Yhdeksäsluokkalaisten maantiedon koe käynnissä. Useampi oppilas on kysynyt ihan tavallisten sanojen merkitystä.
Tuntemattomia sanoja ovat olleet esimerkiksi niitty, siirtolohkare, maisema-alue, puro, varhainen, karu ja hehtaari. Ilmansuuntia ei osaa kolmasosa oppilaista, vaikka olemme niitä jauhaneet useamman vuoden.
Vain pari oppilasta on taustaltaan muualta.
Nuorten oppimiskyky on laskenut samaa tahtia kännykällä vietetyn ajan kasvaessa. Nuoret voivat viettää kännykän kanssa jopa 12h päivässä. Jatkuva somen selailu tai pelaaminen näyttää estävän oppimistaitojen kehittymistä.
Kommentit (515)
Pitää vielä lisätä. Kaikki nuo sanat ovat olleet oppimateriaaleissa mukana.
Eikös jotkut vieläpä kertoneet että monissa kokeissa saa oppikirjat olla esillä? Eli saa katsoa vastaukset sieltä ja kännykästä...
Ei kai oppilailta voi ihmeitä odottaa, jos heidän opettajansa hilluu kesken kokeenkin vauvapalstalla. Voi luoja nähköön! Yritä nyt keskittyä siihen, mistä sinulle palkka maksetaan.
Miten joku ei tiedä, mikä on puro?
Vierailija kirjoitti:
Eikös jotkut vieläpä kertoneet että monissa kokeissa saa oppikirjat olla esillä? Eli saa katsoa vastaukset sieltä ja kännykästä...
Tämä saattaa kuulostaa uskomattomalta. Kuitenkaan ne oppilaat, jotka heikoimmin päräävät, eivät löydä kirjoista tai netistä vastauksia. He eivät ymmärrä lukemaansa tai osaa googlettaa.
Eivät ole lukeneet läksyjään eikä edes kokeeseen.
En ole ikinä kuullut aiemmin maisema-alueesta.
Mitä tunneilla oikein on tehty, jos asioita ei ole käyty läpi?
Nyt meni trolli vähän yli. En usko ollenkaan tätä. Puro ei varmasti ole vieras sana kenellekään suomalaiselle. Tai sitten olet pahasti epäonnistunut opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ei tiedä, mikä on puro?
Tai mihin tulee pilkku.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jotkut vieläpä kertoneet että monissa kokeissa saa oppikirjat olla esillä? Eli saa katsoa vastaukset sieltä ja kännykästä...
Hmm, joskus muinoin oppilailla sai olla kirjat ja vihot kokeessa mukana. Suurin osa ei ollut lukenut kotona riviäkään, ja niinpä koe meni heiltä niin sanotusti "penkin alle".
Olemme niin pulassa. Kun Tik Tok on ajanviete ja tekoäly tekee läksyt, perusasiat jäävät oppimatta.
Olen itse Zoomer joten mitään boomeria ei tarvitse sanoa
Vierailija kirjoitti:
Mitä tunneilla oikein on tehty, jos asioita ei ole käyty läpi?
Varmaan ryhmätöitä.
Näihin vain opettaja vastaa, että "asia kuuluu koealueeseen. Jos et tiedä, niin se on voivoi. Sitten vaan ota nelonen ja uusi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ei tiedä, mikä on puro?
Tai mihin tulee pilkku.
Tuossa lauseessa pilkku on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tunneilla oikein on tehty, jos asioita ei ole käyty läpi?
Et sitten lukenut, että kaikki on ollut oppimateriaaleissa, ja että ne on yhdessä käyty läpi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tunneilla oikein on tehty, jos asioita ei ole käyty läpi?
On käyty läpi ja useampaan kertaan. Oppiminen ei vaan enää onnistu. Nuorten aivot ovat rakentuneet uudenlaisiksi. He viettävät vuorokaudessa usein enemmän aikaa somessa/peleissä kuin oppitunneilla.
Omasta koulukokemuksesta, jos opettaminenkin on tylsän puoleista, ei sitä mitään mieleen jääkkään-tossa kirja, lue siitä ja katso piirroskuvat. Vähän mielikuvitusta siihen opettamiseen vaikka kuvan kera, et kattokaa miten iso siirtolohkare tossa lähimetsässä on. Metsäretkelle: katsokaa mikä siirtolohkare niin iso ettei päälle pysty kiipeämään, sit tämä pikkunen tässä on puro, testatkaa pääsettekö hyppäämällä yli. Sit otetaan tästä tää lippusiima ja tehdään hehtaarin kokonen rajaus, kaikki mukaan.
Tai sit jos on retkeilty, ei oo kehdattu kieltää ettei puhelimia mukaan ettei lapset ja vanhemmat vaan suutu.
🤣Nuorissa on tulevaisuus.