miksei toinen vastaa jos tietää."
Vierailija kirjoitti:
Et voi määrittää toisen puolesta tunteeko hän olonsa kiusatuksi. Olet kiusaaja.
IME SINÄ JUNTTI PASKAA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista varmaan kyselijän mielestä pyytää tekemään omat työnsä. "Ihan kuin ei saisi kysyä mitään." "Miksei toinen vastaa jos tietää."
Joo jos joku on niin herkkä että ulisee kiusaamisesta kun joku työntekijä ei kesken puhelun rupee neuvoon tulostimen käytössä tai ei kuule kun puhut niin takuuvarmaan saa hermoromahduksen jos joku kehtaa sanoo että ei haluu tulla häirityks.
Minun parhaalla kaverilla on tai ainakin oli tuo sama ongelma työpaikallaan että kaikki kysyivät kun eivät millään viitsineet vaivautua hakemaan tietoa eikä ohjeita yrityksen omilta sisäisiltä sivuilta, joten ostin hänelle ulkomailta paidan jossa lukee "Stop asking stupid questions! I am not Google!" :D :D
Pitääkin muuten kysyä onko laittanut paitaa töihin vielä kertaakaan.
Mä olen ollut ohjaamassa kehitysvammaisia ja heissä oli tuollaisia. En provoa. Voisiko olla että on jotenkin suhteilla otettu säälistä teille töihin?
Valittaisin asiallisesti ja seikkaperäisesti niin helvetisti esihenkilölle ja ignooraisin sen päästään vajaan täysin. Hänhän se kiusaaja on!
Kirjoitat nyt muutaman päivän ajan muistiin kaikki hänen kysymyksensä ja esität listat esihenkilöllenne. Hän sitten ratkaisee, onko sinun palkkasi arvoista aikaa vastailla kysymyksiin pvm lyhenteistä jne. Jos on, niin silloin se aika budjetoidaan sinun työaikaasi ja vastaavasti vähennetään jotain muuta tekemistä.
Onko se joku pomon sukulainen tai perhetuttu joka päässy sinne, heikkolahjasena keräämään työkokemuspisteitä?
Meillä oli kerran töissä semmonen suhteilla päässy, ja tää oli paras taikka pahin: siitä oli valehdeltu meille ennakkoon päin naamaa että on kauppatieteiden maisteri. Hehkutettu oikein kunnolla. Hlö kysyi sitten ekana ja tokana päivänä että mitä tarkoittaa ALV, mitä tarkoittaa englanninkielisellä laskulla VAT, ja mitä tarkoittaa nettohinta! :D
Kävi aika nopeasti ilmi ettei ollut päässyt kauppiksen 2-vuotisen merkanttikoulutuksen ekaa vuotta läpi! Koska tyyppi oli ollut työkaverin siskon kanssa samassa kauppiksessa ja tuo ties tapauksen, ja vaikka siskonsa oli 3-vuotisella laskentamerkonomilinjalla mihin oli tuolloin vaikeinta päästä. Merkanttilinjalle pääsi kaikki halukkaat ja kaikki muut läpi paitsi tuo yksi. Tuo olisi tarvinnut jotain työpisteitä tulevaa markkinoiti-instituutti (??) varten johon oli hakenut ja johon joku olisi maksanut sen. Eihän se pärjännyt tuossa työssään kuin puolitoista kk.
Aiemmassa työpaikassani korostettiin koko henkilöstölle jokaisen omaa aktiivisen tiedonhaun merkitystä. Jos et tiedä/tunne jotain asiaa, selvitä ja perehdy niin opit ja kehityt. Jatkuva työkavereilta kyseleminen kuormittaa täysin turhaan. Mikäli jokin asia ei selvinnyt omin voimin ja oikeasti tiedonhakuun panostamalla, oli tietenkin oikeus kysyä. Toimi siinä työyhteisössä hyvin.
Voisit yrittää esim SIB, eli situation, behavior, impact kommunikaatiomallia. Eli ensin ihan neutraalisti kuvailet tilanteen "hei muistatko kun kysyit minulta pitääkö yhden tuotteen tilanneelle asiakkaalle lähettää yksi tuote?" Sitten kuvailet käyttäytymistä mahdollisimman konkreettisesti ja arvostelematta, tyyliin "minulla oli siinä puhelu kesken kun tulit kysymään tämän, ja näin ollen minun piti keskeyttää puhelu", sitten se vaikutus: "keskeytyksen takia minun asiakkaani joutui odottamaan ja oma keskittymiseni herpaantui". Sitten voit vielä liittää nämä keskeytykset laajempaan kontekstiin jotenkin että, "vastaanvanlaisia keskeytyksiä tapahtuu useita päivässä. Tämä vaikuttaa työni tehokkuuteen heikentävästi ja myös aiheuttaa minussa stressiä." Sitten voisit vaikka kysyä, että "olisiko mahdollista, että et enää kyselisi minulta niin paljon asioita? Voisitko ensin koittaa ottaa asiasta itse selvää esimerkiksi googlaamalla tai työohjeistostamme?"
Näin saisit varmaankin jotain rakentavaa keskustelua aikaan ja ei tarvitse suoraan sanoa, että kysymykset ovat ihan perustietämykseen liittyvää kamaa.
Toinen mikä voisi olla hyvä vaikka googlata on nvc eli non violent communication, siinäkin on steppejä, vähän eri kuin tuo sbi.
Tsemppiä! Rasittava tilanne! Kerro sitten miten tilanne etenee.
Yhdessä työpaikassa oli kiireinen projekti, jota vedin. Yksi tiimistä ei saanut mitään aikaiseksi. Yhtenä päivänä hän lopulta pyysi minua arvioimaan viikkojen tuotostaan, joka oli 1/35 siitä, mitä me muut tehtiin viikossa per näkö. Kehuin tietysti 😶 mutta sitten hän ryhtyi esittelemään kisujensa kuvia. Puolen tunnin jälkeen kiltisti sanoin, että on kiire ja annoin seuraavaksi viikoksi tehtävän, johon meillä muilla olisi mennyt tunti.
Seuraavana aamuna pomo kutsui puhutteluun, koska minusta oli tehty ilmoitus kiusaamisesta. Selvisi, että ko työntekijä oli nähnyt unta, että tapan hänet. Esimiehen naama ei pitänyt loppuun asti, mutta sovittiin että ei anneta sille enää työtehtäviä. Voi katsoa kissavideoita. Ja työnantaja oli valtio.
Sanot et parhaiten tuohon ongelmaan tepsii se, että istutte mahdollisimman kaukana toisistanne. Ja työnteko jatkukoon.
Mulla on kans valitettavasti tuollainen työkaveri. Tuntuu et hän ei uskalla tehdä mitään, kyselee tyhmiä kokoajan. Ja mäkään en jaksa.
Jos tarina pitää paikkaansa, niin kysymykset on sellaisia joihin saa vastaukset ihan vain googlaamalla tai käyttämällä tervettä järkeä.
Vähän kohtuutonta, jos kyselijälle ei sanota suoraan asiasta
Meillä kyllä sanotaan reilusti työkaverille "hei, odotatko hetken, mun täytyy saada tämä ensin valmiiksi". Eikä kukaan ole siitä mieltänsä pahoittanut. Jos noin paljon joutuu kyselemään, tai on uusi, firmassa töihin perehdyttäminen kyllä tuntuu ontuvan.. ja se on pomon tehtävä järjestää ja hoitaa.
Tämähän on täysin selvää kiusaamista. Olisit asiallisesti vastannut, ettei sinulla ole aikaa tai halua vastailla kysymyksiin. Nyt aloit vittuilemaan ja olet syystäkin joutunut puhutteluun.
Tuo idiootti ylennetään pomoksi koska siitä ei ole uhkaa silloin ylemmille pomoille.