Pyöräilijöillä on vakavia asennevammoja, selvitykset osoittavat
Pyöräilyn suosiolle on hyvät liikunnalliset ja kansanterveydelliset perusteet, mutta polkijan terveyttä uhkaavat samalla uudet riskit. Liian moni pyöräilijä suhtautuu ajamiseen liiankin huolettomasti, Liikenneturvan tuoreet selvitykset paljastavat.
ts
Kommentit (143)
Olen huomannut. Ainakin täällä Joensuussa varsinkin nuoriso ajelee miten sattuu (ja nuoriso ajelee aika paljon pyörällä, koska on sekä yliopisto että amk ja amis, niin nuorisoa riittää, lisäksi kaikki koululaiset siihen päälle), jalkakäytävillä, suojateiden yli miten sattuu ja luottavat liikaa siihen, että autot väistävät. Samalla tavalla he kyllä ajelevat myös niillä sähköpotkulaudoilla, mutta vauhtia on enemmän.
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Varsinkin se spandex porukka ajaa ihan miten sattuu ja on lisäksi vielä äärimmäisen väkivaltainen
Vierailija kirjoitti:
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Voisivatko pyöräilijät puolestaan opetella edes alkeellisimmat liikennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Kerro nyt ihmeessä, mikä sääntö on niin dramaattisesti muuttunut sitten 90-luvun alun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Voisivatko pyöräilijät puolestaan opetella edes alkeellisimmat liikennesäännöt.
Voisivatko autoilijat opetella myös? Itse kuljen molemmilla, ja säännöistä tietämättömät/piittaamattomat ovat lähes aina joko lapsia tai miehiä. Autokoulussa ainakin itseäni opetettiin olevaan liikenteessä tarkkaavainen eikä olettaa liikaa, että kaikki ovat siinä tasossa että kykevät tai pystyvät ymmärtämään sääntöjä, mutta isompana massana autolla on suurempi velvollisuus varoa. Ero on tietysti se, että kun pyöräilijä ajaa väärin, hän laittaa itsensä hengenvaaraan ja auto saa naarmuja. Kun autolijat ajavat väärin, yrittää hän tappaa toisen. Tänäänkin taas yksi autoilija yritti kääntyä päälleni, ei edes käyttänyt vilkkua että olisin osannut varautua ja itse tilanteessa keskityn katsomaan minne pitääkin eli eteeni, enkä omaa silmiä selässä. Vähän aika sitten yksi miespuolinen työkaveri raivosi pyöräilijöistä kun eivät pysähdy hänen autonsa eteen läheisessä risteyksessä, ja oli ihan huuli pyöreänä ja melkein suuttui kun kerroin, että kyseisessä risteyksessä on hänelle kolmio, mikä tarkoittaa, että on velvollinen autojen lisäksi väistämään pyöriä.
Niin mitkä "selvitykset"?
Unohdit laittaa linkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Voisivatko pyöräilijät puolestaan opetella edes alkeellisimmat liikennesäännöt.
Koska pyöräilijöiltä ei vaadita ajokorttiin vaadittavan opintomäärän suorittamista ja voidaan myös olettaa pyöräilijöissä olevan hyvin eri ikäisiä ihmisiä, toisin kuin autolla ajokortin ajaneilla niin edelleen tässä osoitan liikenteen huomioimista autoilijoilta. Vaikka auto on raskaampi, ei ole päälleajo-oikeutta.
Toisekseen, useimmiten tietynlainen oman käytöksen oikeutus näkyy ihmisellä kaikessa käytöksessä. Ajaa hän sitten autolla tai pyörällä. Kyse on henkilön omasta asenneviasta, ei yleisesti pyöräilijöistä, tai autoilijoistakaan.
Mutta kuten aiemmin mainitsin, pyörän käyttäjistä on eri ikäisiä ihmisiä, joilla on erilainen huomiointikyky, joka tulee ottaa liikenteessä huomioon. Muistathan siis erityisesti lapset lähellä peruskoulua lähellä kevyen liikenteen väylää.
Pyöräilen aina pienessä humalassa.
Jussi Halla-aho on intohimoinen työmatkapyöräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Eeva-lehti kirjoitti juuri että ulkonevat sisemmät häpyhuulet voivat aiheuttaa pyöräillessä ongelmia. Ovatko naispyöräilijät pääsääntöisesti viivapilluja, ap?
Jussi Halla-Aho on ainoa viivapillu, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeva-lehti kirjoitti juuri että ulkonevat sisemmät häpyhuulet voivat aiheuttaa pyöräillessä ongelmia. Ovatko naispyöräilijät pääsääntöisesti viivapilluja, ap?
Jussi Halla-Aho on ainoa viivapillu, ap.
Ei sentään. Myös Perussuomalaisten Naisten hallituksen jäsen, ps-poliitikko ja pornotähti Satu Söderström on viivapillu ja tunnettu squirttaavista orgasmeistaan.
Oman selvitykseni mukaan kypärä estää pään kääntämisen ja risteystä lähestyttäessä oikean tilannenopeuden valitsemista.
Vierailija kirjoitti:
Oman selvitykseni mukaan kypärä estää pään kääntämisen ja risteystä lähestyttäessä oikean tilannenopeuden valitsemista.
Myös moottoripyöräilijöillä?
Ennen kuin tullaan valittamaan pyöräilijöiden käytöksestä niin voisi päättää, että ovatko pyöräilijät kevyttä liikennettä (=jalankulkijoihin rinnastuvia ja jalankulkijoiden kanssa samoja reittejä kulkevia) vaiko ajoneuvoja (=autoihin rinnastuvia).
Nykyään oikein kukaan ei tiedä tuohon vastausta, ja siksi pyöräilijöiden käytös on sekavaa koska heihin kohdistuvat odotuksetkin ovat sekavat.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitkä "selvitykset"?
Unohdit laittaa linkin.
Siinähän lukee LIIKENNETURVAN mukaan
kvg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Voisivatko pyöräilijät puolestaan opetella edes alkeellisimmat liikennesäännöt.
Kyllähän niillä ajetaan.
Autolla liikkuen näyttää olevan hyvin epäselvää esim kääntyvänä ajoneuvona väistövelvollisuus ja liikenneympyrään ajo ja poistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko autolla liikkuvat vaan päivittää liikennesääntöjen tuntemukset?
Vietnamin tai Persianlahden sodan aikaan ajettu kortti ei riitä nykyään lailliseen ajamiseen.
Kerro nyt ihmeessä, mikä sääntö on niin dramaattisesti muuttunut sitten 90-luvun alun.
Eikä, en ole huomannut 🙄