hotellien vastaanottovirkailijoilla ja henkilökunnalla ei näytä olevan mitään koulutusta tai osaamista hätätilanteissa
Tuolla palohälytyksen saaneessa hotellissa porukka oli nukkunut ihan rauhassa kun sireeni ei kuulunut huoneeseen. Virkailijat sometti puhelimeen aulassa selfiet kun paloautot on pihalla. Käsittämätöntä, ja tästä sitten maksetaan hyvin nukutusta yöstä.
Jossain laivalla harjoituksia tehdään joka viikko.
Kommentit (20)
Juu. Kaksi harjoittelijaa yöllä tiskillä, toinen unessa ja toinen kännykällä? :) Myös rakennusten suunnittelua voi miettiä uudelleen.
Missä hotellissa? Paskasta duunista paska palkka. Tv. kokemusta 28 vuotta kyseisestä duunista.
Vai pitäiskö ihmisten itsensä tehdä hälytystilanteissa jotain? Se hälytys kun kuuluu varmasti huoneisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäiskö ihmisten itsensä tehdä hälytystilanteissa jotain? Se hälytys kun kuuluu varmasti huoneisiinkin.
En usko että kukaan on edes kokeillut testata.
Tässä kevällä yhdessä pk-seudun hotellissa tuli palohälyytys keskellä yötä ja siellä kyllä hälytys kuului huoneisiin ja kaikki evakuoitiin pihalle. Onneksi oli väärä hälytys!
Onneksi kouluissa toimii palohätykset hyvin!
Mistähän se ap tietää mitä virkailija puhelimellaan teki? Mitäs jos lukikin sieltä ohjeita vikahälytyksen sammuttamiseen tai oli yhteydessä kolleegaansa?
Toinen kysymys sitten on, että mitä ap:n mielestä vastaanottovirkailijoiden olisi pitänyt tehdä? Vetää kypärä päähän ja juosta pihalla ympyrää vaahtosammutin kädessä?
99% hotellien hälytyksistä on aiheettomia, jotka johtuvat joko huoneessa tupakoinnista, suihkun vesihöyrystä, autotallissa liian korkealla autolla sprinkleriä tönäisseestä vieraasta tai laitteiston häiriöstä.
En tiedä missä hotellissa tämä tapaus on ollut ja mitä siellä on tapahtunut, mutta kun itse työskentelin yöportieerina niin toimintaohjeistus oli ensin selvittää mikä silmukka hälyttää, sitten selvittää onko kyseisessä tilassa savua tms (jos onnistuu turvallisuutta vaarantamatta), ja jos tilassa ei näy mitään ensisammutusta vaativaa niin palata vastaanottotiskille, ilmoittaa pelastuslaitokselle mikä kohteessa on tilanne, ja jäädä sen jälkeen vastaanottoon ja valmistautua opastamaan paikallesaapuva palokunta paloilmoitustaululle kuittaamaan hälytyksen. Samalla opastetaan mahdollisuuksien mukaan asiakkaita oikealle kokoontumispaikalle.
Se mikä maallikosta näyttää siltä että henkilöstö vain hengailee respassa, saattaa olla juuri ohjeiden mukaista toimintaa.
Lisäksi kaikissa poikkeavissa tilanteissa on tärkeää että henkilökunta pysyy itse rauhallisena koska paniikki tarttuu. Varsinkin jos asiakkaat näkevät henkilöstön juoksentelevan päättömästi.
Palohälytys öiseen aikaan tai aikaisin aamulla kun koko talossa on vain 1-2 henkilöstön edustajaa on vaikea ja haastava tilanne, koska asiakkaat ovat ymmärrettävästi pelästyneinä ja vasta heränneitä, sireenit ja joka ikinen puhelinlinja huutavat samaan aikaan, samalla yrität selvittää mikä on tilanne, viestiä asiakkaille, pelastuslaitokselle ja kolleegoille, sekä myös varmistua yleisestä turvallisuudesta. Sireeneille henkilökunta ei voi tehdä mitään vaan ne sammuvat vasta kun pelastuslaitos käy ne kuittaamassa.
Siitähän hotellin asukkaat tosiaan pitäisikin että heidät paloharjoituksen aika käydään repimässä ylös sängystä.
Eipä noiden hälytysten soidessa oikein muuallakaan osata toimia. Meillä töissäkin jähmetytään ja tuijotetaan vaan ihmetellen, että onkohan se aiheeton, vaikka toimintaohjeissa on ohjeistus noihin tilanteisiin. Meille, jotka edes yritetään jotain tehdä, naureskellaan että se on varmaan aiheeton, älkää hosuko.
On täysin mahdoton ajatus että talossa ainoat henkilökunnan edustajat lähtivät juoksemaan huone kerrallaan hotellia läpi. Olin itse 400 huoneisessa hotellissa töissä jonka huoneet sijoittuivat viiteen kerrokseen ja kahteen eri rakennukseen. Jos pitäisi käydä jokaisen huoneen ovelle koputtamassa (varsinkaan ilman hissiä) niin huoneiden tarkastamiseen menisi toista tuntia. Palokunta on paikalla kuitenkin 5-6 minuutissa.
Kuvio menee juuri kuten edellä oli kerrottu. Palohälytystilanteessa asiakkaat pelastavat itse itsensä, ja henkilökunta opastaa ja avustaa palokuntaa jotka päättävät mitä tehdään.
Isossa helsinkiläishotellissa palohälytys yöllä, osa vieraista nukkui makeasti aamuun asti näin hotellista kommentoidaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isossa-helsinkilaishotellissa-paloh…
Tiesitkö, että on aika haastavaa vastata aspapuhelimeen palohälytyksen soidessa kun ääni on niin voimakas ettei kuule ollenkaan asiakkaan ääntä linjan toisesta päästä? Sitten jos jättää vastaamatta niin ei kuulema tee työtehtäviään, mutta jos vastaa puheluun niin ei kuule linjan toisesta päästä yhtään mitään ja näin ollen on aika vaikea puhua kenellekään mitään.
Helsingissä sijaitsevassa Scandic Park -hotellissa on tapahtunut vesivahinko, jota poliisi epäilee tahallaan aiheutetuksi. Hotellissa yöpynyt pariskunta ihmettelee, miksi palohälytys ei herättänyt heitä yöllä.
Vesivahinko tapahtui Mannerheimintiellä Töölössä sijaitsevassa hotellissa viime yönä puolen yön aikoihin.
MTV Uutisten tietojen mukaan ainakaan yksi hotellissa yöpynyt, Helsinkiin lomailemaan tullut keski-ikäinen pariskunta ei ollut kuullut palohälytystä eikä tapahtuneesta annettuja kuulutuksia.
Menimme vaimoni kanssa nukkumaan Scandic Park -hotellissa perjantai-iltana noin kello 23. Heräsin lauantaiaamuna hiukan ennen kahdeksaa ja huomasin samassa hotellissa toisessa huoneessa vieraana olleelta pojaltani tulleen viestin, että hotellissa oli ollut yöllä palohälytys ja asukkaita oli pyydetty lähtemään ulos, mies kertoo MTV Uutisille.
Poikani oli perheineen ollut ulkona noin tunnin ja toisen tunnin hotellin aulatiloissa. Me emme olleet vaimoni kanssa yöllä kuulleet mitään hälytystä käytävältä emmekä myöskään minkäänlaista kuulutusta huoneeseen. Nukuimme kaikesta tietämättä rauhallisesti lauantaiaamuun kello kahdeksaan asti. Olimme järkyttyneitä, kun saimme vasta aamulla pojaltamme tietää hotellin evakuoinnista.
Parsikuntaa ihmetyttää se, miksi kaikki eivät kuulleet hälytystä ja mitä olisi tapahtunut, jos hälytyksen aihe olisi ollut tulipalo ja jos tilanne olisi ollut oikeasti vaarallinen.
Tiesitttekö, että ukkonen voi iskeä aulan puhelimeen ja silloin ei kannata nostaa luuria ja vastata puhelimeen?
Miten hotellissa ollut narkkareita mihin tekotapa viittaa?
Olin kerran ostoskeskuksessa iltavuorossa, kun paikassa alkoi palohälytys huutaa.
Työntekijät jatkoivat töitään ja asiakkaat shoppailua. Kohta oli pizzeriassa palokunta paikalla.
Kannattaisikohan ton pariskunnan hakeutua kuulotutkimuksiin ja ehkä pitää myös ne äänet päällä puhelimessa.
Eli Iltalehti tehnyt jutun siitä, että joku ei herännyt palohälytykseen
Ja sitten ap lukenut kyseisen yhteiskunnallisesti merkittävän journalistisen mestariteoksen, triggeröitynyt siitä ja tehnyt keskustelu avauksen Vauva palstalle.
Ja nyt tästä sitten keskustellaan.
Että joku, jossain, ei ollut herännyt. Ja mitään ei ollut tapahtunut.
voe v. , mix mä käytän elämääni täällä notkumiseen??
Suomessa on pelastautuminen ja hätätilanteessa toimiminen aika lailla lapsenkengissä. Sairaaloissakin näkee tuota, että ihmetellään ja sometellaan, kun palohälytys on päällä.