Opettaja vertaili vanhoja koulukirjojaan nykyisiin ja yllättyi: Vaatimustason lasku on ällistyttävä
Kommentit (205)
Niin on. Prosenttilaskua opetettiin ennen alakoulussa, nyt kasiluokalla ja ovat silti nykyään monelle liian vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Prosenttilaskua opetettiin ennen alakoulussa, nyt kasiluokalla ja ovat silti nykyään monelle liian vaikeita.
Miten k e h a r i pitää olla, jos ei osaa kahdeksannella luokalla prosenttilaskuja?
Itse olen aina ihmetellyt mitä erikoista ylipäätään on "prosenttilaskuissa" kun siitä puhutaan melkein erillisenä matematiikan haarana. Prosentti on sadasosa ja siinä koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Prosenttilaskua opetettiin ennen alakoulussa, nyt kasiluokalla ja ovat silti nykyään monelle liian vaikeita.
Miten k e h a r i pitää olla, jos ei osaa kahdeksannella luokalla prosenttilaskuja?
Kaikki eivät hallitse niitä aikuisenakaan :)
Saman olen huomannut, vaatimustaso on laskenut.
Poiksni katseli 50-luvun kansakoulun yläluokkien laskukirjaa. Sanoi että nämähän on vaikeampia kuin peruskoulun kuudennen luokan laskut.
Tosin oppikirjan esimerkit oli maalaisympäristöönbsopivia ja matemaattinen sanasto erilaista. Motteja, hehtaareja, päättelytehtäviä. Seoksia. Korkolaskuja.
Ei se haittaa, vaikkei osaisi peruskoulusta lähtiessään lukea, kirjoittaa ja laskea, kunhan oppikirjoissa on minimaalisesti tekstiä ja isoja kuvia!
Tämä on konkreettinen tie Suomen tai ylipäätään länsimaiden tuhoon. Aasiassa kouluun panostetaan ja he opettelevat vaikeaa matematiikkaa kurinalaisesti. Sen sijaan Suomessa on yhä enemmän havaittavissa asennetta, ettei matikkaa tarvitse osata jos ei halua. Tämä asenne on pesiytynyt jopa korkeakouluihin. Tämän lisäksi löysä asenne muihinkin oppiaineisiin näkyy. Ei ole niin justiinsa, jos ei hahmota historian tapahtumia ja syy-seuraussuhteita, pääasia että ryhmätyön tekeminen oli kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Prosenttilaskua opetettiin ennen alakoulussa, nyt kasiluokalla ja ovat silti nykyään monelle liian vaikeita.
Miten k e h a r i pitää olla, jos ei osaa kahdeksannella luokalla prosenttilaskuja?
Kaikki eivät hallitse niitä aikuisenakaan :)
Esimerkiksi eräät kansanedustajat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Prosenttilaskua opetettiin ennen alakoulussa, nyt kasiluokalla ja ovat silti nykyään monelle liian vaikeita.
Miten k e h a r i pitää olla, jos ei osaa kahdeksannella luokalla prosenttilaskuja?
Kaikki eivät hallitse niitä aikuisenakaan :)
Esimerkiksi eräät kansanedustajat...
Eikä tasavallan presidentti osaa alkeellista potenssilaskua.
Katsoin monta vuotta sitten 1970-luvun oppikoulun matikankokeitani (nykyluokkiin muutettuna vastasi kahdeksatta ja yhdeksättä luokkaa. Eli ennen lukiota)
Sain silloin kokeista aina kiitettävää ja olen DI. En tajunnut enää mitään. Todella kummallisia juttuja käsiteltiin ennen matikassa. Nelosen olisin saanut kokeista.
Tuollaisia asioita ei käsitelty teknillisessä yliopistossa. Turhaa tietoa. Fysiikan kirjat oli normaaleja.
Äitini aikaan oli esim biologian kirjat erikseen kaupunkilaisille ja maalaisille. Siis 1930-luvulla. Ehkä muitakin kirjoja oli.
Prosenttilaskuista viis, kun niitä varten on ohjelmat ja laskimet. Sen sijaan pitäisi panostaa elämänhallintataitoihin. Laskut avataan ja maksetaan eräpäivään mennessä, ne eivät katoa sillä, että jätetään huomioimatta. Vessanpönttö pestään säännöllisesti ja suihkun lattiakaivo myös. Irtoripsiä, tatuointeja ym. käydään otattamassa vasta sitten, kun on ostettu kuukauden ruuat ja maksettu vuokrat ym. Töissä pitää käydä aina, kun niin on sovittu, myös silloin, kun aamulla väsyttää. Kerrostalossa ei asuta yksin, eikä naapureilla välttämättä ole sama musiikkimaku tai vuorokausirytmi kuin sulla, joten eletään niiden järjestyssääntöjen mukaan. Jos otetaan koira, se lenkitetään monta kertaa päivässä, eikä vaan kuseteta siihen kerrostalon rapun eteen. Aamulla syödään aamupalaa, eikä juoda niitä överikalliita energiajuomia, joihin ei kenelläkään itse kulunsa maksamalla normaaliduunarilla oikeasti ole varaa ja joista ei ole MITÄÄN hyötyä kenenkään terveydelle. Jne. jne.
Lista on loputon. Tän päivän ihmiset on niin pihalla kaikesta normaalista, että sitä on vaikea ymmärtää. Mä muutin 16 v omilleni, enkä ollut silloinkaan niin avuton kuin tänä päivänä monet kolmekymppisetkin vielä.
Tämän huomaa kentälläkin. Harjoitteluun tulee nuoria, jotka ovat aivan kujalla.
Ei osata kunnolla sanallisesti ilmaista itseään, kirjoittamisesta puhumattakaan.
Käytöstavat ovat alkeelliset, tai niitä ei ole. Ei osata siis perusasioita kuten tervehtiä, kiittää ja pyytää anteeksi.
Ei mitään tietoa siitä, että poissaolosta pitää ilmoittaa kuten myös myöhästymisestä.
Vetelehditään kännykän kanssa, mitään itseohjautuvuutta ei ole. Myöskään tietoa ei osata itse hakea lainkaan.
Tavalliset tehtävät, kuten kahvinkeittäminen on aivan hurjan vaativa suoritus.
Itse nuoruuteni 1990 luvulla viettäneenä, ilman nettiä kasvaneena, en voi kuin ihmetellä missä vaiheessa on menty vikaan ja näin pahasti!
Kyllä tämä on mennyt ihan vätystelyksi koko touhu!
Kouluihin tarvittaisiin takaisin jäykkä kurinalaisuus. Oppilaat tiukasti pulpetteihin ja opettajia kunnioittamaan. Häiritsijälle pois luokista pienryhmiin.
Itse tykkäsin käydä oppikoulua. Siellä oli kuri ja järjestys. Ei tosiaankaan mitään yhdistettyjä luokkia, luokassa ei saanut vaeltaa tai muuta pelletouhua. Jos ei pärjännyt, jäi luokalleen.
Opettajalla oli auktoriteetti ja luokissa oltiin hiljaa paikallaan kuunnelmassa. Jos ei osannut läksyjä, kun kysyttiin, se oli häpeä.
Tytär näytti ottamaansa videota nylykoulusta. Levotonta luokassa.
Ja: Mun aikaan oppikoulussa myös musiikissa ja käsityössä oppi oikeasti. Tehtiin kauluspaita, tyköistuvat shortsit jne. Nykyoppilaat tekee helpot löysät shortsit kuminauhalla ja helpon hupparin (todella helpompi kuin kauluspaita) Tuommoisia mä tein jo kansakoulun puolella.
Onko koko nykynuoriso ihan nettiaddiktiossa elävää sakkia?
Vierailija kirjoitti:
Prosenttilaskuista viis, kun niitä varten on ohjelmat ja laskimet. Sen sijaan pitäisi panostaa elämänhallintataitoihin. Laskut avataan ja maksetaan eräpäivään mennessä, ne eivät katoa sillä, että jätetään huomioimatta. Vessanpönttö pestään säännöllisesti ja suihkun lattiakaivo myös. Irtoripsiä, tatuointeja ym. käydään otattamassa vasta sitten, kun on ostettu kuukauden ruuat ja maksettu vuokrat ym. Töissä pitää käydä aina, kun niin on sovittu, myös silloin, kun aamulla väsyttää. Kerrostalossa ei asuta yksin, eikä naapureilla välttämättä ole sama musiikkimaku tai vuorokausirytmi kuin sulla, joten eletään niiden järjestyssääntöjen mukaan. Jos otetaan koira, se lenkitetään monta kertaa päivässä, eikä vaan kuseteta siihen kerrostalon rapun eteen. Aamulla syödään aamupalaa, eikä juoda niitä överikalliita energiajuomia, joihin ei kenelläkään itse kulunsa maksamalla normaaliduunarilla oikeasti ole varaa ja joista ei ole MITÄÄN
Miten ihmeessä nuo asiat voi olla koulun vastuulla??
Oikeiston astuessa puikkoihin koulutuksen taso laskee aina kuin lehmänhäntä.
ALkaa olla meno jo kuin venäjällä. Kansan mielipide tukahdutetaan, köyhät heitetään kadulle, koulutuksesta leikataan, näköjään sisällönkin tarkoitus alkaa olla tyhmentää kansaa. Kulttuurista, sivistyspalveluista leikataan kohta 200 miljoonaa.
Esimerkiksi tutkimusten mukaan musiikkiharrastus vaikuttaa positiivisesti kasvavan nuoren ja lapsen moniin asioihin.
Mutta ei, kulttuuri ei tuota (kuin hyvinvoivia kansalaisia) eikä koulutuskaan. SIispä leikkurin alle. Kyllä on hämmästyttävää, miten hölmöjä maamme hallituksen edustajat kykenevät olemaan.
Tarkkana siellä vaaliuurnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosenttilaskuista viis, kun niitä varten on ohjelmat ja laskimet. Sen sijaan pitäisi panostaa elämänhallintataitoihin. Laskut avataan ja maksetaan eräpäivään mennessä, ne eivät katoa sillä, että jätetään huomioimatta. Vessanpönttö pestään säännöllisesti ja suihkun lattiakaivo myös. Irtoripsiä, tatuointeja ym. käydään otattamassa vasta sitten, kun on ostettu kuukauden ruuat ja maksettu vuokrat ym. Töissä pitää käydä aina, kun niin on sovittu, myös silloin, kun aamulla väsyttää. Kerrostalossa ei asuta yksin, eikä naapureilla välttämättä ole sama musiikkimaku tai vuorokausirytmi kuin sulla, joten eletään niiden järjestyssääntöjen mukaan. Jos otetaan koira, se lenkitetään monta kertaa päivässä, eikä vaan kuseteta siihen kerrostalon rapun eteen. Aamulla syödään aamupalaa, eikä juoda niitä överikalliita energiajuomia, joihin ei kenelläkään itse kulunsa maksamalla normaaliduu
Olen itse 70-luvulla syntynyt ja meillä kyllä oli yläasteella kotitaloutta, jossa opetettiin ruuanlaiton lisäksi mm. tuota laskujen maksamista, siivousta ym. Yhteiskuntaopissa ja terveystiedossa myös käsiteltiin em. asioita eli elämäntaitoja.
Ei tarvis olla koulun vastuulla, jos vanhemmat opettaisi, mutta kun sitäkään ei enää tapahdu.
Ei uutta auringon alla.